روش های ترک اعتیاد به شیشه که تاکنون نشنیده اید!

ترک اعتیاد به شیشه

فهرست مطالب

ترک اعتیاد به شیشه فرایندی سخت و طولانی است کهحتما باید با شیو‌ه‌های اصولی انجام گیرد؛ در غیر این صورت عوارض جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت. درمان اعتیاد به شیشه به دلیل عوارض شدیدی که مصرف این ماده مخدر دارد، بهتر است در کلینیک‌های ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. یکی از روش های کاربردی ترک شیشه تغییر سبک زندگی است که کمک زیادی به بهبود زندگی و نجات فرد از دام اعتیاد خواهد کرد.در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران به بررسی عوارض مصرف شیشه و روش‌های درمان اعتیاد به شیشه می‌پردازیم.

شیشه چیست؟

شیشه نام غیرعلمی است که به ترکیباتی با نام علمی آمفتامین گفته می‌شود. آمفتامین‌ها داروهای محرک بسیار قوی هستند. شیشه یا کریستال یک پودر کریستالی مانند خرده‌شیشه است که سفیدرنگ، بی بو و با مزه‌ای تلخ است. شیشه به‌آسانی در آب و الکل حل می‌شود و برای تزریق مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده مخدر منشا طبیعی ندارد و کاملا مصنوعی است. ترک اعتیاد به شیشه یک فرایند طولانی‌مدت و پیچیده است و نیاز به تدابیر خاصی دارد.

نحوه عملکرد شیشه در بدن

شیشه باعث تجمع دوپامین در فضای بین سلول‌های مغز می‌شود و به همین سبب نوعی حالت سرخوشی به فرد دست خواهد داد. راه‌های مصرف شیشه تزریق، تدخین، خوراکی یا استنشاق از طریق بینی است. شیشه وارد جریان خون شده و از این طریق خود را به مغز رسانده و بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد.

اهمیت ترک اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه

اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که تمام اعضای خانواده را درگیر خواهد کرد. منجلاب اعتیاد روزبه‌روز فرد را بیشتر در خود فرومی‌برد. گاهی اوقات این بیماری چنان پیشرفت می‌کند که فرد به‌تنهایی توان مقابله و مبارزه با آن را نخواهد داشت. در این زمان نیاز به همراهی و پشتیبانی خانواده و اطرافیان بیش‌ازپیش آشکار خواهد شد.

بستری کردن فرد معتاد به شیشه در کلینیک‌های معتبر ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک باتجربه، بهترین راه رهایی از این بیماری است. فرق کمپ با کلینیک ترک اعتیاد برای افرادی که به شیشه اعتیاد دارند این است که در مراکز کلینیک ترک اعتیاد با کمک مشاوره‌های روان‌شناختی، درمان‌های دارویی و گروه‌درمانی به فرد بیمار کمک می‌کنند تا بار دیگر طعم یک زندگی سالم و به‌دوراز اعتیاد را بچشد. ترک اعتیاد به شیشه تنها راه رهایی از این منجلاب است.

علائم اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه توسط فرد علائمی دارد که به کمک آن می‌توان فرد معتاد را شناسایی کرد. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • خماری و هذیان
  • خواب‌آلودگی و خستگی مزمن
  • زرد و خراب‌شدن دندان‌ها
  • افزایش دمای بدن
  • خشکی دهان
  • بوی بددهان
  • گشادشدن مردمک چشم
  • لرزش دست‌ها
  • خشک‌شدن پوست و خارش آن
  • اختلال حافظه
  • آسیب به اندام‌های داخلی
  • ایجاد حس بدبینی
  • به هم ساییدن دندان‌ها
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها
  • کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و تضعیف سیستم ایمنی
  • زخم‌های پوستی
علت جذب افراد به مصرف شیشه

ترک اعتیاد به شیشه؛ علت جذب افراد به مصرف شیشه

دنیای امروز مسائل و مشکلات خاصی را پیش‌روی بشر قرار داده که این مسائل بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد تاثیرگذار هستند. یکی از حساس‌ترین اقشار جامعه نوجوانان و جوانان هستند که برای فرار از استرس‌ها، ناکامی‌ها، رنج‌ها و احساسات ناخوشایند به مصرف شیشه روی می‌آورند. در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه مرسوم از مواد مخدری همچون شیشه برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌شود. قرارگرفتن در گروه همسالان در چنین موقعیت‌هایی نیز منجر به تشویق فرد به استفاده از مواد مخدر خواهد شد. مصرف یک دوز شیشه احساس نشاط فوق‌العاده‌ای به فرد می‌بخشد و سرخوشی طولانی‌مدتی را ایجاد می‌کند.

عوارض ترک اعتیاد به شیشه

ترک اعتیاد به شیشه به علت ایجاد وابستگی در فرد عوارضی دارد که تاثیرات نامطلوبی بر تمام ابعاد زندگی فرد دارد. انتخاب روش های نوین درمان اعتیاد و یک روش اصولی می‌تواند عوارض آن را به حداقل برساند. برخی عوارض ترک اعتیاد به شیشه عبارت‌اند از:

  • توهم و اختلالات پارانوئید
  • اضطراب و افسردگی شدید
  • پرخاشگری و بی‌قراری
  • ضعف در اندام‌های بدن
  • گرسنگی بیش از حد و پرخوری

درمان اعتیاد به شیشه

یکی از نکات کلیدی برای ترک اعتیاد به شیشه، انتخاب یک روش اصولی و صحیح برای ترک اعتیاد است. ترک اعتیاد به شیشه با روش‌های غیراصولی عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری خواهد داشت. عوارضی همچون تنگی نفس، مشکلات عصبی و تپش قلب در اثر استفاده از روش‌های غیراصولی برای ترک اعتیاد ایجاد خواهد شد. در ادامه مطلب با برخی روش‌ های کاربردی ترک شیشه آشنا خواهیم شد:

 1. ترک اعتیاد به شیشه با دارو

داروها در روند درمان اعتیاد به شیشه نقش کمک‌کننده دارند و می‌توانند در درمان بیماری‌های روان‌شناختی ناشی از مصرف یا ترک شیشه کارساز باشند؛ اما تاکنون دارویی برای درمان اعتیاد به شیشه به طور قطعی ساخته نشده است. اختلالات خواب، توهم، پرخاشگری و اضطراب ناشی از ترک اعتیاد می‌توانند به کمک دارو درمان شوند.

درمان اعتیاد به شیشه بدون دارو

۲. درمان اعتیاد به شیشه بدون دارو

درمان اعتیاد به شیشه بدون دارو با کمک مشاوره‌های روان‌شناختی در یک پروسه سه تا شش‌ماهه صورت می‌گیرد. طول مدت جلسات به خود فرد بستگی دارد و در جلسات ابتدایی فرد بیمار نیازمند همراهی یکی از اعضای خانواده است. با انجام مکرر آزمایش ادرار میزان موفقیت در طی پروسه سنجیده می‌شود. در جلسات مشاوره برای ترک اعتیاد به شیشه، روش‌های اصلاح سبک زندگی، درمان و بهبود مشکلات روحی و روانی و حتی روش درمان مشکلات جسمی و مهارت‌های زندگی سالم به فرد آموزش داده خواهد شد. 

۳. روش های کاربردی ترک شیشه با طب سوزنی

طب سوزنی یک روش سنتی درمان بیماری‌ها است که از دیرباز تاکنون مورداستفاده قرار می‌گرفته است. طب سوزنی در درمان اعتیاد به شیشه با کنترل علائمی مانند سردرد، بی‌خوابی، اضطراب و استرس روند بهبود فرد را تسریع کرده و راهی ویژه برای کنترل و بهبود عوارض و علائم ناشی از ترک اعتیاد است.

۴. ترک اعتیاد به شیشه با طب سنتی

طب سنتی علی‌رغم داشتن منتقدان بسیار می‌تواند در درمان اعتیاد به شیشه موثر باشد. ترکیب داروهای گیاهی همراه با رژیم غذایی صحیح، می‌تواند منجر به اصلاح مزاج و کاهش تمایل فرد به مصرف دوباره مواد مخدر شود. خماری منجر به ایجاد طبع سرد و نئشگی منجر به ایجاد طبع گرم می‌شود. با غالب شدن سردی در بدن فرد معتاد، تمایل به مصرف مواد مخدر مانند شیشه در او افزایش می‌یابد.

۵. ترک اعتیاد به شیشه با زوج‌ درمانی

اعتیاد به شیشه تاثیر بسیار مخرب و عمیقی بر روابط بین زن و شوهر دارد و یکی از عوامل اصلی طلاق و جدایی محسوب می‌شود. در زوج‌درمانی با کمک جلسات روان‌شناختی راه‌حل‌های مناسب جهت رفع مشکلات و اختلافات زوجین ارائه شده و به بهبود روابط عاطفی بین آن‌ها کمک می‌شود. همین مسئله برای فرد معتاد ایجاد انگیزه‌ای قوی خواهد کرد تا به زندگی به‌دوراز اعتیاد متمایل شود. همراهی زوجین با یکدیگر تاثیر بسزایی در کمک به درمان اعتیاد به شیشه خواهد داشت.

۶. ترک شیشه با گروه‌ درمانی

گروه‌درمانی با ایجاد حس تنها نبودن در رنج و سختی و ارائه الگوهای مثبت برای درمان فرد، نقش چشمگیری در درمان اعتیاد به شیشه دارد. استفاده از تجربیات دیگران و مورد حمایت دیگر افراد گروه قرارگرفتن، نیاز به داشتن یک حامی در امر ترک اعتیاد را برطرف می‌کند و انگیزه قوی برای درمان ایجاد خواهد کرد.

داروهای ترک اعتیاد

تجویز دارو توسط پزشک متخصص می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش عوارض ترک اعتیاد به شیشه داشته باشد. داروهایی نظیر بوپرنورفین، متادون، نالوکسان، سابوکسون و نالتروکسان توسط پزشک تجویز می‌شوند که در تسهیل ترک و کاهش عوارض تاثیرگذار خواهند بود. تاثیر نالوکسان بر مواد مخدر مانند شیشه مثبت است. برای استفاده از دارو هرگز فرد دارای اعتیاد نباید خودسرانه مصرف کند.

جمع‌بندی

ترک اعتیاد به شیشه فرایندی دشوار و پیچیده است که از بسیاری جنبه‌ها نیازمند صبر و تلاش بسیار است. درمان اعتیاد به شیشه می‌تواند زندگی فرد را از منجلابی که در آن گرفتار شده، نجات دهد و رویای برگشتن به یک زندگی سالم و شاد به حقیقت بپیوندد. در کنار روش های کاربردی ترک شیشه، همراهی و یاری خانواده در مراحل ترک اعتیاد و مشاوره پس از آن می‌تواند بسیار کارساز و موثر باشد. وب‌سایت تسهیلگران چراغ راهی برای بیماران مبتلا به بلای خانمان سوز اعتیاد است و راهکارهای منطقی و اصولی ترک انواع اعتیاد را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. می توانید برای دریافت مشاوره و ارتباط با مشاوران مجموعه تسهیلگران فرم مربوطه را ارسال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید