نشانه های رابطه های سمی + راهکارهای خارج شدن از روابط سمی

نشانه های رابطه های سمی + راهکارهای خارج شدن از روابط سمی

فهرست مطالب

رابطه های سمی نوعی رابطه هستند که سبب می‌شوند احساس کنید مورد حمایت ناکافی، سوءتفاهم، تحقیر یا مورد حمله قرار گرفته‌اید. در واقع در هر رابطه‌ای که احساس کردید به جای بهتر شدن احساس شما، حالتان تنها بدتر می‌شود این رابطه می‌تواند با گذر زمان سمی شود. در این مقاله از سایت تسهیلگران به توضیح بیشتر در خصوص نحوه خارج شدن از روابط سمی و نشانه های رابطه سمی پرداخته شده است.

نشانه های رابطه های سمی

ممکن است تصور کنید که نشانه‌های رابطه های سمی به آسانی قابل تشخیص است؛ اما در واقع همه افراد قادر به تشخیص آن‌ها نیستند. در واقع برخی از افرادی که در یک رابطه سمی قرار دارند به اصطلاح «عشق» کور می‌شوند و به سختی می‌توانند رابطه ناسالم خود را آن طور که واقعا هست، ببینند.

در صورتی که رابطه شما سمی باشد احتمالا احساس اضطراب، ناامیدی، طردشدگی و اغلب نارضایتی خواهید داشت. با اینکه نشانه‌های دقیق یک رابطه سمی می‌تواند متفاوت باشد؛ اما نتیجه معمولا یکسان است و شما احساس ناراحتی و نارضایتی خواهید داشت. در ادامه با نشانه‎های رایج یک رابطه سمی و نحوه خارج شدن از روابط سمی آشنا خواهید شد.

پارتنرتان به حدومرزهای شما احترام نمی‌گذارد

۱. پارتنرتان به حدومرزهای شما احترام نمی‌گذارد

همه روابط نیازمند سطحی از سازش هستند. هنگامی که زندگی خود را با شخص دیگری به اشتراک می‎گذارید ممکن است لازم باشد که هرازچندگاهی فداکاری کنید. این مساله می‌تواند سبب ایجاد احساس ناراحتی در شما شود. با این حال این به این معنا نیست که نباید مرزهای خود را حفظ کنید.

توجه به نحوه خارج شدن از روابط سمی به ما کمک می‎کند که در مسیر زندگی احساس امنیت کرده و اهداف شخصی و خوشبختی را به راحتی دنبال کنیم. در یک رابطه سالم پارتنر شما به مرزهایتان احترام می‌گذارد و به شما برای شکستن مرزهای سالم فشار نمی‎آورد. در صورتی که نتوانید مرزهای خود را حفظ کنید ممکن است احساس کنید که دیگر خودتان نیستید و یا دائما در موقعیت‌هایی قرار می‎گیرید که در آن احساس درهم شکستگی و ناراحتی می‎کنید. در حقیقت می‎توان گفت که توجه نکردن به حدومرزهای شما یکی از نشانه‎های رابطه های سمی است.

۲. به زمان تنهایی بیشتری نیاز دارید

هیچ اشکالی ندارد که زمان زیادی را جهت مراقبت از خود و نیازهای خود اختصاص دهید. افرادی که باهم در یک رابطه هستند اولویت‏ها و سرگرمی‎های متفاوتی دارند؛ بنابراین طبیعی است که مدت زمانی را جدا از هم بگذرانند. اگر بودن در کنار پارتنر اغلب برایتان کار سختی است و یا زمانی که با او وقت می‎گذرانید احساس خستگی می‎کنید و به دور شدن از او نیاز پیدا می‌کنید این نیز یکی از نشانه‎های رابطه های سمی است. در یک رابطه سالم باید از گذراندن وقت با دیگری لذت ببرید و کنار هم احساس راحتی کنید.

۳. نشانه های رابطه های سمی؛ در برقرار کردن ارتباطی سازنده دچار مشکل هستید

یکی دیگر از نشانه‎های رابطه های سمی این است که در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستید. در واقع بسیاری از متخصصان معتقدند که ارتباط خوب، قلب یک رابطه سالم است. شما باید بتوانید با پارتنرتان ارتباط برقرار کنید و زمانی که نیازها، خواسته‎ها، ترس‎ها و انتظارات خود را به اشتراک می‌گذارید احساس کنید شنیده می‎شوید. اگر نتوانید ارتباط برقرار نمایید مبنایی برای درک رابطه خوب ایجاد نخواهد شد.

اگر پارتنر شما توانایی داشتن یک مکالمه جدی، بدون عصبانی شدن را ندارد، این یک نشانه خطر است که در این صورت توجه به نحوه خارج شدن از روابط سمی می‎تواند به شما کمک کند. گفتگوهای جدی با یک ارتباط خوب می‏توانند بسیار سازنده باشند. مشکل رابطه های سمی را می‌توان با تعهد به صداقت و شفافیت بیشتر هر دو طرف حل نمود. تسلط داشتن بر مهارت ارتباط موثر می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

4. پارتنرتان سعی می کند شما را کنترل کند

۴. پارتنرتان سعی می کند شما را کنترل کند

در یک رابطه سالم هر فرد باید آزاد باشد که خواسته‌ها و علایق خود را دنبال کند و در واقع خودش باشد. زمانی که در صورت ناراحت شدن و یا زیرپا گذاشته‌شدن مرزهای پارتنرتان از انجام برخی از کارها اجتناب می‌کنید نباید احساس کنید که توسط او تحت کنترل قرار گرفته‌اید.

یکی از مهم‌ترین علایم رابطه های سمی زمانی است که پارتنرتان شما را تحت نظر قرار داده و سعی می‏کند کنترل‌تان کند. به عبارت دیگر در یک رابطه مسموم احساس خواهید کرد که اقدامات شما دائما تحت نظارت است. این می‌تواند در نتیجه سؤالات مداوم و چک کردن از طرف پارتنر شما رخ دهد؛ برای مثال ممکن است دائما بخواهد بداند که شما کجا می‌روید و زمانی که از او دور هستید چه کاری انجام می‌دهید. همچنین ممکن است پارتنرتان حواسش باشد که چگونه پول خود را خرج می‎کنید و در مورد افرادی که با آن‌ها معاشرت دارید نظر بدهد و یا دائما درخواست دسترسی به تلفن شما را داشته باشند. همه این موارد سمی هستند.

این گونه مسائل معمولا در نتیجه حسادت، حس ناامنی و عزت‌نفس پایین بوجود می‌آیند؛ اما گاهی اوقات نیز به علت تمایل محض به سلطه داشتن بر شما است. این اقدامات کنترلی اغلب باعث می‌شوند که در رابطه خود احساس محدودیت داشته باشید و بخواهید باتوجه‌به بهترین نحوه خارج شدن از روابط سمی از این گونه روابط خلاص شوید. استفاده از راهکارهای سالم زندگی کردن کمک می‌کند تا ارتباط‌تان با افراد سمی محدود شود.

۵. نشانه های رابطه سمی؛ اعتماد به نفس شما مدام کمتر می شود

یکی دیگر از نشانه‌های مهم رابطه های سمی زمانی است که متوجه می‌شوید اعتماد به نفس‌تان دیگر مثل سابق نیست. روابط سالم اغلب احساس اعتماد به نفس و عشق به خود را بهبود می‌بخشند. یک شریک خوب به طور منظم ویژگی‌های خوب ما را متوجه می‌شود و به ما یادآوری و کمک می‎کند تا خودمان را همان گونه که هستیم بپذیریم. از سوی دیگر در یک رابطه سمی، پارتنرتان ممکن است به طور مکرر از شما انتقاد کند یا عیب‏هایتان را تقویت نماید تا از اینکه او را ترک نمی‌کنید، مطمئن شود.

همچنین یک شریک فریبکار در یک رابطه ناسالم می‌تواند از ناامنی‎های شما برای کنترل رفتارتان سوء‌استفاده کند. علاوه بر این‏، ممکن است سعی کند به شما این احساس را بدهد که نمی‌توانید در جای دیگری عشق را پیدا کنید. برای مثال یک شریک سمی ممکن است با گفتن این که “وقتتان تلف خواهد شد” شما را از تلاش برای یادگیری باز دارد.

در حقیقت موفقیت شما برای یک شریک سمی یک تهدید است و سعی می‎کند آن را کوچک جلوه دهد و حس “سندرم ایمپوستر” (Imposter syndrome) را در شما پرورش دهد. در صورتی که پارتنر‌تان موجب می‌شود نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید یا به احساس ارزشمندی شما آسیب می‌رساند آن‌طور که باید در کنارتان نیست. در ادامه به برخی دیگر از نشانه‎های رابطه های سمی به صورت موردی اشاره شده است.

  • معمولا با هم بحث می‎کنید
  • رابطه بر سلامت روان شما تاثیر گذاشته است
  • نیازهای شما هیچ وقت در اولویت نیستند
  • احساس انزوا می‌کنید
رابطه های سمی؛ نجات یافتن و نحوه خارج شدن از روابط سمی

رابطه های سمی؛ نجات یافتن و نحوه خارج شدن از روابط سمی

بدون شک پایان دادن به رابطه های سمی یکی از دشوارترین کارها برای افراد با ضربه‎های عاطفی شدید محسوب می‎شود. توجه داشته باشید که نحوه خارج شدن از روابط سمی باید با یک سری اصول انجام شود تا کمترین ضربه را به شما وارد کند. قطعا برای این کار اولین قدم مراجعه به بهترین روانپزشک یا روانشناس است. به طورکلی ۵ راهکار زیر می‏تواند به پایان دادن به روابط سمی کمک کند.

۱. مرحله ۱؛ افراد سمی را مشخص کنید

اولین اصول برای نحوه خارج شدن از روابط سمی این است که ویژگی‏ها و نشانه‎های بیان شده در بالا را در نظر بگیرید. بعد از آن با توجه به نشانه‏های بیان شده برای رابطه های سمی، نام افرادی را که فکر می‏کنید برای زندگی و موفقیت شما سمی هستند یادداشت کنید.

۲. مرحله ۲؛ به ترمیم رابطه یا پایان دادن آن فکر کنید

دومین قدم برای خارج شدن از روابط سمی این است که برای رابطه خود چاره‏ای بیندیشید. در صورتی که این رفتارها مداوم است و برای چندین ماه ادامه داشته است ممکن است بهترین کار پایان دادن به آن باشد. با این وجود اگر رابطه با لحظات سخت ۸۰ درصد مثبت است ممکن است لازم باشد که رابطه را دوباره ترمیم کنید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی در دوراهی ماندن یا رفتن قرار گرفته‎اید؛ اما نمی‏توانید تصمیم درستی بگیرید. در چنین شرایطی کمک گرفتن از یک متخصص و مشاور می‏تواند به تصمیم نهایی شما کمک نماید.

۳. مرحله ۳؛ ایجاد مرزها

زمانی که نشانه‏های رابطه های سمی را مشاهده کردید و متوجه شدید که احتمالاً می‏توانید رفتار طرف مقابل خود را پیش‏بینی کنید، محدودیت‎هایی را تعیین نمایید. توجه داشته باشید که شدت محدودیت‏های شما باید به شدت شرایط بستگی داشته باشد. در صورتی که این رابطه سمی زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده است و مانع از عملکرد شما شده است ممکن است بخواهید به طور کامل و بلافاصله همه روابط را قطع کنید؛ اما در نهایت سعی کنید از انجام تصمیم‏های ناگهانی خودداری کرده و کمک بگیرید.

قوی باشید

۴. مرحله ۴؛ قوی باشید

افراد سمی در رابطه های سمی اغلب سعی می‏کنند که شما را به عقب رانده و این حس را در شما القا کنند که بدون آن‌ها بی‌ارزش هستید. برای اجرای بهترین نحوه خارج شدن از روابط سمی باید نسبت به آنچه هستید احساس خوبی داشته باشید و ارزش خود را به خاطر بسپارید. سعی کنید به شدت به محدودیت‏هایی که تعیین کرده‎اید پایبند باشید.

۵. مرحله ۵؛ به محیط دوستان و خانواده خود باز گردید

در نهایت برای حذف افراد سمی و رابطه های سمی از زندگی خود با این که کار سختی است باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید. سعی کنید اطراف خود را با دوستان و خانواده‏ای که شما را بالا می‏برند محاصره کنید. در واقع به کسانی تکیه کنید که شما را کاملاً دوست دارند و از شما حمایت می‏کنند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‏توان گفت برای اینکه بتوانید دوباره رابطه خود را به یک رابطه سالم و طبیعی باز گردانید و با رابطه های سمی خداحافطی کنید اول از همه لازم است تا این موضوع را بررسی کنید که رابطه شما قابلیت بازگشتن به حالت اول و حل شدن مشکلات را دارد یا خیر؟ اگر رابطه شما می‏توانست به حالت اول بازگردد لازم است که هم شما و هم شریک زندگیتان بخواهید که اوضاع بهتر شود و برای رسیدن به آن تلاش نمایید؛ اما در غیر این صورت با توجه به اصول نحوه خارج شدن از روابط سمی به رابطه خود پایان دهید.

در صورتی که نشانه های رابطه سمی را مشاهده کردید می‏توانید با یک روان‏درمانگر خوب مشکلات خود را در میان بگذارید او با تجربه و دانشی که دارد به شما در رسیدن به یک رابطه آرام کمک می‏کند. مشاوران ما در گروه درمانی تسهیلگران در این زمینه می‏توانند به شما کمک شایانی کنند. برای دریافت مشاوره در این زمینه می‏تواند با آن‎ها تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید