آیا با ۱۰ تکنیک ایجاد خودآگاهی آشنا هستید؟

تکنیک ایجاد خودآگاهی

فهرست مطالب

تکنیک ایجاد خودآگاهی به این معنی است که شما شناخت دقیقی از شخصیت خود که شامل توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف، افکار و اعتقاداتتان، احساسات و محرک‌های خود است، پیدا می‌کنید. در واقع با تقویت مهارت خودآگاهی می‌توانید راحت‌تر دیگران را بفهمید و تشخیص دهید که آن‌ها شما را چگونه آدمی می‌بینند. برای آشنایی بیشتر با تاثیر خودآگاهی در زندگی افراد تا انتهای این مقاله از تسهیلگران همراه ما باشید.

خود آگاهی چیست؟ و چطور می‌توان این توانایی را داشت؟

اغلب افراد فکر می‌کنند که حس خودآگاهی سالمی دارند؛ اما بهتر است که به میزان سنجش نسبی خود نگاهی بیندازید تا ببینید در مقایسه با دیگران شما در کجا قرار دارید. تکنیک ایجاد خودآگاهی به شما این فرصت را می‌دهد تا در رفتار و عادات شخصی خود تغییر ایجاد نمایید و با معنا و مفهوم ارزش های شخصی آشنا شوید.

زمانی که در حال تقویت مهارت خودآگاهی در خود هستید افکار و برداشت‌هایتان شروع به تغییر می‌کند. این تغییر در وضعیت فکری موجب دگرگونی احساساتتان می‌شود و در واقع هوش احساسی شما را افزایش می‌دهد. این مهارت برای دستیابی به موفقیت کلی فاکتور خیلی مهمی است که به جزئیات کامل و روش‌هایی در زمینه کسب آن در ادامه این بخش پرداخته شده است.

فواید و تاثیرات فوق ‌العاده تکنیک ایجاد خودآگاهی در شما

تکنیک ایجاد خودآگاهی اولین قدم برای پدیدآوردن زندگی موردعلاقه‌تان و مهارت ارتباط موثر با افراد است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا به احساسات و علایقتان و نحوه‌ای که احساساتتان به شما در زندگی کمک می‌کند، توجه نمایید. در واقع می‌توانید تشخیص دهید که احساسات و افکارتان شما را به کجا می‌برند. همچنین تقویت مهارت خودآگاهی به شما کمک می‌کند در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید. در حقیقت زمانی که از تفکرات، کلمات، احساسات و رفتارتان آگاه باشید می‌توانید مسیر زندگی آینده خود را تغییر دهید.

چگونه تقویت مهارت خودآگاهی را تمرین کنیم؟

چگونه تقویت مهارت خودآگاهی را تمرین کنیم؟

برای تمرین تکنیک ایجاد خودآگاهی برای مثال می‌توانیم وقتی در خیابان در حال قدم‌زدن هستیم سعی کنیم تمام تمرکز و حواسمان را فقط معطوف همین کار نماییم. همچنین به‌جای اینکه در رؤیاها به سر ببریم یا فکرمان هزار و یک جا برود تنها به افکار، عواطف و احساساتمان موقع راه‌رفتن توجه نماییم. ما می‌توانیم این کار را آگاهانه و با تمام وجود و بدون توجه به قضاوت‌ها انجام دهیم. در واقع هم‌زمان با تمرین‌کردن تکنیک تقویت مهارت خودآگاهی و پیش‌بردن آن چیزهای جدیدی درباره خودمان یاد می‌گیریم. در ادامه به معرفی ۱۰ تکنیک ایجاد خودآگاهی پرداخته شده است.

۱. به طور آگاهانه احساساتتان را بپذیرید

جامعه امروزی به ما یاد داده که موقع تصمیم‌گیری عقل و منطق را سرلوحه کارهایمان کنیم و احساساتمان را در روند کارها دخیل نکنیم. در واقع احساسات ما اغلب اوقات از ایده‌آل‌ها و آرمان‌های ما حمایت می‌کنند و نادیده‌گرفتن و خاموش‌کردن آن‌ها تعادل ما را از بین خواهند برد. عاقلانه‌ترین کار این است که در تصمیم‌گیری‌های مهم احساساتتان را با عقل و منطق ادغام نمایید. برای رسیدن به تکنیک ایجاد خودآگاهی احساساتتان را کاوش کنید و به ندای درونتان گوش دهید. درصورتی‌که فکر منطقی‌تان با احساساتتان همگام نیست دست نگه دارید و هنوز به آن چراغ‌سبز ندهید.

۲. احساساتتان را ثبت کنید

جای تعجب نیست در صورتی که بگوییم ثبت احساسات در یادداشت‌های روزانه یا در گوشی تلفنتان می‌تواند به تقویت مهارت خودآگاهی شما کمک کند. در واقع این تمرین ساده به شما امکان می‌دهد تا ارزش‌ها، انگیزه‌ها، ایده‌آل‌ها و هدف‌هایتان را بهتر تعریف کنید. در صورتی که ثبت احساسات را به طور منظم انجام دهید احتمالاً بعد از مدتی روندها و الگوهای احساسی‌تان را مشاهده می‌کنید.

همچنین این کار به شما کمک می‌کند درک بهتری از چیزهایی که جلودار شما در انجام کارهایی هستند که مشتاقشان هستید، داشته باشید. در واقع ضمیر ناخودآگاه شما امیدها و ترس‌های شما را حتی قبل از اینکه آن‌ها را بنویسید، می‌داند. ثبت‌کردن و نظارت روی احساسات روش مؤثری برای برقراری ارتباط با ضمیر ناخودآگاه و پیداکردن ابزاری برای تعیین چیزی است که واقعاً می‌خواهید. در حقیقت باید گفت که ثبت احساسات نیز یک تکنیک ایجاد خودآگاهی است.

3. تکنیک ایجاد خودآگاهی؛ خودآگاهی تان را فراتر از احساساتتان گسترش دهید

۳. تکنیک ایجاد خودآگاهی؛ خودآگاهی تان را فراتر از احساساتتان گسترش دهید

گفت که تکنیک ایجاد خودآگاهی چیزی بیشتر و فراتر از توجه به احساسات و عواطف است و در واقع روی استفاده از کشفیات ما برای داشتن یک زندگی کامل‌تر در لحظه کنونی و فعلی تمرکز دارد. تقویت مهارت خودآگاهی باعث می‌شود درک بهتری از این پیدا کنید که کدام موقعیت‌ها و احساسات باعث ایجاد استرس، اضطراب و خستگی در شما می‌شوند و کدام یک از آن‌ها به شما احساس هدفمندبودن و رضایت‌بخشی می‌دهند.

تمرین تمرکز حواس به طور طبیعی به ذهن فرصت می‌دهد تا خودش را کشف نماید و این همان خودآگاهی واقعی است. علاوه بر این‌ها تمرین‌های مدیتیشن و مراقبه مربوط به تمرکز حواس و ذهن‌آگاهی به‌وضوح به شما نشان می‌دهند که هر احساس یا فکری ارزش واکنش نشان‌دادن ندارد. این کار به شما کمک می‌کند تا مسائل را اولویت‌بندی نمایید و از انرژی و وقتتان به شکلی هوشمندانه و کارآمد استفاده کنید.

۴. یک پارتنر یا همراه صادق و خوب پیدا کنید

برای تقویت مهارت خودآگاهی سعی کنید از یکی از دوستان یا همکارانتان که مایل است در زمینه خودآگاهی کار کند کمک بگیرید. این افراد می‌توانند بازخوردهای مفید و سازنده‌ای به شما بدهند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. علاوه بر این، داشتن یک مربی کاربلد در این زمینه هم خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در واقع مربی‌تان می‌تواند دوست، همکار یا استاد شما باشد. همچنین شما باید ماهی یک یا دو بار با پارتنر خودتان دیدار کنید تا میزان پیشرفتتان را بسنجید. به‌طورکلی داشتن یک همراه صادق و خوب می‌تواند دیگر تکنیک ایجاد خودآگاهی باشد.

5. تقویت مهارت خودآگاهی؛ به طور فعال و موثر به بازخوردها گوش بدهید و آن‌ها را بپذیرید

۵. تقویت مهارت خودآگاهی؛ به طور فعال و موثر به بازخوردها گوش بدهید و آن‌ها را بپذیرید

سعی کنید بپذیرید که بخشی از تلاش شما برای تکنیک ایجاد خودآگاهی به گوش‌دادن و پذیرفتن انتقادات سازنده شما بستگی دارد. برای تقویت مهارت خودآگاهی باید موانع درون خودتان را بردارید. با اینکه ممکن است خودتان هم بتوانید بعضی از نقاط ضعفتان را شناسایی نمایید؛ اما یک نظر و دیدگاه بیرونی می‌تواند به شما کمک نماید همه جنبه‌های رفتاری‌تان را ارزیابی کنید.

دوست و همراه شما که در زمینه خودآگاهی به شما کمک می‌کند باید به‌صورت مداوم نظراتش را به شما اعلام نماید. شما هم حتماً باید خوب به این بازخوردها گوش دهید تا بتوانید درک کاملی از نقاط ضعف و قوت خودتان داشته باشید.

۶. ذهن آگاهی یا همان تمرکز حواس را تمرین کنید

همان‌طور که می‌دانید ذهن‌آگاهی به این معناست که از محیط اطراف خودتان بدون تحمیل تعصبات شخصی آگاهی داشته باشید. تمرین ذهن‌آگاهی قدم مهمی برای رسیدن به تکنیک ایجاد خودآگاهی است؛ زیرا به شما کمک می‌کند درک درستی از اطراف و پیرامون خودتان داشته باشید. شما باتوجه‌به چیزی که در اطرافتان اتفاق می‌افتد بهتر می‌توانید تأثیر خودتان بر دیگران را درک نمایید و بفهمید محیط اطرافتان چه تأثیری روی احساساتتان دارد.

۷. تکنیک ایجاد خودآگاهی؛ توانایی‌هایتان را ارزیابی کنید

همان‌طور که برای افزایش و تقویت مهارت خودآگاهی‌تان تلاش می‌کنید باید توانایی‌های خودتان را هم ارزیابی نمایید و آن‌ها را به چالش بکشید. درست است که شناسایی و بهبود نقاط ضعف قسمت مهمی از تکنیک ایجاد خودآگاهی را تشکیل می‌دهد؛ اما شما باید از توانایی‌ها و نقاط قوت خودتان نیز باخبر باشید. در واقع هم‌زمان با رسیدن به سطح بالایی از خودآگاهی می‌توانید ببینید که در چه چیزهایی برتری و مهارت دارید و کجا می‌توانید رشد و پیشرفت نمایید.

8. به طور مرتب خودتان را ارزیابی کنید

۸. به طور مرتب خودتان را ارزیابی کنید

تکنیک ایجاد خودآگاهی یک ویژگی همیشگی و مداوم است و شما باید مرتباً آن را پرورش دهید. برای اینکه ببینید چقدر در این زمینه پیشرفت کرده‌اید زمان‌های ثابتی را در نظر بگیرید تا خودتان را مجدداً ارزیابی نمایید. سعی کنید از مربی یا پارتنرتان به طور مرتب بازخورد بگیرید. همچنین در صورتی که به‌تنهایی روی افزایش خودآگاهی‌تان کار می‌کنید یک دفترچه یادداشت داشته باشید و به طور منظم نقاط قوت و ضعف خودتان را ارزیابی نمایید.

دقت داشته باشید به نقاطی که در آن‌ها پیشرفت کرده‌اید توجه کنید و شواهد واضح این پیشرفت‌ها را شناسایی نمایید. در واقع ارزیابی کار، تست‌های شخصیت و تست‌های استعداد می‌تواند به شما در شناخت هر چه بیشتر خودتان کمک کند.

۹. دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید

مهم‌ترین مزیت داشتن یادداشت‌های شخصی یا دفترچه خاطرات این است که سبب  می‌شود افکار شما روی کاغذ ‌آیند. در حقیقت به‌این‌ترتیب می‌توانید بعدها دوباره به نوشته‌هایتان نگاهی بیندازید و آن‌ها را بخوانید. همچنین این کار باعث افزایش و تقویت مهارت خودآگاهی شما درباره احساساتتان می‌شود. دفترچه خاطرات یا یادداشت‌های شخصی نه‌تنها باید شامل احساسات شما باشد؛ بلکه باید آن‌ها را بنویسید که ذهنتان روی چه چیزهایی متمرکز است. این نوشته‌ها حتی می‌توانند شامل چیزهایی مثل عقاید یا نقاط ضعف شما نیز باشند.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که دفترچه خاطرات دارند از خودآگاهی احساسی بیشتری نیز برخوردارند. البته فقط داشتن دفترچه یادداشت شخصی برای تکنیک ایجاد خودآگاهی احساسی کافی نیست؛ در واقع نکته اصلی نوشتن چیزهای مهم در آن است. بهترین کار این است که افکار و احساساتی که تأثیر زیادی روی زندگی‌تان دارند را در دفترتان یادداشت کنید. این کار ساده نیست و حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند سبب ایجاد استرس در شما شود؛ اما کارشناسان معتقدند که این رویکرد در بلندمدت موجب بهترشدن خلق‌وخوی شما می‌شود.

10. تکنیک ایجاد خودآگاهی؛ یوگا تمرین کنید

۱۰. تکنیک ایجاد خودآگاهی؛ یوگا تمرین کنید

این مورد ممکن است برای همه مناسب نباشد؛ ولی به‌هرحال یوگا می‌تواند راهی عالی برای ارتباط بیشتر شما با احساساتتان و تکنیک ایجاد خودآگاهی باشد. از یوگا می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده نمود. همان‌طور که می‌دانید یوگا هم شامل تمرین ذهنی می‌شود و هم تمرین‌های جسمی و فیزیکی را شامل می‌شود.

در واقع این فرایند شامل استفاده از کشش و انعطاف‌پذیری عضلات با تنفس عمیق است. شما می‌توانید باتوجه‌به اهداف خودتان در تمرین‌های یوگا تغییراتی ایجاد نمایید. همچنین با انجام تمرین‌های یوگا می‌توانید باشخصیت، انگیزه‌ها، احساسات و خواسته‌های خود بیشتر آشنا بشوید. بدیهی است که تمرین‌های یوگا برای سلامت جسمی شما نیز مفید است و به‌این‌ترتیب می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید!

جمع‌بندی

می‌توان گفت که تکنیک ایجاد خودآگاهی برخی اوقات می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. درواقع تأمل مستلزم صحبت در مورد چیزهای دشوار است. در صورتی که احساس می‌کنید گیر افتاده‌اید یا در مورد حرکت بعدی خود مطمئن نیستید بحث در مورد آن با فرد دیگری می‌تواند به شما کمک کند. همچنین در صورتی که تمام تکنیک‌های تقویت مهارت خودآگاهی را دنبال کنید، اطرافیانتان می‌توانند تغییرات ایجاد شده را به شما بگویند.

به‌علاوه آن‌ها می‌توانند شما را تشویق کنند تا خودتان را بهتر بشناسید. در واقع می‌توان گفت که تاثیر خودآگاهی در زندگی افراد غیرقابل‌انکار است و گامی مهم برای موفقیت هرچه بیشتر در زندگی افراد است. در صورتی که شما نیز به فراگیری این تکنیک‌ها نیاز دارید می‌توانید با ارسال فرم درخواست مشاوره از مشاوران ما در گروه تسهیلگران کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید