راز ارتباطات؛ ۷ تکنیک نفوذ کلام که نمی دانستید!

تکنیک نفوذ کلام

فهرست مطالب

نفوذ کلام مهارتی ارتباطی است که شما را قادر می‌سازد که بتوانید با استفاده از تکنیک نفوذ کلام روی ذهنیت دیگران نفوذ داشته باشید. در نتیجه با تاثیر کلام بر افراد بتوانید خواسته‌ها و حرف‌های خود را محقق سازید. ممکن است در برخی اوقات در مکانی مشغول به صحبت باشید و کسی به مکالمه و صحبت شما اهمیتی ندهد و شما احساس ناامیدی کنید. در این مواقع باید سعی کنید با استفاده از تکنیک راز ارتباطات با دیگران ارتباط بگیرید و با صحبتی کوتاه، مفید و مستقیم بتوانید بیشترین تأثیر را بر افراد داشته باشید. جهت تأثیرگذاری در نفوذ کلام می‌توانید از زبان بدن استفاده نمایید.

برای مطالعه مقاله «با ویژگی‌های افراد موفق آشنا شوید» کلیک کنید.

تکنیک نفوذ کلام؛ نفوذ کلام چیست؟

نفوذ کلام مهارتی است که افراد دارای این قدرت مهارتی با استفاده از تکنیک نفوذ کلام می‌توانند بر شخص یا گروهی تأثیر بگذارند. در صورت تحت‌تأثیر قرارگرفتن آن شخص یا گروه آن‌ها نیز می‌توانند روی گروه دیگر تأثیرگذار باشند. در حقیقت می‌توان گفت برخی افراد برای حرف‌زدن هدف تأثیرگذاری را دنبال نمی‌کنند؛ اما در مقابل عده‌ای دیگر از افراد از نفوذ خود برای نفع استفاده می‌نمایند. طبق گفته نویسنده و سخنران آمریکایی برایان تریسی ۸۵% موفقیت افراد در تجارت، کسب‌وکار و زندگی شخصی به نحوه برقراری ارتباط مؤثر با دیگران بستگی دارد.

 با کسب مهارت تکنیک نفوذ کلام می‌توانید در گفت‌وگو و مذاکره‌های خود با استفاده از روش متقاعدسازی موفق به دستیابی به اهداف و خواسته‌هایی که در زندگی فردی و اجتماعی دارید شوید. داشتن مهارت راز ارتباطات و نفوذ کلام دارای فواید بسیاری است و درصورتی‌که بتوانید با استفاده از تکنیک نفوذ کلام در دیگران نفوذ کنید، قطعاً دیگران تمایل پیدا می‌کنند که بیشتر با شما صحبت کنند و به‌راحتی می‌توانید به خواسته‌هایی که دارید برسید.

 همچنین با این تکنیک می‌توانید باورهایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، در کسب‌وکار خود موفق شوید، به درآمد بیشتری دست یابید و در کل در هر شغلی که مشغول به کار هستید می‌توانید به جایگاه‌های بالاتر برسید و ترفیع بگیرید. برای داشتن مهارت نفوذ کلام می‌توانید در حین صحبت‌کردن به‌گونه‌ای رفتار کنید که طرف مقابل به‌خوبی حس کند که شما به او گوش می‌دهید. باید با زبان بدن و رفتار خود به او نشان دهید که هر حرفی که می‌زنی برای من اهمیت بسیاری دارد و من به حرف‌های تو کامل گوش می‌دهم.

ارتباط موفق

۷ تکنیک نفوذ کلام

جهت تأثیرپذیری کلام احتیاج به یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های کلامی است تا قادر باشیم روی تک‌تک کلمات مذاکره یا گفت‌وگوهایمان تسلط داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی خودتان را سرمایه شروع مجدد بدانید را مطالعه نمایید.  در ادامه ۷ تکنیک نفوذ کلام بیان شد است که یادگیری آن‌ها می‌تواند در تقویت مهارت راز ارتباطات شما مؤثر باشد.

۱. راز ارتباطات؛ گذاشتن زمان زیاد برای گوش دادن

در تکنیک نفوذ کلام لازم است برای گوش دادن زمان زیادی گذاشته شود. چرا این تکنیک راز شماره یک است؟ زیرا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. شما باید به طور کامل به صحبت‌های افراد گوش دهید حتی درصورتی‌که بدانید قرار است چه چیزی بگویند. درصورتی‌که قادر به انجام کاری برای آن‌ها نیستید حداقل به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید. افراد نیاز دارند که شنیده شوند و نیاز افراد به شنیده‌شدن بیشتر از حل مسائلشان است. از امروز سعی کنید بیشتر شنونده خوبی باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزشی مهم ترین و بهترین عادت های افراد موفق را مطالعه  نمایید.

۲. مانند آینه رفتار کنید

یکی از تکنیک‌های تأثیرگذاری و راز ارتباطات این است که درصورتی‌که طرف مقابلتان الگوی خاصی در حرف‌زدن دارد بتوانید؛ مانند او عمل کنید. این که  شما بتوانید حد و اندازه را رعایت نمایید فوق‌العاده دارای اهمیت است. درصورتی‌که طرف مقابلتان عصبانی و یا پرخاشگر است باید متوجه این مسئله شوید و شما ملایم‌تر رفتار کنید. افراد به کسانی مثل خودشان هم علاقه خاصی دارند و ناخودآگاه حس می‌کنند که حرف آن‌ها را بهتر از دیگران درک می‌کنید. در برخورد با اطرافیان و  افراد جامعه همیشه مراقب رفتار و نوع برخورد خود باشید.

شاید کوچک‌ترین حرف و برخوردی که از نظر شما بسیار بی‌ارزش است موجب رنجش و آزار آن‌ها شود. مهارت‌های برقراری روابط اجتماعی و تکنیک نفوذ کلام مانند سایر مهارت‌ها، اکتسابی و  قابل‌یادگیری هستند. درصورتی‌که احساس می‌کنید در این زمینه ضعیف هستید و نمی‌توانید با دیگران ارتباط بگیرید اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. برخی اوقات در جامعه و در برقراری ارتباط با دیگران لازم می‌شود رفتار ملایم و نرمی از خود نشان دهید تا بتوانید سبب جذب افراد شوید و نفوذ کلام داشته باشید. این قوانین شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند؛ اما دارای اهمیت بالایی هستند و کاربرد هر یک موجب ارتباط مؤثر خواهد شد.

۳. تکنیک نفوذ کلام؛ صریح و واضح صحبت کنید

برای فراگیری تکنیک نفوذ کلام سعی کنید جسورانه صحبت کنید. صحبت‌کردن جسورانه یعنی گفتن مطلبی به‌صورت مستقیم و معلوم بدون این که دارای شک و شبهه‌ای باشد. استفاده از این روش نسبت به صحبت‌کردن به شکل مجهول شیوه مؤثرتری است؛ زیرا در صحبت‌کردن به روش مجهول احتمال کمتری وجود دارد که افراد به حرف‌های شما گوش دهند؛ به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که شما از کسی بخواهید که برایتان کاری انجام دهد درخواست شما از آن فرد به‌صورت قاطعانه و واضح احتمالاً نتیجه بهتری نسبت به بیان درخواست به‌صورت مبهم و مجهول خواهد داشت.

ارتباطات موفق

۴. مصر باشید

گاهی اوقات راز ارتباطات با افراد این است که اصرار کنید تا طرف مقابل را مجبور به گوش‌دادن کنید و بتوانید حرفتان را بزنید. درصورتی‌که طرف مقابل شما کسی است که به‌سادگی حواسش پرت می‌شود یا شنونده خوبی برای حرف‌های شما نیست، استفاده از تکنیک اصرار می‌تواند واقعاً مفید باشد. البته که تکرار چندباره حرف‌هایتان می‌تواند واقعاً عذاب‌آور باشد؛ ولی درصورتی‌که تنها راه وادارکردن طرف مقابل برای شنیدن حرف‌هایتان باشد ارزش دارد؛ برای مثال اگر در حال تنظیم قرار ملاقات با فردی هستید که تمرکز کافی ندارد مکان و زمان ملاقات را تا جایی تکرار کنید که مطمئن شوید فرد دقیقاً متوجه شده است.

۵. تکنیک نفوذ کلام؛ فقط بر نکته‌ای که می خواهید بگویید تمرکز کنید

صحبت‌های طولانی‌مدت می‌تواند موجب شود علاقه افراد به آنچه می‌گویید کمتر شود و همچنین سبب شود که مخاطبانتان از بحث منحرف شوند. حفظ تمرکز مکالمه بر روی یک مسئله یک تکنیک نفوذ کلام است که مخصوصاً در مکالمات طولانی بسیار اهمیت دارد. استفاده از این تکنیک در مکالمه کاری، در خصوص صحبت با یک دوست، همسر یا عضوی از خانواده کاربرد دارد. درصورتی‌که موضوع را عوض کنید و تمرکزتان را از دست دهید شاید طرف مقابل این کار را نشانه عدم علاقه شما به موضوع موردبحث تلقی نماید. همچنین حفظ تمرکز بر روی موضوع موردبحث نشان‌دهنده احترام شما به افرادی است که در حال صحبت با آن‌ها هستید.

برای مطالعه مقاله «کتاب نیروی حال؛ تاثیر نیروی حال بر خلاقیت افراد» کلیک کنید.

۶. به زبان بدن توجه کنید

توجه به زبان بدن که یک تکنیک نفوذ کلام است می‌تواند به شما کمک کند تا در حین صحبت اثری قوی ایجاد نمایید. مهم است که به زبان بدنتان توجه کنید و آن را با آنچه می‌گویید به‌خوبی هماهنگ نمایید؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که با جدیت صحبت می‌کنید؛ ولی نگاهتان به زمین است پیام‌هایی گیج‌کننده و درهم به مخاطب منتقل می‌کنید. سعی کنید در زمان صحبت عضلات صورتتان را شل کنید، صاف بایستید و ارتباط چشمی مناسب را حفظ نمایید. زبان بدن اصولاً بیان صادقانه‌ای از احساس واقعی شما نسبت به‌طرف مقابل است که آن را به‌ او منتقل می‌کند.

زبان بدن و تاثیر بر معادلات

۷. تاثیر کلام بر افراد؛ با مخاطبتان وجه اشتراک پیدا کنید

درصورتی‌که تمایل دارید افراد به حرف شما گوش دهند و ایده‌هایتان را جدی بگیرند بسیار مفید است که تلاش کنید وجه اشتراکی با مخاطبتان پیدا نمایید. پیداکردن وجه اشتراک یک تکنیک نفوذ کلام و راز ارتباطات است. در واقع زمانی که بتوانید مستقیم با دغدغه‌های مخاطبتان ارتباط برقرار کنید و صحبت خود را فراگیرتر نمایید، آن‌ها هم قطعاً نسبت به چیزی که می‌گویید پذیراتر خواهند بود. همچنین تاثیر کلام بر افراد چندین برابر می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که مشکلی را که قبلاً داشته‌اید توضیح می‌دهید می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید و آن را به اتفاقی که برای فرد مقابل افتاده است ربط دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی تاثیر خودآگاهی در بهبود روابط اجتماعی مطالعه شود.

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که قدرت و تکنیک نفوذ کلام که بامهارت به دست می‌آید می‌تواند ما را در ارتقای شغلی و تحصیلی هدایت کند تا بتوانیم با زبان خود به مرتبه‌های بالایی برسیم. پس لازم است بدانیم که راز ارتباطات و تاثیر کلام بر افراد یک مهارت است و استعداد نیست و در واقع برای به‌دست‌آوردن یک مهارت نیاز به تکرار و تمرین است تا بتوانیم در آن مهارت به یک اسطوره تبدیل شویم.

همچنین برای موفقیت بیشتر در این راه بالابردن اطلاعات و خواندن کتاب سبب قدم‌های بیشتری خواهد شد. برای فراگیری مهارت نفوذ کلام، مهارت فن بیان، رهایی از وابستگی و… کافی است به وب‌سایت تسهیلگران مراجعه نمایید و با تهیه بسته‌های آموزشی این گروه قدرتمند به تقویت این مهارت‌ها در خود بپردازید و یک زندگی سالم و آزادانه را تجربه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید