آشنایی با بهترین داروهای ترک اعتیاد

آشنایی با بهترین داروهای ترک اعتیاد

فهرست مطالب

آگاهی‌یافتن از داروهای ترک اعتیاد به این معنا نیست که فرد می‌تواند خودسرانه از آن‌ها برای ترک اعتیاد استفاده کند. بهترین روش ترک اعتیاد مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از راهکارها و روش‌هایی است که پزشک تجویز می‌کند. متأسفانه امروزه، برخلاف گذشته انواع مختلف مواد مخدر به میزان زیادی وجود دارد و سوءمصرف آن‌ها می‌تواند اثرات زیان‌بار و جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به همین دلیل اولین گام برای ترک اعتیاد، اراده قوی و بعد از آن مراجعه به پزشک است. پزشک به فرد کمک خواهد کرد تا فرایند دشوار ترک اعتیاد با بهترین داروها را طی کند. در این مقاله از تسهیلگران داروهای موثر در ترک اعتیاد ر ا بررسی می‌کنیم.

ترک اعتیاد چیست؟

با پیشرفت جوامع انسانی، گرچه از یک سو جنبه‌های زیادی از زندگی انسان دچار تحولات مثبت می‌شود؛ ولی در برخی ابعاد گرفتاری و مشکلات افزایش می‌یابد. مشکلات خانوادگی، شغلی، اجتماعی و انواع دیگر مشکلات موجب می‌شود که افراد به دنبال راه‌حل برای فرار از آن‌ها باشند. متأسفانه برخی افراد بنا به دلایل متعدد برای فراموشی مقطعی مشکلات خود، به رفتارهای ناهنجار رو می‌آورند و در دام اعتیاد می‌افتند. بعد از مدتی نه‌تنها مشکلات قبلی حل نمی‌شود؛ بلکه اعتیاد، خود به مشکلی بسیار پیچیده و خانمان‌سوز تبدیل می‌شود.

ممکن است برای این افراد معنا و مفهوم ارزش های شخصی کم‌رنگ شود؛ به همین دلیل افراد تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف خود را از این دام رها کنند. استفاده از داروهای ترک اعتیاد یکی از روش‌های ترک اعتیاد است؛ اما اگر این کار تحت‌نظر پزشک متخصص و مشاور نباشد مشکلات پیچیده‌تر شده و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد دارد. به همین دلیل باید گفت که امکان ترک اعتیاد با بهترین داروها وجود دارد؛ به شرطی که این روند خودسرانه نباشد و با نظارت پزشک انجام شود.

داروهای ترک اعتیاد

استفاده از داروهای ترک اعتیاد حساسیت‌های زیادی دارد و هیچ فردی نمی‌تواند خودسرانه با اعتیاد خود جنگیده و بدون نظارت پزشک از دارو استفاده کند. ترک اعتیاد با بهترین داروها زمانی امکان‌پذیر است که طبق برنامه زمان‌بندی شده توسط پزشک از آن‌ها استفاده شود. همچنین اراده فرد نیز در این میان دخیل است. حتی با دنبال‌کردن بهترین روش ترک اعتیاد و بهترین داروها، اگر فرد تصمیم جدی نداشته باشد نمی‌تواند در این چالش بزرگ موفق شود. انواع مختلف داروها برای ترک اعتیاد عبارت‌اند از:

ترک اعتیاد با بهترین داروها؛ متادون

۱. ترک اعتیاد با بهترین داروها؛ متادون

یکی از معروف‌ترین داروهای ترک اعتیاد متادون است. متادون یک داروی شبه افیونی و صنعتی است که بدون اینکه تأثیر مخرب مواد مخدر را داشته باشد می‌تواند جایگزین ماده مخدر شده و مانع بروز علائم ترک اعتیاد نیز شود. البته توجه داشته باشید که متادون به‌تنهایی در روند ترک اعتیاد مؤثر نیست و تنها یکی از بخش‌های مهم فرایند ترک اعتیاد است.

۲. بوپرونورفین از داروهای ترک اعتیاد

بوپرونورفین یک داروی مسکن برای دردهای بسیار شدید است که از آن به‌عنوان یک روش ترک کوکائین و هروئین استفاده می‌شود. بوپرونورفین یکی از داروهای ترک اعتیاد است که عوارض شدیدی برای مصرف‌کننده دارد. به همین دلیل باید از مصرف خودسرانه یا بیشتر از دوز تجویزی پزشک خودداری کرد. ترک اعتیاد با بهترین داروها زمانی ممکن است که مصرف داروها دقیقاً مطابق با دستور پزشک بوده و در صورت بروز هر مشکل باید پزشک را مطلع کرد.

۳. شربت تریاک

یکی دیگر از داروهای ترک اعتیاد، شربت تریاک است که این دارو بهتر با بدن بیمار تطبیق پیدا می‌کند. شربت تریاک، عوارض و خواصی مانند تریاک دارد. به همین دلیل برای مصرف‌کنندگان تریاک، استفاده از این دارو می‌تواند روند ترک را برایشان آسان‌تر کند؛ البته باید توجه داشت که مصرف خودسرانه شربت تریاک می‌تواند موجب وابستگی فرد شود و خطرناک است.

۴. بهترین داروهای ترک اعتیاد؛ نالتروکسان

داروی نالتروکسان یکی دیگر از داروهای موثر در ترک اعتیاد است که از آن برای ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر استفاده می‌شود. طرز عمل نالتروکسان به این صورت است که این دارو گیرنده‌های اوپیئودی را مهار کرده و میل به مصرف ماده مخدر در فرد کاهش می‌یابد. به همین دلیل تا زمانی که این دارو در بدن فرد باشد مصرف مواد موجب می‌شود تا فرد احساس ناخوشایندی پیدا کند.

باید توجه داشت که مصرف خودسرانه و بیشتر از میزان تجویز شده، عوارض جانبی ناخوشایندی دارد. به همین دلیل ترک اعتیاد با بهترین داروها، باید تحت‌نظر پزشک متخصص باشد. بهترین روش ترک اعتیاد استفاده از داروهای ترک اعتیاد تحت‌نظر پزشک و مشاوره با روانشناس است.

نالوکسان

۵. نالوکسان

از دیگر داروهای ترک اعتیاد، نالوکسان است که روند ترک اعتیاد با این دارو بسیار سریع بوده و درمان با این دارو مؤثر است. از ویژگی‌های تاثیر نالوکسان بر مواد مخدر این است که مستقیماً جذب گیرنده‌های عصبی مغز شده و سیستم عصبی را از وجود ماده مخدر پاک‌ می‌کند. درنتیجه مانع ورود مواد مخدر جدید به بدن می‌شود. شاید این سؤال پیش آید که چگونه؟

عملکرد نالوکسان به این صورت است که فرد با مصرف دوباره ماده مخدر دچار تهوع و استفراغ می‌شود. به دلیل حساسیت روند ترک اعتیاد و داروها، ترک اعتیاد با بهترین داروها زمانی ممکن خواهد شد که فرد تحت‌نظر پزشک باشد.

 علائم جسمی و روحی ترک اعتیاد

هنگامی که فرد تصمیم می‌گیرد تحت‌نظر پزشک و با استفاده از داروهای ترک اعتیاد وابستگی خود را به ماده مخدر قطع کند، بی‌شک با عوارض جسمی و روحی مختلفی روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل لازم است اراده کافی در برابر این تغییرات را داشته باشد تا بتواند از این مرحله به‌سلامت عبور کرده و روی خوش زندگی را پیدا کند. برخی علائم جسمی و روحی ناشی از ترک اعتیاد عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری
  • تپش قلب
  • اشک‌ریزش
  • هذیان
  • پرخاشگری
  • وسوسه برای مصرف مواد
  • پرش اندام‌ها
  • ضعف و بی‌حالی
  • درد عضلات و استخوان‌ها
  • تهوع و استفراغ

به همین دلیل استفاده از داروهای ترک اعتیاد و ترک اعتیاد با بهترین داروها، اگر خودسرانه باشد نه‌تنها فرد را از چنگال مواد مخدر نجات نمی‌دهد؛ بلکه می‌تواند موجب وخامت جسمی و روحی او شود. به همین دلیل بهترین روش ترک اعتیاد مراجعه به پزشک یا کلینیک‌های تخصصی است. یکی از موارد مهم در این زمینه، درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد است که بدون کمک روان‌شناس نمی‌توان از آن رهایی یافت و عدم درمان افسردگی عوارض وحشتناکی دارد.

بهترین روش ترک اعتیاد؛ روش‌های علمی

بهترین روش ترک اعتیاد؛ روش‌های علمی

باید گفت که بهترین روش ترک اعتیاد روش علمی است و روش‌هایی مانند درمان در خانه، درمان با طب سنتی و مصرف خودسرانه داروهای ترک اعتیاد نه‌تنها سودی برای فرد ندارد؛ بلکه ضررهای جبران‌ناپذیری هم به فرد وارد می‌کند. بهترین روش‌های ترک اعتیاد عبارت‌اند از:

  • روش علامتی
  • روش جایگزینی
  • روش سریع (RD)
  • روش فوق‌سریع (URD/UROD) 

در این ۴ روش، روش‌های علامتی و جایگزینی سرپایی هستند و در دو روش دیگر بیمار در کلینیک یا بیمارستان، بستری می‌شود. در حقیقت این روش‌ها برای سم‌زدایی بدن انجام می‌شود. بیمار بعد از مرحله سم‌زدایی وارد مراحل دیگری می‌شود که در آن‌ها نیز باید طبق دستور پزشک عمل کرده و داروهای ترک اعتیاد را آن‌طور که پزشک تجویز کرده مصرف کند.

مراجعه به روان‌شناس و روان‌درمانی هم از مراحل ضروری است که می‌تواند در کنار ترک اعتیاد با بهترین داروها، به فرایند درمان کمک کند. در این مرحله روان‌شناس نقش مهمی در ارائه روش های پیشگیری از بازگشت به اعتیاد دارد.

جمع‌بندی

اعتیاد به مواد مخدر از بلاهای خانمان‌سوزی است که متأسفانه میزان آن در جامعه روبه‌افزایش است. با ورود مواد مخدر صنعتی در کنار مواد سنتی، شاهد عواقب ناخوشایند و جبران‌ناپذیری در جامعه هستیم. در این میان بسیاری از افرادی که در دام این بلای خانمان‌سوز افتاده‌اند تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف خود را از چنگال اعتیاد رهایی بخشند. روش‌ها و داروهای ترک اعتیاد مختلفی وجود دارد که برخی خودسرانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده خودسرانه از داروهای ترک اعتیاد نه‌تنها روش مناسبی برای درمان اعتیاد نیست؛ بلکه عوارض جبران‌ناپذیری نیز برای فرد به دنبال دارد. ترک اعتیاد با بهترین داروها زمانی مؤثر است که فرد داروها را تحت‌نظر پزشک و بر اساس دوز مصرفی تجویزشده مصرف کند. به همین دلیل بهترین روش ترک اعتیاد روشی است که فرد تحت‌نظر پزشک و مشاور روان‌شناس قرار گرفته و داروها را آن‌گونه که پزشک تجویز کرده مصرف کند. همچنین اراده فرد برای رهایی از این چنگال شوم نقش زیادی در بهبودی فرد دارد.

وب‌سایت تسهیلگران مرجعی تخصصی است که با ارائه راه‌حل‌های مفید و سازنده، تلاش می‌کند گامی مثبت و ارزشمند در جهت کاهش ضعف‌ها و تقویت ارزش‌های والای انسانی بردارد. برای دریافت مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید