حل مشکل هموابستگی در افراد

هموابستگی در افراد

فهرست مطالب

هموابستگی در افراد باعث می‌شود که پذیرش واقعیت‌ها برای فرد سخت باشد و در نهایت عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهد. در اختلال هم وابستگی فرد از نیازهای خود چشم‌پوشی می‌کند و ذهنش درگیر دیگران است. در هم وابستگی فرد هم وابسته برای تأییدشدن از سمت دیگران، از فردی که دارای مشکل است حمایت و پشتیانی می‌کند. افرادی که مشکل هموابستگی دارند به سمت اشخاصی کشیده می‌شوند که دارای اعتیاد هستند و علاوه بر منزوی بودن، نیاز به حمایت دیگران دارند. افراد برای داشتن حس باارزش بودن در این رابطه‌ها قرار می‌گیرند تا فرد به آن‌ها نیاز داشته باشد. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به بررسی راهکار برای حل مشکل هموابستگی در افراد می‌پردازیم.

هم وابستگی
هم وابستگی

هموابستگی در افراد چیست؟

هنگامی که در یک رابطه فرد هموابسته برای تأییدشدن و ترس از طردشدن توسط فردی که دوستش دارد، رفتارهای ناپسند او را تأیید و نیازهای او را بر طرف می‌کند هموابستگی در افراد می‌گویند. هنگامی که فردی هم وابستگی دارد بیشتر از توان خود برای طرف مقابل وقت می‌گذارد و نیازهای او چه مالی و چه جسمی را بر طرف می‌کند.

زمینه‌های اختلال هم وابستگی در افراد

شناخت درست هم وابستگی، شناخت بخش بزرگی از مشکلات افراد است. افراد هم وابسته در زمینه‌های مختلف می‌توانند با مشکل هم وابستگی مواجه باشند. زمینه‌های اختلال هم وابستگی در افراد عبارت‌اند از:

۱. کمبود عزت نفس

 فرد هموابسته برای هر چیزی خودش را سرزنش می‌کند و دارای خانواده مشکل‌دار است که خود انکار می‌کند. هر کاری را بدون نقص می‌خواهد انجام دهد و اگر برای خود هزینه‌ای می‌کند دچار احساس گناه می‌شود. کمبود عزت نفس باعث می‌شود این دسته از افراد هم وابسته دچار اعتیاد یا قربانی سوءاستفاده جنسی شوند.

وابستگی

۲. هم وابستگی و وابستگی

 افراد هم وابسته خارج از دنیای واقعی خود به دنبال خوشبختی هستند و برای اینکه مورد محبت قرار بگیرند؛ تلاش می‌کنند؛ تا ثابت کنند، شایسته هستند. هر چیزی که برایشان خوشبختی می‌آورد را می‌ترسند از دست بدهند. این دسته افراد هنگامی که عاشق می‌شوند به دلیل وابسته و بی‌هویت شدن، خود را فراموش می‌کنند.

۳. هم وابستگی و سرکوب

 یکی از موارد تأثیرگذار در حل مشکل هموابستگی در افراد خودآگاهی است. هنگامی که فرد نسبت به خود شناخت و آگاهی داشته باشد، نسبت به اطرافیان خود احساسات افراطی نخواهد داشت. در زمینه هم وابستگی و سرکوب، فرد یا افراد هم وابسته سعی می‌کنند نسبت به احساسات و افکار خود بدون اطلاع باشند و آن‌ها را سرکوب می‌کنند، تا از حوزه آگاهی‌شان دور شود. از اینکه خود واقعی‌شان باشند هراس و بر روی اعمال خود، کنترل شدید دارند.

از دیگر زمینه‌های مشکل هموابستگی در افراد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هم وابستگی و کنترل‌گری
  • هم وابستگی و وسواس
  • هم وابستگی و انکار
  • هم وابستگی و خشم
  • هم وابستگی و مشکلات جنسی

باتوجه‌به تعریف هم وابستگی و زمینه‌ها و مشکلاتی که ایجاد می‌کند باید برای حل مشکل هموابستگی در افراد تدابیری در نظر گرفته شود. به جرات می‌توان گفت شایع‌ترین نوع اعتیاد هم وابستگی در افراد است. برای حل مشکل هم وابستگی ابتدا باید نشانه‌های آن را در فرد شناسایی کنید. می‌توانید مقاله علائم و نشانه های اختلال هم وابستگی چیست را در وب‌سایت تسهیلگران مطالعه کنید.

راهکار برای حل مشکل هم وابستگی در افراد

بعد از آشنایی با زمینه‌ها و نشانه‌های هم وابستگی مهم است که به دنبال راهکار برای حل مشکل هم وابستگی در افراد باشید. مهم‌ترین مسئله در درمان هم وابستگی شناخت خود و داشتن خودآگاهی است. اصولی‌ترین و بهترین راه‌حل مشکل هم وابستگی در افراد، مشاوره و کمک‌گرفتن از درمانگر حرفه‌ای است. در کنار آن مراجعه به روانپزشک و استفاده از کتاب‌ها و فایل‌های صوتی دررابطه‌با مشکل هم وابستگی می‌توانند به افرادی که دچار هم وابستگی هستند، کمک کنند. گاهی صحبت‌کردن با افراد صمیمی و نزدیک مورداعتماد هم به فرد هموابسته کمک می‌کند.

کاربردی ترین بسته آموزشی هم وابستگی بس است

  بسته آموزشی هم وابستگی بس است از مجموعه تسهیلگران دارای یک آزمون است که با پاسخ دهی به سوالات آن میزان هموابستگی در افراد سنجیده می شود. این بسته به شما کمک می کند تا نشانه ها و علائم اختلال هم وابستگی را شناسایی و با استفاده از راهکارهای مناسب، زندگی سالم و همراه با آرامش داشته باشید. در کنار این بسته تهیه کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت های زندگی از مهتاب علی مرادی از وب سایت و فروشگاه اینترنتی تسهیلگران کمک می کند تا با شناخت خود و رسیدن به خودآگاهی، آگاهانه عمل کنید و وابسته نباشید.

جمع‌بندی هموابستگی در افراد باعث می شود تا آن‌ها خود را عامل مشکلات طرف مقابل و همچنین خود را به خاطر مشکلات آن‌ها مقصر بدانند. اختلال هم وابستگی به گونه‌ای است که فرد هم وابسته شاید خود نداند که این مشکل را دارد و علاوه بر اینکه به خود آسیب می‌زند؛ باعث ناراحتی و رنجش اطرافیان خود هم می‌شود. با تهیه بسته آموزشی هم وابستگی بس است افراد می‌توانند تغییرات خوبی را در خود و زندگی‌شان ایجاد کنند. این بسته آموزشی حاوی کتاب‌های صوتی شفای زندگی، خویشتن مقدس ما، اثر مرکب، برای هر مشکلی راه حل معنوی وجود دارد، نیروی حال و هم وابستگی بس است که می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی تسهیلگران تهیه کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید