معرفی ۶ کتابی که به درمان هم وابستگی کمک می‌کند

درمان هم‌ وابستگی

فهرست مطالب

هنگامی که فرد اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایینی دارد و همیشه منتظر تأیید از سمت دیگران است را هم وابستگی می‌گویند. فرد هم وابسته نیازها و نظرات دیگران را همیشه بر خود مقدم می‌داند. برای درمان هم وابستگی باید دوران کودکی فرد در نظر گرفته شود؛ زیرا در دوران کودکی فرد ریشه دارد. اختلال هم وابستگی را در مشخص‌ترین حالت می‌توان در افراد معتاد به مواد مخدر دید. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به معرفی ۶ کتابی که به درمان هم وابستگی کمک می‌کند، می‌پردازیم.

هم وابستگی
هم وابستگی

هم وابستگی چیست؟

هنگامی که فردی به اعضای خانواده، دوست یا همسر خود وابستگی عاطفی، ذهنی و جسمی دارد را هم وابستگی می‌گویند. همچنین در هم وابستگی فرد هم وابسته برای تأییدشدن از طرف مقابل و ترس از طردشدن، نیازهای او را تأمین و رفتارهای نادرست آن را تأیید می‌کند. برای درمان هم وابستگی لازم است که ابتدا با نشانه‌ها و علائم آن آشنا باشید.

علائم و نشانه‌های هم وابستگی چیست؟

در اختلال هم وابستگی فرد نیازهای عاطفی و مالی خود را از طریق شخصی دیگری تأمین می‌کند که به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. آشنایی با علائم و نشانه‌های هم وابستگی به درمان آن کمک بزرگی می‌کند. نشانه‌های هم وابستگی عبارت‌اند از:

  • داشتن ترس شدید از رهاشدن
  • عدم توانایی کافی در تصمیم‌گیری‌های دوطرفه یا شخصی
  • داشتن حس مسئولیت بیش اندازه نسبت به دیگران
  • نداشتن شناخت درست از احساسات خود
  • پایین‌بودن عزت‌نفس و نداشتن اعتمادبه‌نفس
  • منطقی نشان‌دادن رفتارهای غیرمسئولانه و عدم مسئولیت‌پذیری دیگران
  • عدم توانایی در نه گفتن و داشتن احساس گناه
  • احساس نیاز شدید به تأییدشدن از سمت مقابل
  • نداشتن قدرت تعامل و روابط‌عمومی خوب در رابطه

رابطه بین اعتیاد و هم وابستگی

افرادی که نسبت به الکل، قرص‌های روان‌گردان و مواد مخدر اعتیاد دارند؛ فرد مقابل آن‌ها دچار آسیب‌های روانی فراوان می‌شود. طرف مقابل یا شخص هم وابسته تلاش می‌کند تا هزینه‌های فرد معتاد را بپردازد، تا عشق و دوست‌داشتن او را از دست ندهد. در رابطه بین اعتیاد و هم وابستگی همیشه نتایج منفی و خطراتی را برای افراد در گیر دراین‌رابطه دارد و تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این نتایج منفی عبارت‌اند از:

  • هنگامی که فرد دچار هم وابستگی است تمام تلاش خود برای رفع نیازهای فرد دارای اعتیاد می‌گذارد و به طور کامل خود و نیازهای خود را فراموش می‌کند. هنگامی که شخص هم وابسته نیازهای خود را فراموش می‌کند، با کاهش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس مواجه و در نهایت دچار افسردگی و فراموش‌کردن خود می‌شود.
  • از دیگر نتایج هم وابستگی می‌توانیم به ترس طرف مقابل اشاره کنیم. شخص وابسته به‌صورت ناخودآگاه دچار ترس ازدست‌دادن فرد معتاد بعد از ترک‌کردن و قرارگرفتن دررابطه‌با شخص دیگر می‌شود. در نهایت برای ترک اعتیاد کمک مؤثری نمی‌کند. باتوجه‌به نتایج و آسیب‌های مهم دررابطه‌با اعتیاد و هم وابستگی، برای در امان بودن از آسیب‌ها و همچنین کمک مؤثر به فرد دارای اعتیاد باید درمان هم وابستگی جدی گرفته شود.

راهکارهای درمان هم وابستگی و فرد هم وابسته

باتوجه‌به تعریف هم وابستگی، برای اینکه بتوان از راهکارهای درمان هم وابستگی و فرد هم وابسته نتیجه مثبت گرفت؛ بهتر است ابتدا دلیل ابتلا به هم وابستگی را پیدا نمود. هنگامی که دلیل یا دلایل ابتلا به هم وابستگی مشخص شود از راه‌حل‌های مناسب‌تر می‌توان استفاده کرد. در رابطه‌های هم وابسته این امکان وجود دارد که فرد مشکلات شخص را بهبود دهد یا اینکه بدتر کند. بهترین راهکارها برای درمان عبارت‌اند از:

  • درمان شناختی رفتاری
  • انجام مشاوره با یک درمانگر
  • پرورش مهارت‌ها
  • مدیریت دارویی و صحبت با روانپزشک
  • استفاده از کتاب‌های مناسب با موضوع هم وابستگی
  • صحبت با اعضای خانواده یا دوست مورداعتماد

۶ کتاب موثر در درمان هم وابستگی

در کنار بهره‌مندی از مشاوره، روانپزشک و حتی فعالیت‌های ورزشی و بدنی مطالعه کتاب‌های مفید در زمینه هم وابستگی کمک می‌کند تا فرد هم وابسته الگوهای رفتاری جدیدی برای زندگی بهتر و رسیدن موفقیت در نظر بگیرد. ۶ کتاب مؤثر در درمان هم وابستگی عبارت‌اند از:

۱. کتاب خویشتن مقدس ما

کتاب خویشتن مقدس ما اثر دکتر وین دایر چالش‌ها و مشکلات زندگی را بررسی و در نهایت راه‌حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهد. با شناخت خویشتن مقدس خود می‌توانید بیشتر از زندگی لذت ببرید و به آرامش برسید.

برای مطالعه مقاله «تغییرات اساسی برای رسیدن به زندگی آرام» کلیک کنید.

۲. کتاب نیروی حال

یکی از عواملی که در هم وابستگی تأثیرگذار است، خودآگاهی است. نویسنده کتاب نیروی حال اکهارت تول معتقد است که راه رسیدن به آرامش، داشتن شناخت نسبت به خود و زندگی در حال است. زندگی در حال و رهاکردن گذشته درگذشته، کمک می‌کند تا فرد آرامش لازم را داشته باشد و بدون هم وابسته شدن به موفقیت برسد.

۳. کتاب اثر مرکب

در کتاب اثر مرکب نوشته دان هاردی هدف نویسنده کمک به مخاطبان برای کنارگذاشتن محدودیت‌های ذهنی و رسیدن به موفقیت است. برای رسیدن به موفقیت ابتدا افراد باید در درون خود موفق باشند، تا در نهایت به موفقیت بیرونی برسند. فراموش نکنید موفقیت یک فرایند ذهنی است. نویسنده در کتاب اثر مرکب اشاره می‌کند که اگر برای کاری قدمی برداشتید و آن را نیمه رها کردید؛ برای رسیدن به نتیجه آهسته و پیوسته پیش بروید. افراد دارای اعتیاد شاید بارها اقدام به ترک کرده باشند یا افراد هم وابسته شاید بارها اقدام به ترک حمایت‌های بی‌نتیجه خودکرده باشند؛ اما در نیمه‌راه خسته شدند و رها کردند. مطالعه کتاب اثر مرکب به آن‌ها کمک می‌کند تا آخر مسیر بروند و درمان هم وابستگی هم با همین اقدامات مستمر خوب پیش برود.

۴. کتاب برای هر مشکلی راه حل معنوی وجود دارد

کتاب برای هر مشکلی راه حل معنوی وجود دارد اثر دکتر وین دایر است که بیان دارد برای هر مشکل یک راه‌حلی وجود دارد. با آگاهی نسبت به نیروی درون و قدرت، افراد می‌توانند با مسائل مختلف زندگی برخورد و برای آن‌ها راه‌حل معنوی پیدا کنند.

همیاری
همیاری

۵. کتاب شفای زندگی

کتاب شفای زندگی اثر لوییز هی که بیان می‌کند برای ادامه زندگی افراد نیاز به امید و انگیزه دارند. برای اینکه افراد بتوانند موقعیت‌های ازدست‌رفته خود را بازیابی کنند؛ مشکلات خود را حل کنند؛ باید به‌جای ناامیدی، تغییرات مثبت در زندگی خود ایجاد کنند. در کتاب شفای زندگی شما یاد می‌گیرید که احساس گناه نداشته باشید و خود را دوست بدارید.

۵ کتاب معرفی شده با آموزش‌ها و ارائه راه‌حل‌های اصولی ایجاد انگیزه و شناخت خود، به شما کمک می‌کنند تا از شکست‌ها و مشکلات به‌عنوان پل برای رسیدن موفقیت استفاده کنید. برای دسترسی راحت شما می‌توانید نسخه صوتی کتاب‌های معرفی شده را تهیه کنید، تا در کمترین زمان بتوانید آن‌ها را گوش دهید و جهت بهبود زندگی خود، رسیدن به آرامش و موفقیت از راهکارهای آن‌ها استفاده کنید. مجموعه تسهیلگران برای اینکه به‌صورت یکجا به این ۵ کتاب مفید و کاربردی دسترسی داشته باشید، بسته آموزشی کتاب صوتی را برای شما عزیزان آماده کرده است. با مراجعه به وب‌سایت و فروشگاه تسهیلگران می‌توانید ثروت همین نزدیکی است (بسته کتاب صوتی) را تهیه کنید.

۶. کتاب هم وابستگی دیگر بس است

ششمین کتاب مؤثر در درمان هم وابستگی کتاب هم وابستگی دیگر بس است نوشته خانم ملودی بیتی است که به شما یاد می‌دهد با راهکارهای تشخیص حال بد خود آشنا شوید و مسئولیت آن‌ها را خودتان بپذیرید. همچنین کمک می‌کند تا وابستگی خود را شناسایی و نسبت به رفع و درمان آن اقدام کنید. با تهیه بسته آموزشی هم وابستگی دیگر بس است از وب‌سایت تسهیلگران می‌توانید بامعنا و مفهوم هم وابستگی، درمان هم وابستگی و علائم و نشانه‌های آن آشنا شوید و راه‌حل مشکلات خودتان را پیدا کنید.

جمع‌بندی

در رابطه بین هم وابستگی و اعتیاد بدون وابسته شدن می‌توان به فرد معتاد کمک کرد. در اختلال هم وابستگی فرد هم وابسته علاوه بر اینکه کمک مؤثری به فرد معتاد نمی‌کند، باعث افسردگی و رسیدن آسیب به خودش هم می‌شود. درمان هم وابستگی باید جدی گرفته شود تا هم شخص وابسته و هم فرد دارای اعتیاد بتوانند از مشکلات رهایی پیدا کنند و در نهایت با رسیدن به خودآگاهی و یادگیری مهارت‌های زندگی (پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت‌های زندگی را از وب‌سایت تسهیلگران تهیه کنید) به آرامش و موفقیت برسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید