ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی

ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی

فهرست مطالب

تاثیر اعتیاد بر رابطه زناشویی به دلیل تغییرات در هورمون‌های فرد معتاد، یک تأثیر منفی است. ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی مستلزم ارائه راهکارهایی است تا فرد بعد از ترک بتواند رابطه خود را ترمیم کند. وقتی یک فرد به اعتیاد مبتلا می‌شود، زندگی‌اش ممکن است به‌شدت تحت‌تأثیر قرار بگیرد. اعتیاد به هر ماده‌ای، از الکل گرفته تا ترکیبات مخدر باعث تخریب روابط و تعاملات اجتماعی می‌شود. فرد معتاد (زن یا مرد) به دلیل اینکه نمی‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی خود را کنترل کند با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. رابطه زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاثیر مواد مخدر بر رابطه زناشویی می‌تواند روحی و جسمی باشد. در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران ارائه‌دهنده انواع دوره‌های آموزشی اعتیاد و خانواده به بررسی روش‌هایی برای ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی خواهیم پرداخت.

ترک اعتیاد
ترک اعتیاد

تاثیر اعتیاد بر رابطه زناشویی

هنگامی که فردی درگیر اعتیاد به الکل یا مواد مخدر می‌شود، میزان کلسترول در بدن فرد کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که کلسترول از واحدهای ساختاری هورمون‌هایی مانند تستوسترون، استروژن و هورمون‌های جنسی تشکیل شده است. مصرف مواد مخدر باعث کاهش مصرف کلسترول و تداخل در هورمون‌های جنسی می‌شود. در نتیجه تاثیر اعتیاد بر رابطه زناشویی یک تأثیر منفی خواهد بود. تأثیرات اعتیاد بر رابطه زناشویی و جنسی می‌تواند روانی و جسمی باشد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. تاثیر روانی مواد مخدر بر رابطه جنسی و زناشویی

هنگامی که فرد مواد مخدر مصرف می‌کند بسته به نوع مواد مصرفی و اعتیاد، تغییراتی در اخلاق، رفتار و ارتباطات اجتماعی آن صورت می‌گیرد. در ابتدای مصرف ممکن است که اعتمادبه‌نفس بالا و عملکرد خوبی را در رابطه زناشویی و جنسی داشته باشد؛ اما بعد از گذشت زمان به دلیل مصرف مواد، فرد معتاد دچار ناتوانی جنسی و بی‌میلی می‌شود. در مبحث ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی باید به بعد روانی حتماً توجه شود. هنگامی که شخص نمی‌تواند رابطه درستی داشته باشد، بیشتر به سمت مصرف مواد روی می‌آورد. فراموش نکنید دسته‌ای از مواد مخدر هستند که میل جنسی را به‌صورت غیرنرمال افزایش می‌دهند که فرد دچار بیش‌فعالی جنسی و رفتارهای مخرب می‌شود. می‌توانید مقاله اهمیت ارتباط با فرد معتاد را در وب‌سایت تسهیلگران مطالعه کنید.

۲. تاثیر جسمی مواد مخدر بر رابطه جنسی و زناشویی

یکی از باورهای اشتباه این است که مصرف مواد مخدر می‌تواند دردهای جسمی را کاهش و به درمان بیماری‌ها کمک کند. در رابطه جنسی حساس‌بودن دستگاه تناسلی اهمیت زیادی دارد. مصرف مواد مخدر منجر به کم‌شدن حساسیت بدن می‌شود. در واقع تاثیر اعتیاد بر رابطه زناشویی و مصرف مواد این است که با کاهش حساسیت در دستگاه تناسلی می‌شود و مشکل افرادی که دچار زودانزالی هستند را حل می‌کند. این تأثیر منفی است و بعد از مقاومت و تحمل بدن به ماده مصرفی تأثیر قبل را در رابطه جنسی ندارد و فرد تعداد دفعات و مقدار مصرف را بیشتر می‌کند که در نهایت منجر به بی‌میلی جنسی شدید می‌شود. تجربه حس‌های موقتی در رابطه در واقع آن‌ها را به‌اشتباه می‌اندازد. عوارض مصرف مواد مخدر مانند تریاک، شیشه، هروئین و…حتی بعد از ترک هم اثرات خود را به‌صورت روانی بر رابطه دارند. روند ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی مستلزم زمان‌گذاشتن، صبر و بهبود مهارت‌های ارتباطی است. 

دلیل تاثیر منفی مواد مخدر بر رابطه جنسی

در بالا شما را با تأثیرات روحی و جسمی مصرف مواد مخدر و اعتیاد بر روی رابطه جنسی آشنا کردیم. در فرایند ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی هم اثرات آن همچنان مشهود است. دلیل تاثیر منفی مواد مخدر بر رابطه جنسی تأثیر این مواد بر سیستم عصبی مرکزی و مغز است. در واقع مغز و سیستم عصبی که در ارتباط با هورمون‌های جنسی است وقتی عملکرد درستی ندارد، باعث کاهش شهوت جنسی در فرد دارای اعتیاد می‌شود. این کاهش توانایی جنسی منجر به کاهش رضایت جنسی و همچنین ایجاد بیماری‌های جنسی در فرد می‌شود و بر روی سلامت جنسی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

باتوجه‌به تأثیرات منفی مواد مخدر بر رابطه جنسی، افرادی که می‌خواهند رابطه جنسی سالمی داشته باشند، باید از مصرف مواد مخدر خودداری کنند. درصورتی‌که شما یا شریک جنسی شما درگیر مواد مخدر هستید، بهتر است سریع به پزشک یا مشاور مراجعه کرده و کمک حرفه‌ای برای ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی و جنسی خود بگیرید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تسهیلگران از مشاوره تلفنی استفاده و راهنمایی‌های لازم را دررابطه‌با ترک اعتیاد و بهبود روابط زناشویی بگیرید.

درمان اعتیاد
درمان اعتیاد

با کمک مشاوره، می‌توانید برنامه‌ای برای ترک اعتیاد خود تعیین کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا به عملکرد جنسی خود برگردید و رابطه جنسی سالمی با شریک خود داشته باشید. از طریق این پشتیبانی‌ها و تلاش در جهت ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی و جنسی، می‌توانید زندگی روابط جنسی را بهبود ببخشید و با خودداری از مصرف مواد مخدر، در رابطه جنسی بیشتری لذت ببرید.

راهکارهای درمان مشکلات جنسی بعد از ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی نیازمند صرف زمان است. افرادی که از اعتیاد به مواد مخدر بهبود یافته‌اند، ممکن است با مشکلات جنسی روبرو شوند، اما با درمان مناسب و مشاوره، این مشکلات می‌تواند حل شود. در اینجا به برخی از راهکارهای درمان مشکلات جنسی پس از ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی اشاره می‌کنیم.

۱. داشتن رابطه جنسی به صورت محدود

در مبحث ترک اعتیاد و بهبود رابطه زناشویی نکته مهم این است که باید بعد از انجام فرایند ترک اعتیاد، برای انجام رابطه جنسی به فرد فرصت داده شود. توصیه می‌شود جهت بهبود کامل فردی که دارای اعتیاد بوده است، رابطه جنسی به صورت محدود انجام شود؛ زیرا در صورت ایجاد نارضایتی و نداشتن میل جنسی کافی، فرد مجدد به سمت مصرف مواد گرایش پیدا می‌کند.

۲. شروع رابطه به صورت آرام

از راهکارهایی که بر درمان مشکلات جنسی بعد از ترک اعتیاد تأثیر دارد، می‌توانیم به شروع رابطه به ‌صورت آرام اشاره کنیم. بیشتر پزشکان و مشاوران اعتقاد دارند فردی که اعتیاد را ترک کرده است بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد تا به بهبودی کامل برسد. شروع‌کردن به‌صورت دیگر روش‌های عاطفی و جنسی و کمک‌گرفتن از مشاور کمک می‌کند تا روند درمان کامل شود و در نهایت رابطه جنسی و زناشویی به بهترین شکل پیش برود.

۳. صحبت با شریک جنسی خود در رابطه با احساستان

یکی دیگر از راهکارهایی که بر روند ترک اعتیاد و بهبود روابط زناشویی تأثیر زیادی دارد صحبت‌کردن طرفین است. صحبت با شریک جنسی خود در رابطه با احساستان باعث می‌شود درک مقابل طرفین بالا برود. بیان احساسات به کاهش استرس و نگرانی فرد ترک‌کننده کمک می‌کند و مرور زمان روند بهبود را کامل می‌کند.

برای مطالعه مقاله «زندگی در لحظه شما را به موفقیت نزدیک می‌کند» کلیک کنید.

۴. درمان دارویی

در برخی موارد، می‌توان از درمان دارویی برای درمان مشکلات جنسی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، برخی داروها می‌توانند کمک کنند تا احساسات جنسی فرد افزایش پیدا کند و یا کمک کنند تا کنترل بهتری بر روی احساسات و واکنش‌های خود داشته باشند.

۵. تمرینات بدنی

 تمرینات بدنی بر روی روحیه و روابط فرد تأثیر مثبت دارند. ورزش می‌تواند کمک کند تا به شکل بهتری با تنش‌های روحی روبرو شوند و همچنین احساس رضایت و شادی بیشتری را داشته باشید.

۶. مشاوره

مشاوره با یک مشاور جنسی، یک مشاور اعتیاد یا یک روان‌شناس می‌تواند کمک کند تا با مشکلات جنسی‌شان روبرو شوند و راه‌حل مناسب را برای آنها پیدا کنند. مشاوره به کمک می‌کند تا به تفکرات، احساسات و رفتارهای خود بپردازند و روش‌های بهبود رابطه جنسی خود را بیابند.

ترک اعتیاد و خانواده
ترک اعتیاد و خانواده

جمع‌بندی

تاثیر مواد مخدر بر رابطه زناشویی و جنسی بر کسی پوشیده نیست. تاثیر اعتیاد بر رابطه زناشویی به دلیل تأثیر مواد مخدر بر سیستم عصبی و مغز یک تأثیر مخرب است و باید فرد را نسبت به ترک تشویق کرد و بعد از ترک اعتیاد جهت بهبود روابط باید تغذیه سالم، ورزش‌کردن، مصرف دارو در صورت نیاز و مشاوره را اولویت قرارداد. در فرایند ترک اعتیاد و بهبود روابط زناشویی مهم است که حتماً با روان‌شناس و در صورت نیاز اورولوژیست و روانپزشک مشورت شود.

در کل، ترک اعتیاد به مواد مخدر یک فرایند طولانی و پرچالش است، اما با تمرکز، صبر، تلاش و پشتیبانی مناسب می‌توان به آن دست‌یافت. بهبود رابطه جنسی پس از ترک اعتیاد نیز به همین شکل است. به خود و همسر یا شریک زندگی‌تان زمان بدهید و با تلاش و پشتیبانی از یکدیگر، به آرامش و رضایت خود رسیدگی کنید. همچنین می‌توانید دوره اعتیاد و اثرات آن بر خانواده را که شامل ۵ جلسه و همراه با مدرک است را تهیه کنید و از مطالب مفید آن دررابطه‌با اعتیاد و تأثیرات آن بر خانواده نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید