۱۰  نکته برای استفاده از تصویر سازی ذهنی برای موفقیت

تصویر سازی ذهنی

فهرست مطالب

تصویر سازی ذهنی برای موفقیت به برخی از افراد موفق قدرت‌های فوق‌العاده می‌دهد تا بتوانند گام‌به‌گام برنامه‌ریزی کنند، اجرا کنند و به اهداف خود دست یابند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که این کار به‌راحتی و بدون پیچیدگی انجام می‌شود؛ اما اگر تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد تا این حد ساده و دست‌یافتنی است چرا همه افراد آن را به کار نمی‌گیرند؟ استفاده از تصویر سازی ذهنی برای موفقیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید در موارد بیشتری به موفقیت برسید. در این مقاله از مجموعه تسهیلگران نقش تصویر سازی ذهنی در دستیابی به موفقیت و راه‌های رسیدن به آن را بررسی می‌کنیم.

تصویر سازی ذهنی برای موفقیت چیست؟

هنگامی که صحبت از تصویرسازی ذهنی برای موفقیت می‌شود دو واژه چندان نامشابه تصویرسازی و موفقیت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به همین جهت لازم است تا پیش از آنکه بخواهید تکنیک‌های آن را برای تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد به کار ببرید، بتوانید مفهوم آن را بررسی کنید. از این به بعد است که کار آسان می‌شود.

پس ‌تصویر سازی ذهنی چیست؟ عادت داشتن به تصور مداوم اهداف آینده به‌گونه‌ای که انگار این اهداف امروز به واقعیت پیوسته‌اند ساده‌ترین تعریف تصویرسازی ذهنی است و موفقیت نیز به دستیابی به این اهداف مرتبط است. ازاین‌رو می‌توانیم تصویرسازی ذهنی برای موفقیت را به‌عنوان فرایندی تعریف کنیم که فرد به اتفاقات رویایی فکر می‌کند و ضمیر ناخودآگاه خود را متقاعد می‌کند که زندگی شما باید به این شکل باشد. در واقع شما با این کار به خود اجازه می‌دهید تا هر چیزی که تاکنون در ذهن می‌پروراندید، باشید.

چرا تصویر سازی ذهنی برای موفقیت مهم است؟

چرا تصویر سازی ذهنی برای موفقیت مهم است؟

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که ازهرجهت در محاصره اتفاقات و حواشی‌ هستیم. به طور لحظه‌به‌لحظه، اخبار به ما اعلام می‌شود و شبکه‌های اجتماعی ذهن ما را بیش از حد تحت تاثیر حوادث قرار می‌دهند. چنین اتفاقاتی باعث می‌شود تا ما فراموش کنیم بر روی زندگی و اهداف خود تمرکز کنیم.

با تصویرسازی ذهنی برای موفقیت، شما کنترل زندگی خود را در دست می‌گیرید و می‌دانید که با اهداف آینده‌تان هماهنگ است؛ بنابراین، می‌توانید به‌صورت فعال محدوده‌هایی را تعیین کنید تا آینده را تصور کرده و آن را به واقعیت تبدیل کنید.

علاوه‌براین، این فرایند به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را یک گام به جلو برده و کشف کنید که چه چیزی امکان‌پذیر است. به‌علاوه، بررسی تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد به شما کمک می‌کند که از هویت و اهدافتان در زندگی آگاه باشید. تصورکردن آینده خود به‌عنوان یک واقعیت کنونی زندگی را آسان‌تر می‌کند، به‌ویژه زمانی که با افراد دیگر در تعامل هستید.

۱۰ نکته برای استفاده از تصویر سازی ذهنی برای موفقیت

ابتدا در نظر داشته باشید چه چیزی را در زندگی، عشق و سایر جنبه‌های زندگی‌تان می‌خواهید. سپس این ۱۰ نکته را برای کمک به دستیابی به اهدافتان اجرا کنید:

۱. خودتان را در حال موفقیت در اهدافتان تصور کنید

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که اجازه دهید افکار مثبت در ذهن شما جا بیفتد و به اعتقاد شما در موفقیت در اهدافتان عمیقا تاثیر بگذارد و تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد را ببینید. در واقع، این یکی از مهم‌ترین نکات است. به‌عبارت‌دیگر، اگر باور داشته باشید که نمی‌توانید کاری انجام دهید، امکان دستیابی به آن وجود ندارد. خودتان را در حال موفقیت در هر هدفی که دارید تصور کنید. این به شما کمک می‌کند تا تصویر سازی ذهنی برای موفقیت را آغاز کنید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید خودتان را در حالی تصور کنید که یک گام بزرگ برای عبور از خط پایان خیالی برمی‌دارید یا به موقعیت شغلی موردنظر خودتان رسیده‌اید. هدف این است که این تصویر در ذهن شما ثبت شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله” ۷ گام مهم برای موفقیت در زندگی و کار که باید بدانید! “را مطالعه کنید.

تصویر سازی ذهنی برای موفقیت با ایجاد تصاویر واکنشی

۲. تصویر سازی ذهنی برای موفقیت با ایجاد تصاویر واکنشی

تصاویر واکنشی، ذهن را تحت کنترل قرار می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که مغز ما در ارتباط برقرارکردن با تجارب عالی عمل می‌کند. تصور کنید چگونه یک بوی خفیف از یک عطر خوب می‌تواند ذهن شما را تحریک کرده و خاطره یا احساس خاصی را در ذهن شما برجسته کند.

مطابق با همین اصل، می‌توانید ذهنیت دقیقی ایجاد کنید که ضمیر ناخودآگاه شما را تحریک کند تا هر روز به برنامه‌تان عمل کند. یک پیشنهاد خوب برای درک بهتر این است که حالتی را تصور کنید که فرد زمانی را صرف واکنش به یک ورودی حسی خاصی می‌کند؛ مثلا گوش‌دادن به موسیقی درحالی‌که یک اتفاق مثبت را تصویرسازی می‌کند. این یک مثال از اجرای تصویرسازی برای موفقیت است.

۳. ایجاد تابلوی چشم‌انداز

دو نکته اول بر روی تمرین‌های کلاسیک تصویر سازی ذهنی برای موفقیت تمرکز دارند. اما برخی از افراد از Aphantasia رنج می‌برند که باعث می‌شود نتوانند تصویر ذهنی ایجاد کنند. اگر شما در این دسته هستید یا می‌خواهید با ذهنیت ملموس تصویرسازی کنید، می‌توانید به‌جای آن یک تابلوی چشم‌انداز ایجاد کنید تا تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد را بتوانید ملموس‌تر ببینید.

تابلوی چشم‌انداز به عبارت ساده یک مجموعه از تصاویر و عکس‌ها است که به شما اهدافی که دارید را یادآوری می‌کند. می‌توانید این تصاویر را در قالب یک تابلو در کنار هم قرار دهید که روی میزکارتان قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، هرگز آن‌ها را فراموش نخواهید کرد و پیوسته برای آن تلاش می‌کنید.

یک مثال خوب برای این مورد این است که اگر دنبال ازدست‌دادن وزنی هستید، می‌توانید یک تابلوی چشم‌انداز با تصاویری از اهدافی که می‌خواهید در دوره‌ای مشخص به آن‌ها دست یابید ایجاد کنید. نکته مهم این است که در تعیین اهدافتان واقع‌بین باشید و چیزی را تعیین نکنید که نتوانید ذهن خود را برای رسیدن به آن قانع کنید.

۴. اهداف خود را با نوشتن آن‌ها بر روی کارت اعلام کنید

استفاده از یک کارت یادداشت یک راه عالی برای بررسی و بالابردن تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد در قالب نوشته است. این کار بسیار موثر است؛ زیرا حتی اگر اهداف شما مالی نباشد، شما می‌توانید مسیر رسیدن به آن را به‌صورت روزانه بررسی کنید. در واقع یک کارت یادداشت همیشه شما را در کنترل نگه می‌دارد و به شما یادآوری می‌کند که چه چیزی را باید تا زمان معینی برای خودتان فراهم کنید.

بهترین راه برای دستیابی تصویر سازی ذهنی و اهداف شما این است که آن‌ها را با قصد جدی‌تر و اعتمادبه‌نفس بیشتری بنویسید؛ به‌عنوان‌مثال، جملات‌تان را در قالب آرزو ننویسید؛ بلکه با ترسیم راه‌های رسیدن به آن، دستیابی به آن را قطعی کنید. همه چیزی که برای دستیابی به اهدافتان نیاز دارید، تعهد و خواست قطعی انجام آن است؛ بنابراین کارت‌های یادداشت خود را در جایی قرار دهید که بیشتر دیده می‌شود و آن را در انتهای کشوی خود پنهان نکنید.

تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد؛ "مکان شاد" ایجاد کنید

۵. تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد؛ “مکان شاد” ایجاد کنید

می‌توانیم بگوییم که این مهم‌ترین نکته بعد از نکته اول است. ایجاد یک “مکان شاد” به شما کمک می‌کند تا از استرس و اضطراب ناشی از مشقت و چالش‌هایی که برای دستیابی به اهدافتان با آن مواجه می‌شوید، فرار کنید. ایجادکردن محیطی شاد و رضایت‌بخش به شما کمک می‎‌کند تا علاوه‌بر ثابت‌قدم شدن در دستیابی به اهداف، استرس و اضطراب را در وجودتان به حداقل برسانید.

هر فردی روش متفاوتی برای شاد نگه‌داشتن محیط دارد. بعضی افراد این حس را با ورزش‌کردن به دست می‌آورند و برخی دیگر با شرکت در مهمانی‌ها و در جمع بودن. مهم نیست چگونه یا کجا این کار را انجام می‌دهید، تنها چیزی که لازم است این است که حتما آن را انجام دهید. ایجاد یک “مکان شاد” یک نکته حیاتی برای زمانی است که از تصویر سازی ذهنی برای موفقیت استفاده می‌کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله “زندگی در لحظه شما را به موفقیت نزدیک می‌کند” را مطالعه کنید.

۶. آرزوهایتان را به باورها تبدیل کنید

تصویر سازی ذهنی برای موفقیت به معنای تصور آنچه باور دارید که پیش خواهد آمد است، نه آنچه می‌خواهید اتفاق بیفتد؛ بنابراین، به آرزوهایتان اعتقاد پیدا کنید و اعتماد داشته باشید که باورهایتان به واقعیت تبدیل خواهند شد. تبدیل‌کردن آرزوهایتان به باورهایتان نقش مهمی در رسیدن به اهدافتان زمانی که از تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی استفاده می‌کنید، خواهد داشت.

۷. راه‌حل‌های احتمالی را تمرین کنید

در اکثر موارد، همیشه خوب است به تکنیک‌های تصویر سازی ذهنی برای موفقیت به‌عنوان یک‌شکل از تمرین برای مواجهه با موقعیت‌هایی که ممکن است در آینده روی دهد فکر کنید. یک مثال خوب برای پی‌بردن به تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد این است که زمانی را تصور کنید که برنامه‌ریزی می‌کنید با رئیس خود ملاقات و در یک مکالمه دشوار شرکت کنید.

تصویر سازی ذهنی، خودتان را در موقعیت افراد دیگر قرار دهید

۸. تصویر سازی ذهنی، خودتان را در موقعیت افراد دیگر قرار دهید

احتمالا اشخاصی را می‌شناسید که مطمئن هستید درگذشته با چالش مشابهی که شما در حال حاضر با آن روبرو هستید، مواجه شده‌اند. برای‌آنکه بخواهید مطابق با قوانین تصویر سازی ذهنی راه را برای خودتان آسان کنید، می‌توانید در ذهنتان خودتان را در این موقعیت قرار دهید. قرارگرفتن در موقعیت فردی دیگر، در فرایند تصویرسازی برای موفقیت حیاتی بوده و به شما کمک می‌کند نقشی را برای خود انتخاب کنید که به آن افتخار می‌کنید و مسیری که سایر افراد موفق در مسیر موفقیت خود طی کرده‌اند را بررسی کنید.

۹. تجسم‌ های خود را با تجربیات حسی پر کنید

تا به اینجا، شما مهارت‌ها و استراتژی‌های لازم برای شروع یک تکنیک تصویرسازی ذهنی مثبت را کسب کرده‌اید. اهمیت تکنیک تصویرسازی ذهنی مثبت این است که به شما کمک می‌کند که خودتان را ترغیب کنید، الهام بگیرید و قدرت بیشتری پیدا کنید. یک راه برای تجسم تصویر ذهنی این است که آن‌ها را با تجربیات حسی ترکیب کنید. به عبارت بهتر اگر ذهنیت خود را با تجربیات حسی غنی کنید، آن‌ها قدرتمندتر می‌شوند. علاوه‌براین لازم است در حین انجام تصویرسازی ذهنی برای موفقیت، همیشه به جزئیات کوچک توجه داشته باشید.

انرژی مثبت را در همه مراحل تصویر سازی ذهنی وارد کنید

۱۰. انرژی مثبت را در همه مراحل تصویر سازی ذهنی وارد کنید

فکر مثبت تأثیر مهمی بر روند زندگی ما دارد. این موضوع همچنین می‌تواند به کاهش استرس و بهبودخلق‌وخوی شما در لحظاتی که احساس ناامیدی می‌کنید، کمک کند؛ بنابراین، هر زمان که تصویرسازی ذهنی خود را می‌سازید، سعی کنید افکارتان نیز مثبت باشد.

جمع‌بندی

افراد موفق اغلب از تکنیک‌های تصویر سازی ذهنی برای موفقیت و دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند و از تاثیر تصویر ذهنی بر عملکرد فرد آگاه هستند. تصویرسازی ذهنی برای موفقیت اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد، به شما کمک می‌کند که خودتان را ترغیب کنید و از استرس و اضطراب جلوگیری می‌کند.

نکته مثبت این است که اگر به‌خوبی تصویرسازی ذهنی کنید، نه‌تنها قادر به رویارویی با چالش‌های پیشرو خواهید بود؛ بلکه آن‌ها را هم می‌توانید شکست دهید. بدون شک، هر نقش تصویر سازی ذهنی را جدی‌تر بگیرید، این کار برای شما آسان‌تر می‌شود. همکاران ما در سایت تسهیلگران در تلاش هستند تا بتوانند به شما کمک کنند تا بتوانید راهکارهای تصویر سازی ذهنی را برای رسیدن موفقیت فرا بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید