رشد فردی در زندگی؛ تاثیر آگاهی و رشد شخصی بر زندگی انسان

رشد فردی در زندگی

فهرست مطالب

افزایش آگاهی در زندگی و رشد شخصی آثار بسیار زیادی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد و سبب می‌شود به‌عنوان یک شخصیت توانمندتر و بهتر ظاهر شویم. ذهن آگاه در روان‌شناسی، استرس و سایر مشکلات موجود را از بین نمی‌برد؛ در عوض با آگاهی از احساسات و افکار ناخوشایند که به علت موقعیت‌های چالش‌برانگیز به وجود می‌آیند، انتخاب بهتری برای نحوه مدیریت آن‌ها در لحظه داریم. ذهن آگاه شانس بیشتری برای واکنش آرام و همدلانه در مواجهه با استرس یا چالش‌های زندگی به ما می‌دهد.

استیون جی گولد درباره آگاهی انسان بیان می‌کند که: انسان خردمند شاخه کوچکی بر درخت حیات است. این شاخه کوچک، خوب یا بد شگفت‌انگیزترین کیفیت جدید در تاریخ جانداران پرسلولی را به وجود آورده است. گولد سایر جانداران را فاقد آگاهی می‌داند؛ اما گروهی از دانشمندان معتقدند که بعضی از حیوانات نیز آگاهی دارند. رشد فردی در زندگی و افزایش آگاهی می‌تواند در تمام ابعاد زندگی اشخاص تأثیرگذار باشد. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به بررسی تاثیر آگاهی و رشد شخصی در زندگی می‌پردازیم.

برای مطالعه مقاله «تاثیر ارتباط با افراد موفق چیست؟» کلیک کنید.

معنا و مفهوم آگاهی

برای بالارفتن کیفیت زندگی انسان‌ها رشد فردی در زندگی و آگاهی تاثیر زیادی بر این فرایند دارند. آشنایی با معنا و مفهوم آگاهی می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی انسان کمک کند. آگاهی یک مفهوم نسبی است که می‌تواند بر حالتی درونی متمرکز شود. هر فرد در طول روز تجربه‌های آگاهانه فراوانی دارد؛ برای مثال می‌توانیم به آگاهی از صدای هواپیمایی که در آسمان در حال پرواز است یا آگاهی از گل قرمزی که در باغچه حیاط است و… اشاره کنیم. مورد اول از سنخ تجربه آگاهانه شنیداری و مورد دوم از سنخ آگاهی دیداری است. هر کدام از این تجربه‌های آگاهانه خصیصه مشخصی دارند؛ به معنی این که کیفیت خاصی برای تجربه هر کدام از آن‌ها وجود دارد.

یکی از مرموزترین پدیده‌ها در جهان امروز آگاهی است. ند بلاک یکی از فیلسوف‌های مشهور می‌گوید که در واقع دو نوع آگاهی وجود دارد. آگاهی نوع اول تجربیات خام ما مثل شنیدن صدا، دیدن، لمس و درک ما از رنگ‌ها را شامل می‌شود؛ اما آگاهی نوع دوم رفتارهای پیچیده‌تری مانند استدلال منطقی و حافظه را پوشش می‌دهد. از زمان رنه دکارت سؤال بزرگی در ذهن‌ها مطرح شده که هنوز جواب دقیقی برای آن پیدا نشده است. آیا آگاهی در بعد فیزیکی یعنی مغز ما قرار گرفته یا اینکه به بعد غیرفیزیکی مربوط است؟ عده‌ای از دانشمندان به شکل تخصصی در زمینه آگاهی تحقیق می‌کنند. این افراد ارتباط‌های عصبی در مغز را دنبال می‌کنند که برای ایجاد تجربه آگاهی فعال می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال وقتی دست کسی را گرفته‌اید که دوستش دارید، عصب‌های مشخصی در مغز فعال می‌شوند تا ما از قرارگیری در کنار کسی که به او علاقه داریم آگاه شویم.

رشد فردی

معنا و مفهوم رشد فردی

تاکنون تعاریف بسیاری از سوی افراد مختلف در مورد رشد فردی در زندگی مطرح شده است و افراد نظرات گوناگونی در این زمینه ارائه داده‌اند؛ اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده و مفید از رشد فردی ارائه دهیم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تلاش برای تعالی و بهترشدن
  • تلاش مداوم برای موفقیت، قرارگرفتن در مسیر درست و بهبود شخصی
  • تمرکز و کار روی خود و زندگی‌مان
  • کسب آگاهی در مورد خودمان و رسیدن به توانایی تغییردادن عادت‌های غلط

در واقع رشد فردی در زندگی یک فرایند پیوسته و مداوم است که سبب می‌شود انسان از جایگاه روانی، مادی و معنوی که اکنون در آن قرار دارد، به سمت جایگاه و موقعیتی برتر حرکت کند. رشد فردی آثار بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد و سبب می‌شود که بتوانیم به‌عنوان یک شخصیت برتر و توانمندتر نمایان شویم. رشد فردی یکی از اهداف خلقت انسان است. در واقع ما آفریده شده‌ایم که به‌صورت بی‌وقفه خودمان را بهتر کنیم، نقاط ضعفمان را به نقاط قوت تبدیل کنیم و نقاط قوتمان را تا حد ممکن تقویت کنیم و از این مسیر، جهان را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. توسعه فردی به حدی مهم است که دغدغه بسیاری از بزرگان جهان در طول دوره زندگی‌شان بوده است.

رشد فردی در زندگی؛ نظر وین دایر در مورد خویشتن‌شناسی و خودآگاهی

کتاب خویشتن مقدس شما اثر وین دایر راهنمایی جامع برای افرادی است که به دنبال رسیدن به یک تجربه روحانی هستند و به رهایی از بند مادیات به‌عنوان هدف نهایی زندگی معتقد هستند. وین دایر این کتاب را بر حول ۴ محور طبقه‌بندی کرده است. بخش اول به شما می‌گوید که شما مقدس هستید و برای دستیابی به آن باید سیستم اعتقادی قدیمی خود را ارتقا دهید. بخش دوم این کتاب به این موضوع اشاره دارد که شما یک موجود روحانی هستید که باید از طریق شناخت خویشتن مقدس خود به خودآگاهی برسید. بخش سوم به این موضوع اشاره دارد که خویشتن مقدس شما می‌تواند بر بعد نفسانی شما پیروز شود و بر تمام قدرت‌های حیاتی شما احاطه گردد. در بخش چهارم نیز شما می‌توانید مرز این خودآگاهی را درنوردیده و بر حیات همه افراد روی این کره خاکی تأثیرگذار باشید.

رشد شخصیتی

او معتقد است که با آگاهی و داشتن رشد فردی در زندگی به‌تدریج به شناخت الوهیت خود نائل می‌شوید و با حصول به این آگاهی قادر خواهید بود جهان موردپسند و مطلوب خود را خلق نمایید. می‌توانید از وب‌سایت و فروشگاه مجموعه تسهیلگران کتاب صوتی خویشتن مقدس شما را تهیه کنید.

برای مطالعه مقاله «روش های رسیدن به هدف های شخصی؛ معنا و مفهوم هدف در زندگی» کلیک کنید.

راهکارهای افزایش آگاهی و رشد فردی در زندگی

تاثیر آگاهی و رشد شخصی در زندگی فقط مربوط به زندگی شخصی افراد نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند در تمام ابعاد زندگی افراد تأثیرگذار باشد. در زیر راهکارهایی برای افزایش آگاهی و رشد فردی در زندگی بیان شده است:

  • داشتن برنامه در زندگی خود
  • بالابردن توان تاب‌آوری
  • تعیین ارزش‌های شخصی برای خودتان
  • یادگیری راه‌های تسکین خود
  • توسعه ذهنیت رشد و پیشرفت در خودتان
  • تغییر عادات قدیمی و آموختن مهارت فکرکردن
  • افزایش عزت‌نفس و بهبود توانایی مدیریت‌کردن
  • داشتن درک درست از زندگی و در لحظه زندگی‌کردن

پیشنهاد می‌کنیم مقاله زندگی در لحظه شما را به موفقیت نزدیک می‌کند را مطالعه کنید.

تاثیر آگاهی و رشد شخصی در زندگی افراد

افزایش آگاهی و توسعه فردی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود که در رسیدن افراد به خودشکوفایی مؤثر است. همچنین افزایش آگاهی و رشد فردی می‌تواند در تمام ابعاد زندگی انسان اثرگذار باشد. در زیر مواردی از تاثیر آگاهی و رشد شخصی در زندگی انسان بیان شده است:

  • افزایش آگاهی و رشد فردی در زندگی به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  • رشد فردی در زندگی، خودشناسی شما را تا سطح قابل‌قبولی افزایش می‌دهد.
  • می‌تواند به بهبود سلامت و بهداشت روانی شما کمک کند.
  • افزایش آگاهی و توسعه فردی به زندگی شما جهت می‌دهد.
  • به ذهن اشخاص، توجه، تمرکز و شفافیت می‌بخشد.
  • به افراد این امکان را می‌دهد که در زندگی تصمیم‌های بهتری بگیرند.
  • سبب بهبود روابط فرد با جهان و انسان می‌شود.
  • موجب خروج افراد از دایره راحتی‌شان می‌شود.
رشد شخصیتی

جمع‌بندی

افزایش آگاهی در زندگی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های هر فرد است؛ بر همین اساس بهتر است در هر بازه زمانی از زندگی باتوجه‌به شرایط خود در جهت افزایش آگاهی تلاش کنیم. تاثیر آگاهی و رشد شخصی در زندگی سبب شده که افراد برای بهبود این امر مهم تلاش کنند. افزایش آگاهی و رشد فردی در زندگی سبب می‌شود که به جایگاهی برتر و موفقیت بیشتر برسیم. این ویژگی در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیرگذار است؛ از جمله سبب می‌شود واقعیت را آن گونه که هست بپذیریم و تاحدامکان برای بهبود آن تلاش کنیم، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و برای بهترشدن وضعیت خودمان تلاش می‌کنیم.

گروه آموزشی تسهیلگران با ارائه مشاوره‌های آنلاین، راهکارهای مؤثر و ارائه دوره‌های آموزشی مفید در تلاش است که با بالابردن سطح آگاهی افراد بتواند گام بزرگی در بهبود زندگی، روابط افراد و کاهش آسیب‌های وارده به پیکره خانواده بردارد. می‌توانید برای رشد فردی در زندگی و رسیدن به موفقیت از مشاوره‌های مجموعه تسهیلگران کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید