تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق

تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق

فهرست مطالب

هنگامی که فردی نسبت به همسر، دوست یا اعضای خود وابستگی عاطفی معنوی و روحی داشته باشد به آن هم وابستگی گفته می‌شود. فردی که اختلال هم وابستگی دارد همیشه به دلیل ترس از طردشدن از فردی که برایش مهم است و دوستش دارد، رفتار اشتباه آن را می‌پذیرد. این مسئله در فرایند طلاق هم تأثیرات خود را دارد. فراموش نکنید هموابستگی بدون عدم تعادل و سلامت می‌تواند منجر به طلاق زوجین شوند. تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق دارای نتایج مثبت و منفی است. در بحث هم وابستگی نکته مهم شناخت افراد نسبت به خودشان است که هر چقدر نسبت به خودآگاهی داشته باشند، این هم وابستگی می‌تواند مثبت باشد. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به بررسی تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق می‌پردازیم.

هموابستگی مثبت

راهکارهای ایجاد هموابستگی مثبت در رابطه زوجین

در حالت کلی تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق می‌تواند مثبت یا منفی باشد. از یک سو، هم وابستگی مثبت می‌تواند به زوجین کمک کند تا ارتباط بهتری داشته باشند. این نوع هم وابستگی می‌تواند به دلیل تفکر مشترک، انگیزه مشترک و اهداف مشترک ایجاد شود. از سوی دیگر، هم وابستگی منفی ممکن است به علت عدم توافق در برخی مسائل، ناتوانی در حل مشکلات، ناتوانی در برقراری ارتباط مؤثر و سلامت روابط، به‌عنوان یک عامل منفی، باعث بروز تنش و مشکلات در روابط زوجین شود که در نهایت به طلاق منجر می‌شود. تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق بدین‌گونه است که اگر وابستگی منفی باشد، می‌تواند باعث بروز تنش و مشکلات در رابطه ازدواجی شود. درعین‌حال، اگر مثبت باشد می‌تواند به بهبود روابط زوجین و ایجاد احساس همبستگی و همکاری بین دو طرف در رابطه کمک کند. برای جلوگیری از طلاق و ایجاد هم وابستگی مثبت می‌توان از یک سری راهکارها استفاده کرد. راهکارهای ایجاد هموابستگی مثبت در رابطه زوجین عبارت‌اند از:

 1. تقویت ارتباط با هم

 برای افزایش هموابستگی مثبت، زوجین باید از راه‌های مختلف مانند ارتباط و تعامل فعال و مستمر با یکدیگر استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، باید تلاش کنند در کنار داشتن خودآگاهی، زمان کافی برای گفتگو، به اشتراک گذاشتن تجربیات و همفکری دررابطه‌با موضوعات مختلف داشته باشند.

۲. پذیرش تفاوت‌ها و داشتن خودآگاهی

 هم وابستگی مثبت می‌تواند باعث ایجاد همبستگی و همکاری بین دو طرف در رابطه ازدواج شود. برای رسیدن به این هدف، شریک‌های زندگی باید سعی کنند نسبت به خود شناخت و خودآگاهی داشته باشند، تفاوت‌های خود را بدانند، آن‌ها را بپذیرند و برای رسیدن به راه‌حل‌های مشترک، در مسیر یکدیگر قرار گیرند.

برای مطالعه مقاله «کتاب اثر مرکب و تاثیر آن بر قدرت مدیریت» کلیک کنید.

۳. مشارکت در فعالیت‌های مشترک

 انجام فعالیت‌های مشترک می‌تواند به ایجاد هم وابستگی مثبت کمک کند. به‌عنوان‌مثال، شریک‌های زندگی می‌توانند به طور مشترک سفر کنند، همراه با یکدیگر ورزش کنند، به همکاری در کارهای منزل بپردازند و غیره.

۴. احترام به حریم شخصی

 احترام به حریم شخصی شریک‌های زندگی نیز می‌تواند به افزایش هموابستگی مثبت کمک کند. هر زوج در رابطه باید حق داشته باشد تا به دنبال علایق و سلایق خود برود و برای توسعه و رشد فردی خود تلاش کند.

برای اینکه تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق مثبت باشد، زوجین باید با آگاهی داشتن نسبت به خود و شناخت یکدیگر روابط خود را بهبود دهند. اگر دارای هموابستگی منفی هستید یا در رابطه ای قرار دارید که به دلیل هم وابسته بودن در حال آسیب دیدن هستید، می توانید کتاب صوتی هم وابستگی دیگر بس است اثر ملودی بیتی را از مجموعه و فروشگاه تسهیلگران تهیه کنید، تا با شناسایی وابستگی های خود آن ها را کنترل و درمان کنید.

تاثیر هم وابستگی

تاثیرات هم وابستگی بر طلاق

در مبحث تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق باید به این نکته اشاره کنیم، اگر هم وابستگی ایجاد شده در رابطه زوجین منفی باشد و یکی از زوجین تحت تنش و فشار باشد؛ اثرات منفی بر روی رابطه دارد و منجر به طلاق می‌شود. در ادامه به تاثیرات هم وابستگی بر طلاق و تأثیرات مثبت آن در این مقاله اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

۱. افزایش تعهد

 هم وابستگی می‌تواند به‌عنوان یک عامل افزایش تعهد به رابطه عمل کند. در واقع، در روابطی که هم وابستگی بالا دارند، هر فرد برای بقای رابطه، نیازمندی‌های خود را از رابطه خود برآورده می‌کند. به این معنی است که هر فرد برای بقای رابطه خود، تعهد بیشتری به رابطه دارد.

۲. کاهش احتمال طلاق

مطالعات نشان می‌دهند روابطی که هم وابستگی بالا دارند، احتمال طلاق کمتر است. در واقع، هم وابستگی می‌تواند به‌عنوان یک عامل محافظتی علیه طلاق عمل کند. این به این دلیل است که در روابطی که هم وابستگی بالا دارند، احساس امنیت و رضایت بیشتری به دست می‌آید و بنابراین احتمال ترک رابطه کمتر می‌شود. البته منظور، هم وابستگی مثبت و درک متقابل طرفین است.

۳. کاهش تنش

 هم وابستگی می‌تواند به‌عنوان یک عامل کاهش تنش در روابط عمل کند. در واقع، در روابطی که هم وابستگی بالا دارند، هر فرد احساس امنیت بیشتری در رابطه دارد؛ بنابراین تنش‌ها در رابطه کمتر می‌شوند.

۴. بهبود رضایت

در مبحث تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق درصورتی‌که هم وابستگی مثبت باشد به بهبود رضایت می‌رسیم. هم وابستگی می‌تواند به‌عنوان موضوع هم وابستگی در رابطه، به معنای داشتن روابط با رضایت بالا، و احساس قدرت و پایداری باشد. این نوع روابط تمایل دارند که طولانی‌مدت باشند و به‌شدت تأثیرگذار هستند. هم وابستگی در روابط متأهلین می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش احتمال طلاق باشد. همچنین، بهبود رابطه و افزایش رضایت از زندگی متأهلی، از دیگر مزایای هم وابستگی در روابط متأهلین است.

کاهش تاثیرات منفی

۵. کاهش تاثیرات منفی احساسات

 هم وابستگی می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش تاثیرات منفی احساسات ناشی از بحران‌های رابطه عمل کند. در روابطی که هم وابستگی بالا دارند، احساسات منفی به دلیل داشتن یک فضای امن‌تر و رضایت‌بخش‌تر، کمترین تأثیرات را بر روابط دارند.

تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق هم می‌تواند به‌جای آثار و نتایج مثبت، تأثیرات منفی هم داشته باشد. اگر رابطه در معرض تنش‌های زیادی قرار بگیرد، ممکن است هم وابستگی نتواند از طلاق جلوگیری کند. به‌عنوان‌مثال، اگر در یک رابطه، یکی از شریک‌ها همیشه به‌دنبال‌داشتن قدرت بیشتر باشد و دیگری همیشه احساس کنترل‌شدن کند، این ممکن است منجر به تنش‌های زیادی در رابطه و در نتیجه، به طلاق منجر شود. تاثیرات منفی هم وابستگی بر طلاق عبارت‌اند از:

  • محدودشدن رشد شخصی: وابستگی زیاد به همسر فرد را از تجربه فرصت‌های جدید در زندگی بدون همسر محروم می‌کند.
  • عدم اعتمادبه‌نفس: اگر هم وابستگی منفی باشد فرد هم وابسته همیشه برای انجام کارهای خود به دنبال تأیید طرف مقابل است و احساس می‌کند بدون او نمی‌تواند کار انجام دهد.
  • افزایش فشار و کاهش شادی: به دلیل تلاش فرد هم وابسته برای حفظ رابطه، تحت‌فشار و استرس قرار می‌گیرد و درن‌هایت میزان شادی او کم می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله دررابطه‌با تاثیر هم‌وابستگی بر طلاق صحبت کردیم و آثار هموابستگی مثبت در رابطه و کاهش طلاق بررسی شد. وابستگی یا هم وابستگی تا زمانی که فرد در رابطه احساس امنیت و رضایت‌مندی وجود دارد، مثبت است؛ اما اگر به اختلال هم وابستگی تبدیل شود و فرد به دلیل هم وابسته بودن، همیشه در رابطه تحت‌فشار و تنش باشد منفی است و یکی از عوامل مؤثر در طلاق است. فردی که هم وابستگی منفی در رابطه دارد با خودآگاهی نسبت به خود و شناخت خود می‌تواند به رفع آن کمک کند. با تهیه کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت‌های زندگی و کتاب صوتی وابستگی دیگر بس است از مجموعه تسهیلگران، می‌توانید علائم هم وابستگی را بشناسید و با شناخت بهتر خود و مهارت‌های زندگی، زندگی آزادانه‌تری داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید