روش ترک کوکائین؛ بهترین داروهای ترک کوکائین

داروهای ترک کوکائین

فهرست مطالب

کوکائین دارای اثر سرخوشی شدید و درعین‌حال بسیار کوتاه‌مدت است. این ماده مخدر بسیار اعتیادآور و ترک آن نیز بسیار دشوار است. جهت ترک این ماده مخدر با داروهای ترک کوکائین ابتدا باید سم‌زدایی انجام دهید. بعد از آن با استفاده از روش‌ ترک کوکائین با دارو یا دیگر روش‌ها مثل رفتاردرمانی و… این ماده مخدر را ترک نمایید. درمان اعتیاد به کوکائین در خانه قطعاً بسیار دشوار و مستلزم اراده قوی است و بهتر است تحت‌نظر پزشک انجام شود. درصورتی‌که مدت‌زمان زیادی است که اعتیاد به کوکائین دارید بهتر است درمان خود را در کلینیک‌های معتبر انجام دهید.

کوکائین چیست؟

به‌طورکلی باید گفت که محرک‌ها، مواد مشتق و آمفتامین از خانواده کوکائین هستند. این مواد روان‌گردان سبب تحریک سیستم اعصاب می‌شوند و با اثرگذاشتن بر مرکز پاداش مغز، اثرات لذت بخشی؛ مانند سرخوشی ایجاد می‌کنند. بروز همین اثرات در مصرف‌کننده است که باعث وابستگی می‌شود و ترک کوکائین را برای شخص مصرف‌کننده دشوار می‌کند. شاید به‌طورقطع بتوان گفت که کوکائین سردسته و قوی‌ترین ماده محرک است و کراک فرم تدخینی و قلیایی آن است. به همین علت فرایند درمان و ترک کوکائین با چالش‌های بسیاری روبرو است.

کوکائین ماده‌ای است که از گیاه کوکا به دست می‌آید. با این وجود که این گیاه در آسیا و مناطق دیگر جهان یافت می‌شود؛ اما از ۲۰۰ گونه موجود آن تنها ۲ گونه دارای مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کوکائین است. اثرات محرک ناشی از مصرف این گیاه نیز به دلیل وجود کوکائین در آن است.

داروهای ترک کوکائین؛ نحوه ترک کوکائین

توجه داشته باشید که کوکائین از مواد محرک بسیار خطرناک است که مصرف آن عوارض زیادی به دنبال دارد. وسوسه مصرف کوکائین مهم‌ترین علت عود در افرادی است که اقدام به ترک این ماده مخدر با داروهای ترک کوکائین می‌نمایند. شخص مصرف‌کننده کوکائین توانایی کنترل احساسات خود را ندارد. به‌خصوص که وسوسه‌های مصرف کوکائین در این افراد بالا است و کنترل بر خود بسیار مشکل می‌شود. همچنین زمانی که فرد معتاد مصرف موادش را متوقف می‌کند افسردگی و ناامیدی با پایان یک دوره طولانی از مصرف کوکائین برای وی ایجاد می‌شود.

ازهم‌پاشیدگی خانواده‌، ازدست‌دادن شغل، مشکلات مالی، پایین‌بودن سطح سلامتی، ضعیف‌شدن و آسیب‌دیدن روابط با دیگران و اعتمادبه‌نفس پایین و… از جمله این آسیب‌ها است. در طول این مدت که فرد معتاد احساس می‌کند که وارد یک بحران شده است جلسات مشاوره فردی و حمایتی و ایجاد یک شبکه حمایتی درمانی و مصاحبه انگیزشی همگی در روش ترک کوکائین بسیار مؤثر و تأثیرگذار هستند. استفاده از داروهای ترک کوکائین یکی از روش‌های ترک این ماده مخدر است. در ادامه به دیگر روش‌های ترک کوکائین اشاره شده است.

  • روش روان‌درمانی
  • روش دارویی
  • روش گروه‌درمانی
  • روش مداخلات رفتاری
روش روان درمانی در ترک کوکائین

۱. روش روان درمانی در ترک کوکائین

درمان‌ با داروهای ترک کوکائین برای کاهش یا ازبین‌بردن عوارض محرومیت مانند بی‌حالی، سستی، افسردگی و همچنین برای کاهش وسوسه مصرف کوکائین به امید جلوگیری یا کاهش عود و سرانجام روش ترک کوکائین موفق به کار می‌رود.

  • این روش درمانی ۲ جلسه در هفته در کنار درمانگر و بیمار است که حداقل برای مدت ۳ تا ۶ ماه لازم است که ادامه پیدا نماید.
  • روش ترک کوکائین بر اساس شرایط بیمار و سرعت و پیشرفت او تعیین می‌شود.
  • هر جلسه از درمان با این روش حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بوده و دارای یک برنامه زمان‌بندی شده اختصاصی است.
  • در طول درمان همراهی یکی از اعضای اصلی خانواده مخصوصاً در جلسات اولیه توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است بهبودی یک فرایندی است که با شکستن انکار بیمار شروع می‌شود. این فرایند با یادگیری چگونگی مراحل شکستن عادت‌های قدیمی و روابط دوستانه مربوط به کوکائین و یادگیری مهارت‌های مقابله با عوامل شروع‌کننده میل به مصرف کوکائین و هدایت به الگوهایی از زندگی سالم با محوریت تمرکز بر توانایی کنترل درونی خود فرد ادامه می‌یابد. در نتیجه می‌توان گفت که مداخلات روان‌شناختی و روان‌درمانی مهم‌ترین اصل در روش‌ های ترک اعتیاد به کوکائین است.

۲. داروهای ترک کوکائین؛ روش ترک دارویی

برای مقابله با علائم روانی ترک این ماده مخدر ممکن است نیاز به داروهای ترک کوکائین  باشد. روش ترک کوکائین با دارودرمانی برای کاهش تأثیرات جسمی و روانی در صورت نیاز توسط پزشک و روانپزشک انجام خواهد شد. در حال حاضر هیچ دارویی به‌صورت خاص جهت ترک یا درمان اعتیاد به کوکائین تأیید نشده است. بعضی از داروها ممکن است در طول سم‌زدایی پزشکی جهت کمک به افراد در مدیریت علائم دردسرساز ترک این ماده مخدر مثل بی‌خوابی استفاده شوند.

هنگامی که فرد معتاد به کوکائین انگیزه‌های ترک را داشته باشد یا در جلسات روان‌درمانی انگیزه ترک کوکائین در او اتفاق بیفتد، داروهای ترک کوکائین می‌توانند به او در قطع مصرف این ماده کمک کنند و احتمال عود را نیز کاهش دهند.  زمانی که فردی به یکباره مصرف کوکائین را قطع می‌کند سندروم محرومیتی که شامل ناراحتی‌های بیان شده در زیر است را پیدا می‌کند.

  • افسردگی
  • اضطراب
  • وسوسه

وسوسه مصرف این ماده مخدر بعد از ترک‌کردن کوکائین غالباً برای چندین هفته بعد از قطع مصرف کوکائین ادامه پیدا می‌کند. داروهای ترک کوکائین نقش مهمی در کاهش علائم و عوارض مصرف در مراحل مختلف درمان که شاید چندین هفته طول بکشد دارند. در طول زمان درمان کوکائین داروهای مناسب جهت درمان افسردگی، اضطراب و کنترل وسوسه به شخص داده می‌شود که به‌صورت چشمگیری موفقیت در درمان را افزایش می‌دهد.

۳. روش گروه درمانی ترک کوکائین

بسیاری از درمانگران در حوزه ترک اعتیاد اعتقاد دارند که گروه‌درمانی که در مراکز ترک اعتیاد برگزار می‌شوند بخش ضروری از درمان سوءمصرف کوکائین هستند. اصولاً گروه‌های درمانی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • به افراد کمک می‌شود که احساس نمایند در رنج‌کشیدن از این مشکل تنها نیستند و دیگران هم این درد مشترک را تحمل می‌کنند.
  • الگوهای مثبت را به افرادی که در مراحل اولیه درمان قرار دارند نشان می‌دهند.
  • فرد در گروه تشویق به داشتن امیدواری جهت موفقیت می‌شود.
  • فرد در گروه می‌تواند از تجربیات دیگران جهت رسیدن به موفقیت استفاده نماید.
داروهای ترک کوکائین

داروهای ترک کوکائین

درصورتی‌که ترک‌کردن کوکائین زیر نظر پزشک انجام گیرد او جهت درمان شما سابقه پزشکی، سن، وضعیت جسمی و دیگر موارد لازم را در نظر می‌گیرد. سپس داروهای ترک کوکائین را متناسب با وضعیت‌ شما تجویز می‌کند. کسی که تحت‌نظر پزشک و به این روش ترک کوکائین را انجام دهد می‌تواند از داروهایی که سبب کاهش ولع مصرف، نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری و غیره می‌شود بهره‌مند گردد. رایج‌ترین داروهایی ترک کوکائین عبارت‌اند از:

  • گاباپنتین
  • مودافینیل
  • توپیرامات
  • ویگاباترین
  • باکلوفن
  • دی سولفیرام
  • واکسن کوکائین
  • متادون

درمان اعتیاد به کوکائین چه مدت طول می کشد؟

سم‌زدایی این امکان را فراهم می‌نماید تا بدن شما از شر کوکائین خلاص و رها شود. این روش ترک کوکائین دارودرمانی و مراقبت ۲۴ ساعته است؛ اما با در نظر گرفتن دوز مصرفی و مدت زمان مصرف این ماده مخدر امکان دارد سم‌زدایی طولانی‌تر شود. در ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی ابتدا بیمار را بیهوش می‌کنند و بعد داروهایی را از طریق سرم وارد بدن افراد می کنند. این داروها به گیرنده‌های مخدر موجود در مغز و خون متصل می‌شوند و به این ترتیب آن‌ها را پاک و دفع می‌کنند. 

بعد از به‌هوش‌آمدن فرد از نظر روحی و روانی هم سم‌زدایی انجام می‌شود. در این مرحله فرد مصرف‌کننده با مضرات کوکائین و با خطرات مصرف این ماده مخدر آشنا می‌شود تا به‌این‌ترتیب بهتر بتواند بر تصمیم خود بر ترک مصمم شود. مدت‌زمان علائم ترک اعتیاد به این ماده مخدر با داروهای ترک کوکائین به خود شخص بستگی دارد؛ اما جدول زمانی ترک اغلب بلافاصله بعد از آخرین مصرف کوکائین آغاز می‌شود و می‌تواند بین ۷ روز تا ۶ یا ۷ ماه نیز به طول انجامد.

علائم ترک اعتیاد به کوکائین

ترک اعتیاد به کوکائین با نشانه‌های متعددی همراه است. به‌طورکلی شاید بتوان گفت که عوارض کوکائین در زمان ترک بستگی به‌شدت اعتیاد فرد دارد؛ اما در موارد شدید اعتیاد عوارض این ماده مخدر خطرناک بوده و بهتر است فرد به‌تنهایی تصمیم به ترک نگیرد. در واقع وقتی که مصرف کوکائین متوقف می‌شود مرحله سقوط یا افزایش ناگهانی احساسات منفی در افراد رخ می‌دهد. رایج‌ترین عوارض این ماده مخدر در زمان قطع مصرف آن در ادامه بیان شده است.

  • خستگی شدید یا خواب‌آلودگی
  • افزایش اشتها
  • تحریک‌پذیری
  • اضطراب
  • پریشانی و بی‌قراری شدید
  • علائم پارانویا
  • احساس ضعف در کل بدن
  • رؤیاهای واضح
  • کاهش فعالیت‌های بدنی
  • احساس افسردگی شدید و حتی افکار آسیب رساندن به خود

کسانی که روش ترک کوکائین را با داروهای ترک کوکائین دنبال می‌کنند هوس شدیدی به مصرف دوباره آن دارند که این علامت در اغلب اعتیادها دیده می‌شود. در بهترین روش ترک اعتیاد کوکائین هم علائمی مانند تهوع، استفراغ، لرزش و عرق سرد در زمان ترک کوکائین دیده می‌شود.

بهترین روش ترک کوکائین

بهترین روش ترک کوکائین

توجه داشته باشید که یکی از روش‌ های نوین درمان اعتیاد به کوکائین مراجعه به کلینیک‌های ترک اعتیاد و دریافت مشاوره‌های انگیزشی است. عمدتاً در این کلینیک‌ها فرد مصرف‌کننده با یک درمانگر جلسات مشاوره را آغاز می‌کند تا رفتارهایی را تمرین نماید که گرایشش نسبت به سوء مصرف این ماده مخدر از بین برود. در کلینیک‌های ترک اعتیاد در ابتدا به روش دارودرمانی و با داروهای ترک کوکائین سم‌زدایی از جسم فرد مصرف‌کننده آغاز می‌شود. در ادامه روند روان‌درمانی فرد مصرف‌کننده تا بهبودی کامل او و بازگشت به زندگی عادی ادامه پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

اعتیاد به کوکائین یا هر ماده مخدر دیگری اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت فیزیکی و روانی افراد دارد؛ بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر با پیگیری بهترین روش ترک کوکائین آن را درمان کرد. روش‌های متعددی برای درمان اعتیاد به کوکائین وجود دارد؛ اما ترک کامل هنگامی میسر است که فرد در کنار درمان با داروهای ترک کوکائین از تکنیک‌های روان‌شناسی نیز برای ازبین‌بردن وابستگی عاطفی به کوکائین استفاده کند. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌های ترک اعتیاد و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در گروه تسهیلگران در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید