بهترین روش ترک اعتیاد در خانه

ترک اعتیاد در خانه

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که مقابله با اعتیاد و کنارگذاشتن سوءمصرف مواد می‌تواند بسیار دشوار باشد. هنگامی که افراد مصرف مواد را شروع می‌کنند احساس می‌کنند که ترک اعتیاد یک کار غیرممکن است. اما افراد زیادی وجود دارند که توانسته‌اند در این مسیر موفق شوند.

بسیاری از افرادی که خود را در دام اعتیاد درگیر می‌بینند ممکن است تصمیم بر ترک اعتیاد در خانه داشته باشند. امروزه افراد زیادی درگیر بیماری اعتیاد هستند. ممکن است بسیاری از عزیزان و نزدیکان ما نیز درگیر این بیماری شوند. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله مسائل مالی، عدم تحمل درمان بستری و حضور طولانی در مراکز ترک اعتیاد و کمبود وقت به دنبال بهترین روش ترک اعتیاد در منزل هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهای ترک اعتیاد در خانه را بررسی کنیم.

آیا ترک اعتیاد در خانه امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که می‌دانید، مواد مخدر تأثیرات منفی و خطرناک زیادی بر جسم و مغز می‌گذارد به‌طوری‌که بهبودی پس از آن دشوار و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. بااین‌حال، باید به شما بگوییم درمان اعتیاد غیرممکن نیست. بسیاری از افراد وجود دارند که شدیدترین اعتیادها را کنار گذاشته و به زندگی عادی برمی‌گردند. معمولاً افراد مصرف‌کننده مواد مخدر به دلیل عدم آگاهی از روند درمان اعتیاد در مراکز ترک، عدم توانایی در زندگی در این مراکز و عدم تمکن مالی، ترجیح می‌دهند ترک اعتیاد در خانه را امتحان کنند.

ترک اعتیاد در خانه بدون کمک افراد حرفه‌ای همچون پزشک، مشاور ترک اعتیاد و افراد آگاه از راهکارهای ترک اعتیاد می‌تواند بسیار دشوار باشد. نتایج بهترین روش ترک اعتیاد در منزل ممکن است برای همه افراد یکسان نباشد.  تحقیقات نشان می‌دهند اکثر افرادی که موفق به خوددرمانی و ترک اعتیاد در خانه شده‌اند، در مراحل شدید اعتیاد قرار نداشته یا استعداد ژنتیکی اعتیاد را نداشته‌اند. بدین ترتیب، امتحان روش‌های ترک اعتیاد در خانه ممکن است برای برخی نجات‌بخش بوده و بر روی برخی دیگر تأثیری نداشته باشند. مشورت با افراد آگاه، پزشک و مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند تا حد زیادی به افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد در منزل گرفته‌اند، مفید و مؤثر واقع شود.

برای مطالعه مقاله «نکات مهم در ترک الکل و مواد مخدر» کلیک کنید.

آیا می‌توان به‌تنهایی اعتیاد را ترک کرد؟

ترک اعتیاد در خانه به‌تنهایی برای همه افراد مؤثر عمل‌نکرده است. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به‌تنهایی موفق به ترک اعتیاد در منزل شده‌اند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بازگشت به مواد هستند. حدود ۵۰ درصد از کسانی که اعتیاد را به‌تنهایی پشت سر می‌گذارند، پس از گذشت چند سال دوباره به مصرف مواد روی می‌آورند. این میزان در افرادی که در مراکز ترک اعتیاد و با مشورت پزشک یا مشاور اقدام به ترک اعتیاد کرده‌اند، بسیار کم‌تر است.

ترک اعتیاد در محیطی که احساس ایمنی و آسایش را برای افراد فراهم کند بسیار موفق‌تر خواهد بود. ترک اعتیاد در خانه در صورتی موفق است که انگیزه‌های درونی قدرتمند برای این کار ایجاد شود. استفاده از بهترین روش ترک اعتیاد در منزل نیاز به تصمیم قطعی و دلایل قوی دارد. قبل از هر چیز فرد درگیر با اعتیاد باید دلایل و انگیزه‌های ترک اعتیاد را شناسایی کند. یادداشت دلایل و انگیزه‌های ترک در این مسیر به آن‌ها کمک خواهد کرد.

مضرات احتمالی ترک اعتیاد در خانه

ترک اعتیاد در خانه بسته به شرایط فرد با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. ترک اعتیاد در منزل تنها زمانی تأثیرگذار است که با روش صحیح و مشاوره با افراد آگاه صورت بگیرد. در غیر این صورت می‌تواند اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری بر فرد بگذارد. برخی از مضرات احتمالی استفاده از روش‌های ترک اعتیاد در خانه عبارت‌اند از:

۱. عدم توجه به شرایط روحی

از جمله دلایلی که می‌تواند ترک اعتیاد در خانه را برای فرد غیرممکن کند، عدم توجه به شرایط روحی و روانی فرد است. ارائه راهکارهای ترک اعتیاد توسط روانپزشک و مشاور می‌تواند در روند ترک بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، وجود افرادی که دارای شرایط روحی مناسبی نیستند در اطراف شخص می‌تواند کنترل شرایط را سخت‌تر کند. عدم توجه به شرایط روانی ترک می‌تواند تحمل این وضعیت را برای نه‌تنها خود شخص بلکه برای اطرافیان و خانواده او نیز دشوار کند.

۲. ترک یکباره

اکثر افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد در خانه می‌گیرند، می‌خواهند یک‌باره مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند. این در حالی است که ترک اعتیاد باید منظم، مرحله‌به‌مرحله و با کاهش دوز مصرف مواد انجام شود. احتمال بازگشت به مصرف برای افرادی که مواد مخدر را به‌یک‌باره ترک می‌کنند بسیار بالا است.

بهترین روش ترک اعتیاد در منزل

۳. اعتیاد به مواد شبه مخدر

بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد در خانه از مواد شبه مخدر مانند B2 و متادون استفاده می‌کنند. این مواد احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهد. تجویز مواد شبه مخدر در کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد بر اساس شرایط مختلفی مانند سن، شرایط فیزیکی و روانی و… انجام می‌شود. افرادی که قصد ترک اعتیاد در خانه را دارند ممکن است با دوز مصرفی بیش از حد از مواد شبه مخدر به این داروها اعتیاد پیدا کرده و دچار مشکلات بیشتری شوند.

برای مطالعه مقاله «چالش‌های اختلال شخصیتی خودشیفتگی را بشناسید و با آن مقابله کنید» کلیک کنید.

بهترین روش ترک اعتیاد در خانه

اعتیاد با درگیرکردن جسم و روح افراد تمام زندگی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد به دلیل آرامش روحی و روانی که در کنار خانواده دارند یا عدم تمکن مالی ترجیح می‌دهند ترک اعتیاد در خانه را امتحان کنند. این روش می‌تواند دشواری‌های خاص خودش را داشته باشد. بهترین روش ترک اعتیاد در منزل، مشاوره با یک پزشک یا روانشناس و استفاده از داروهای تجویزی است.

روش‌ها و مراحل ترک می‌توانند باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند سن فرد، میزان و نوع مواد مصرفی، شرایط روحی و جسمی و… متفاوت باشند. بهره‌گیری از یک مشاور ترک اعتیاد می‌تواند در روند ترک بسیار مؤثر باشد. افرادی که قصد ترک اعتیاد در منزل را دارند باید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم، داروهای تجویزی و مراحل پیشنهادی را به ترتیب پشت سر بگذارید. داروهای و سم‌زداهایی که پزشک تجویز می‌کند می‌توانند روند درمان و ترک را برای افراد آسان‌تر کنند. از جمله نکات مهمی که برای ترک اعتیاد در خانه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادآوری دلایل ترک مواد مخدر یکی از مهم‌ترین عواملی است که افراد را در برابر مصرف دوباره مواد مقاوم می‌کند.
  • شناسایی موانع ترک مواد مخدر در صورت وجود سابقه ناموفق ترک اعتیاد
  • تعیین هدف مشخص و برنامه‌ریزی برای محدودیت مصرف
  • عدم حضور در مکان‌هایی که یادآور اعتیاد هستند
  • دوری از افراد مصرف‌کننده
  • اطلاع‌دادن به خانواده و دوستان نزدیک و قابل‌اعتماد درمورد برنامه ترک اعتیاد و دریافت حمایت از آن‌ها و…

مزایا و معایب ترک اعتیاد در خانه

هرکدام از روش‌های ترک اعتیاد می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته باشد. هرچه روش‌های درمانی به‌صورت علمی و اصولی‌تری دنبال شوند، از معایب آن کاسته و به مزایای آن افزوده می‌شود. در ادامه به مزایا و معایب کلی ترک اعتیاد در خانه می‌پردازیم.

مزایای ترک اعتیاد در خانه

  • حس آرامش و امنیت در کنار خانواده
  • مراقب از فرد توسط افراد دلسوز خانواده
  • دوری از سایر افراد مصرف‌کننده
  • هزینه کمتر
  • عدم نیاز به صرف زمان طولانی و…
راهکارهای ترک اعتیاد

معایب ترک اعتیاد در خانه

  • وجود عوامل محرکه در خانه
  • وجود تنش بین افراد خانواده و نبود آرامش
  • نداشتن انگیزه کافی و عدم کنترل وسوسه مصرف دوباره مواد
  • وجود افراد مصرف‌کننده و دسترسی آسان به مواد مخدر
  • امکان بروز عوارض شدید جسمی و روحی
  • آسیب‌های روحی و جسمی جبران‌ناپذیر در صورت عدم رسیدگی مناسب
  • عدم وجود پزشک و روانپزشک متخصص در شرایط اضطراری
  • امکان مصرف خودسرانه داروهای ترک اعتیاد بدون توجه به عوارض آن‌ها

برای مطالعه مقاله «مهم ترین و بهترین عادت های افراد موفق» کلیک کنید.

سخن پایانی

اعتیاد یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر فردی را درگیر کند. اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی را تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث ضعف شخصیتی در فرد شود. تغییرات و اثرات شدیدی که مصرف مواد مخدر بر ذهن و جسم افراد وارد می‌کند، بسیار مخرب هستند. بااین‌حال، غلبه بر اعتیاد با تصمیم قطعی و دریافت کمک‌های لازم امکان‌پذیر است.

ترک اعتیاد در خانه یکی از روش‌های پیش روی مصرف‌کنندگان است. استفاده از راهکارهای ترک اعتیاد در خانه نیازمند آگاهی از رند ترک و کمک‌گرفتن از پزشک یا مشاور است. در این مقاله کوشیدیم هرآنچه لازم است درمورد بهترین روش‌های ترک اعتیاد در منزل بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما متشکریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید