تاثیر ذهن آگاهی در زندگی افراد

ذهن آگاهی در زندگی افراد

فهرست مطالب

ذهن آگاهی یک فرآیند روان‌‌شناختی و به‌معنای توجه به تجربیات زمان حال، بدون قضاوت است. ذهن آگاهی یا همان {Mindfulness} یعنی توانایی کنترل کردن اراده و غریزه و همچنین فرصتی برای اصلاح اشتباهات ناخودآگاه است. در یک تعریف کوتاه می‌توان گفت ذهن آگاهی در زندگی افراد به معنای آگاهی هر فرد از لحظه‌ها در تمام مراحل زندگی است.

برای همراهی بیشتر ذهن با زمان حال و فکر نکردن به گذشته، باید از تمام حواس پنجگانه کمک بگیرید. شما می‌توانید این تکنیک‌ها را حین انجام فعالیت‌های روزانه استفاده کنید؛ مثلاً می‌توانید هنگام آشپزی‌کردن، مرتب‌کردن محیط خانه یا محل کار، پیاده‌روی و صحبت‌کردن با دیگران از حواس بویایی، دیداری، چشایی و شنیداری استفاده کنید. داشتن ذهن‌آگاهی در زندگی افراد بسیار مهم و ضروری است. آشنایی با تکنیک ذهن آگاهی کمک می‌کند تا لحظات زندگی خود را بهتر مدیریت کنید. در ادامه مطلب از تسهیلگران به بررسی تاثیر ذهن آگاهی در روابط می‌پردازیم.

درمان بیماری ها با تکنیک های ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در زندگی افراد یک راه درمان عالی برای مقابله با بیماری‌های روحی روانی و حتی جسمی است که تأثیرات بلندمدتی به همراه دارد‌. به کمک ذهن آگاهی افراد می‌توانند آگاهی بیشتری از پیرامون خود داشته باشند. به همین زمانی که افراد با یک مشکل مواجه می‌شوند بهترین واکنش را از خود نشان می‌دهند. یادگیری تکنیک ذهن آگاهی می‌تواند به‌دور شدن استرس هم کمک کند. ذهن آگاهی به عنوان یک مهارت کاربردی می‌تواند منجر به ایجاد تأثیرات عمیق و مثبت در اخلاق و روحیات افراد شود.

هدف ذهن آگاهی تمرکز بر احساسات، کنترل و مدیریت هیجانات مختلف زندگی افراد است. هر فرد با آگاهی و اطلاعات به روزی که کسب می‌کند می‌تواند بهتر با حالات و هیجانات خود روبه‌رو شود. همچنین در موقعیت‌های گوناگون واکنش و عکس‌العمل خوبی از خود نشان می‌دهد. تاثیر ذهن آگاهی در روابط این است که ما درمانگر خود خواهیم شد و با حمایت خودمان می‌توانیم بهتر با استرس و اضطراب‌ها روبه‌رو شویم. نگاه مهربانانه به خود و دیگران، اولین اثری است که در این نوع درمان دیده می‌شود.

تاثیر ذهن آگاهی در روابط خود با دیگران

تاثیر ذهن آگاهی در روابط خود با دیگران

با توجه به تاثیر خودآگاهی در بهبود روابط اجتماعی افرادی که از تکنیک‌های ذهن آگاهی استفاده می کنند غالباً آگاهی بیشتری نسبت به اطراف و پیرامون خود دارند. این افراد بهتر از دیگران می‌توانند با هیجانات و احساسات لحظه‌ای خود مواجه شوند و مناسب‌ترین واکنش را از خود نشان دهند.

زندگی‌کردن در لحظه حال و به گذشته برنگشتن مهم‌ترین تاثیر ذهن آگاهی در زندگی افراد است؛ اگر این مهارت تقویت شود ذهن آگاهی بهترین نتیجه خود را می‌دهد. به کمک ذهن آگاهی یاد می‌گیریم تا در زمان حال زندگی کنیم و به گذشته فکر نکنیم. تکنیک ذهن آگاهی باعث مدیریت بهتر لحظات گوناگون زندگی می‌شود و به دنبال یادگیری این تکنیک‌ها به خود‌آگاهی می‌رسیم.

یادگیری و تقویت تکنیک ذهن آگاهی در زندگی

داشتن ذهن آگاهی در زندگی افراد بسیار لازم و ضروری است. برای تقویت ذهن آگاهی و درمان بیماری‌های روحی روانی تکنیک‌های زیادی وجود دارد. تقویت تنفس، مشاهده اطراف خود، داشتن هشیاری، گوش‌دادن، فکرکردن و قدردانی همگی تکنیک ذهن آگاهی هستند. تکنیک‌های زیر به یادگیری و تقویت ذهن آگاهی کمک می‌کنند.

۱. انجام دم و بازدم

تقویت تنفس یک حرکت هدفمند و یک راهکار عالی است که در درمان یک‌سری بیماری‌ها بسیار مؤثر است. شما می‌توانید این کار را به‌صورت ایستاده و یا نشسته و در هر زمان و مکانی به‌صورت روزانه انجام دهید. این تمرین را با تایم‌های کم و کوتاه شروع کنید و آن را به زمان طولانی برسانید.‌ با این تمرین ساده به‌راحتی به تاثیر ذهن آگاهی در زندگی افراد پی می‌برید.

۲. ذهن آگاهی در زندگی افراد؛ مشاهده اطراف خود

مشاهده پیرامون، یک مهارت است که هر کس باید آن را در خود تقویت کند. نگاه‌کردن و دقت به دنیای پیرامون باعث می‌شود تا شما توجه بیشتری به اشیاء اطرافتان داشته باشید. برای انجام این تکنیک ساده باید یک تصویر را به ذهن بسپارید و برای مدت کوتاهی کاملاً به آن توجه کنید و متمرکز شوید. این تمرین ساده باعث می‌شود تا زیبایی‌های اطرافتان را بیشتر مشاهده کنید‌ و با این کار، احساس خوبی در خود به وجود آورید.

تاثیر ذهن آگاهی در روابط؛ داشتن هشیاری

۳. داشتن هشیاری

غالباً اکثر افراد به‌صورت آگاهانه سطح هشیاری مشخصی دارند. به کمک همین هشیاری افراد می‌توانند در موقعیت‌های مختلف احساسات خود را به نحو احسن بیان کنند. تمرکز بر هشیار بودن در تمام لحظات، از راهکارهای نسبتاً ساده در تقویت ذهن آگاهی در زندگی افراد است.

۴. تامل کردن

راهکار دیگری که به ذهن آگاهی در زندگی افراد و پرورش آن کمک می‌کند تامل کردن در انجام امور است. شما باید سعی کنید بیشتر از آنکه به شروع و پایان کار فکر کنید میزان کیفیت کار را مدنظر داشته باشید.

۵. تقویت ذهن آگاهی در زندگی افراد با گوش دادن

یکی دیگر از راه‌های تقویت ذهن آگاهی در زندگی افراد، گوش‌دادن است. ما هر روز صداهایی را می‌شنویم که آن‌گونه که باید آن‌ها را درک نمی‌کنیم. گوش‌دادن آگاهانه یکی از بهترین راهکارهای ذهن آگاهی است که به ما می‌آموزد چگونه به اصوات گوش کنیم تا بهتر متوجه بشویم.

۶. قدردانی

قدردانی یک راهکار مهم برای یادگیری و به‌کارگیری ذهن آگاهی در زندگی افراد است. متأسفانه فقط تعداد کمی از افراد هستند که از این روش در زندگی استفاده می‌کنند. کسانی که در زندگی به طور مداوم به قدردانی از خود و دیگران می‌پردازند، به تاثیر ذهن آگاهی در روابط پی برده‌اند. اصولاً قدردانی از خود باعث می‌شود تا به بهترین شکل کارها را انجام دهیم. قدردانی‌کردن یکی از ساده‌ترین راه‌های تقویت تکنیک ذهن آگاهی است.

فواید تکنیک ذهن آگاهی؛ ذهن آگاهی در زندگی افراد

۱۲ فایده ذهن آگاهی در زندگی افراد چیست؟

فواید درمانی جسمی و روحی خوبی که ذهن آگاهی دارد باعث شده تا امروزه بیشتر مورد استقبال مردم قرار بگیرد. توجه به افکار و ذهن فواید زیادی به همراه دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. زندگی‌ در لحظه

۲. تقویت‌شدن هوش و حافظه

۳. تأثیر مثبت بر مغز و بهبود عملکرد آن

۴. کاهش میزان استرس

۵. تقویت روابط فردی و اجتماعی

۶. کاهش مشکلات جسمی و روحی

۷. تمرین تنفس مداوم

۸. مشاهده‌کردن بادقت بالا

۹. هشیاری در مواقع مختلف زندگی

۱۰. گوش‌دادن با درک عمیق

۱۱. تأمل‌کردن در انجام امور

۱۲. قدردانی‌کردن از خود و دیگران

جمع‌بندی

استفاده و تقویت تکنیک ذهن آگاهی موجب بهبود عملکرد جسم و روح می‌شود؛ اما معمولاً در بیشتر ساعت‌های روز ذهن در گذشته یا آینده سیر می‌کند و متأسفانه مدت‌زمان کمی در زمان حاضر وجود دارد. درصورتی‌که اگر آن را روی زمان حال متمرکز کنید به ذهن آگاهی می‌رسید و مسیر زندگی خود را به سمت موفقیت پیش می‌برید. ذهن آگاهی در زندگی افراد به‌عنوان چراغی است که مسیر را برای رسیدن به خودآگاهی و زندگی بهتر روشن و هموار می‌کند؛ اگر شما فقط به مدت بیست و یک روز این تمرین‌ها را انجام دهید، به انجام‌دادن آن‌ها عادت می‌کنید.

همچنین اگر صرفاً این چند تکنیک ساده را بکار بگیرید، متوجه تاثیر ذهن آگاهی در روابط خود با دیگران می‌شوید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تسهیلگران، کتاب و بسته‌های آموزشی مفیدی مانند مجموعه کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت های زندگی را تهیه کنید و با استفاده از راهکارهای ارائه شده در آن زندگی بهتری داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید