اقداماتی که در مراکز ترک اعتیاد و توانبخشی صورت می گیرد

مراکز ترک اعتیاد

فهرست مطالب

هنگامی که فرد بیمار تصمیم به مراجعه به مراکز ترک اعتیاد می گیرد، در ابتدا دچار استرس و نگرانی خواهد شد که این، امری طبیعی است. یکی از راه های کاهش این نگرانی، آشنایی با این مراکز و اقداماتی است که در آن برای بیماران انجام می گیرد. ما در این مقاله شما را با بخشی از اقداماتی که در مراکز ترک اعتیاد انجام می شود، آشنا خواهیم کرد.

نگاهی عمیق تر به عوامل دخیل در درمان اعتیاد

اعتیاد یک شبه اتفاق نمی افتد. فرآیند اعتیاد دارای پیشرفت تدریجی بوده و پروسه درمان و بهبودی آن نیز در مراکز ترک اعتیاد دارای پیشرفتی تدریجی است.

با شناسایی اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن و درمان آن به عنوان یک شیوه جدید زندگی، درمان در برخی مراکز ترک اعتیاد به صورت فردی و بر اساس همکاری، و در بلند مدت طی یک دوره مراقبت و پشتیبانی اتفاق می افتد. اهداف درمانی و انتظارات این مراکز به منظور حصول اطمینان از این مسئله که فرد بهترین فرصت برای یادگیری، تغییر و درمان را داشته باشد طراحی شده اند.

اقدامات مراکز ترک اعتیاد

سم زدایی و کناره گیری

به این دلیل که اعتیاد سنگین و پایدار به الکل و یا سایر مواد مخدر بر روی سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر زیادی دارد، قبل از این که فرد بتواند از مرکز ترک اعتیاد و توانبخشی بهره ببرد، به یک دوره سم زدایی نیاز دارد.

اگر در هر کدام از برنامه های توانبخشی که نیاز به بستری شدن دارد پذیرفته شده اید، درمان شما از یک دوره بیست و چهار ساعته سم زدایی شروع خواهد شد و گاهی اوقات بسته به شرایط شما ممکن است دوره مزبور طولانی تر باشد.

تشخیص و ارزیابی

زمانی که شما به برخی موسسات مراجعه می نمایید ابتدا با یک پزشک درباره مسائل ذیل به مشورت می پردازید:

  • سلامت جسمی و روانی شما
  • انواع مختلف استفاده از مواد مخدر
  • تاریخچه خانوادگی
  • متغیرهای دیگری که به بیماری اعتیاد مربوط هستند

شناسایی ابعاد مختلف سلامتی شما به متخصصین این امر کمک می کند تا بهترین برنامه ترک اعتیاد را برای شما تدوین نمایند.

مسیریابی و جهت یابی

مسیریابی

مراکز ترک اعتیاد و توانبخشی دارای فرهنگ و اهداف خاص خود هستند. ما به شما کمک می کنیم تا از ابتدا با معرفی محتوای اولیه درمان اعتیاد و اهداف آن، مسیر و جهت خود را مشخص کنید که شامل موارد ذیل می شود:

  • مدل بیماری اعتیاد
  • اصول گام ها دوازده گانه درمان
  • تأثیرات اجتماعی، فیزیکی، احساسی اختلال مصرف مواد مخدر
  • اهمیت مدیریت درمان پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد و توانبخشی

برنامه جهت یابی شما حقوق بیمار، مسئولیت ها و قوانین محرمانگی را در بر خواهد گرفت.

درمان اعتیاد

مراکز توانبخشی الکل و مواد مخدر در برخی موسسات دارای ساختار متفاوتی است،  اما یک رویکرد دوازده گانه بر اساس خودداری که شامل تمرین های مبتنی بر شواهد بوده، در تمامی برنامه ها اساسی است. فعالیت های اصلی درمان شما شامل موارد ذیل می شود:

  • مشاوره فردی
  • کلاس های آموزشی
  • مشاوره های گروهی
  • گروه های متمرکز ویژه (به طور مثال آسیب، غم و رابطه سالم)
طول مدت درمان در مراکز ترک اعتیاد

طول مدت درمان در مراکز ترک اعتیاد و توانبخشی

در طول دوره درمان، مشاور اصلی درمان جهت شناسایی اهداف و راهنمایی کردن با شما همکاری خواهد کرد. طول و سرعت درمان شما مبتنی بر شرایط خاص شما و نقاط عطف پزشکی است.

اگر با مسائل و مشکلات پیچیده ای پس از درمان مواجه شدید، تیم درمان مواد مخدر و مشروبات الکلی شما ممکن است زمان بیشتری را برای حل و فصل مسائل ذیل پیشنهاد دهند:

  • مسائل و نگرانی های خاص
  • مشکلات سلامت روانی
  • جلوگیری از رجوع و بازگشت به مواد مخدر
  • مهارت های زندگی در شرایطی پاکی از مواد مخدر  و مشروبات الکلی

شرایط عادی جدید شما

هنگامی که درمان شروع می شود عدم احساس راحتی در شرایط عادی جدید زندگی، برای شما امری طبیعی خواهد بود. به تدریج که درباره عوارض و تاثیرات اعتیاد بیشتر یاد می گیرید، بسیاری از آن شور و احساسات ناراحت کننده به تدریج محو خواهند شد.

یادگیری درباره اصالت فردی، درک احساسات خود، تغییر الگوهای فکری منفی و تمرینات کاهش استرس به شما تسکین و آرامش بسیاری خواهد دارد.

هر چند که اگر به طور مداوم احساس عدم راحتی، تجربه حالات بد، احساس ناتوان بودن و یا استرس مداوم داشته باشید، باید یکی از اعضای گروه درمانی خود را مطلع سازید. مراکز ترک اعتیاد می توانند کمک های روانی و پزشکی و همچنین منابع و خدمات تسکین و آرامش دهنده ی مازادی را به شما ارائه دهند.

پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد

پس از خروج از مراکز توانبخشی

برنامه های درمان و مواد مخدر و مشروبات الکلی مراکز ترک اعتیاد فقط برای کمک به درمان شما طراحی نشده اند، بلکه برای خوب ماندن و پیشرفت در دوره درمان نیز به شما کمک می کنند.

ما از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ایم که نیرو و توان شما در درمان اعتیاد، مستقیماً با میزان تعهد شما به توصیه های ارائه شده در ادامه درمان ارتباط دارد.

برنامه های شما ممکن است شامل:

  • گروه  های پشتیبانی مشاوره
  • گروه های مشاوره ویژه اعتیاد به مشروبات الکلی
  • مربی گری درمان
مراکز ترک اعتیاد
Diversity hands fist bump for support and team-building

مطالب فوق نمونه ای از اقداماتی است که شما می توانید از مراکز ترک اعتیاد و توانبخشی در جهت درمان اعتیاد خود و عزیزانتان انتظار داشته باشید. با مراجعه اولیه به این مراکز و بررسی اقدامات آنها می توانید بهترین مرکز را برای این امر انتخاب کرده و درمان خود را به آنها بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید