رهایی از عشق یک طرفه؛ چگونه می توان از عشق یک طرفه رهایی پیدا کرد؟

رهایی از عشق یک طرفه

فهرست مطالب

عشق و علاقه یک‌طرفه یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در زندگی عاطفی افراد رخ دهد. در این صورت‌پیداکردن راهکارهایی برای رهایی از عشق یک طرفه شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد درگیر باشد. دوست‌داشتن کسی که هیچ احساس متقابلی از او دریافت نکنیم قطعاً ما را افسرده، گوشه‌گیر و ناامید می‌کند. این ناامیدی که از عشق یک طرفه و رهایی از آن حاصل می‌شود موجب می‌شود فکر کنیم ادامه‌ زندگی بدون او برایمان غیرممکن است. در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران به بررسی تکنیک تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه شدن و راهکارهای رهایی از عشق یک طرفه می‌پردازیم.

رهایی از عشق یک طرفه؛ معنا و مفهوم عشق یک طرفه

عشقی که در آن میل به معشوق امری ذهنی است عشق یک طرفه نامیده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر عاشق در افکار و پیش‌فرض‌هایش باور دارد که معشوقش به او علاقه‌مند است و او از احساسات معشوقش بی‌اطلاع است. عشق یک طرفه و رهایی از آن و همچنین رنج دوست‌داشتن کسی که علاقه‌ای به شما ندارد قطعاً مشکل است و توأم بااحساس ناامیدی و افسردگی است.

در عشق یک‌طرفه اغلب افراد با این امید که روزی بتوانند به هر قیمتی به وصال محبوب برسند روزگار می‌گذرانند؛ ولی در واقعیت این امیدها خیلی سخت به واقعیت می‌پیوندند. در این مواقع شاید بهترین راهکار رهایی از عشق یک طرفه باشد.

عشق یک طرفه و رهایی از آن

راهکارهایی برای عشق یک طرفه و رهایی از آن

اصولاً زمانی که شما تصمیم به رهایی از عشق یک طرفه می‌گیرید در این مواقع اطرافیانتان به شما پیشنهاد می‌کنند که بهتر است چنین شخصی را فراموش نمایید؛ ولی همان‌طور که می‌دانید رهایی از هم وابستگی و اعتیاد در روابط عاطفی کار خیلی آسان و راحتی هم نیست و برای این که بتوانید احساستان را تغییر دهید لازم است به دنبال یک راهکار مطمئن و مناسب باشید. در ادامه این مقاله چند راهکار برای رهایی از عشق یک طرفه بیان شده است.

۱. به خودتان اجازه دهید که ناراحت شوید

برای رهایی از عشق یک طرفه ناراحت شدن اشکالی ندارد و اصولاً در چنین مواقعی افراد سعی دارند احساساتشان را نادیده بگیرند؛ زیرا افراد می‌ترسند با فکرکردن بیش از اندازه به این احساسات نتوانند غم و ناراحتی‌شان را کنترل نمایند. در حقیقت می‌خواهیم به شما بگوییم زمانی که احساساتتان را نادیده می‌گیرید آن‌ها را از بین نمی‌برید؛ بلکه این احساس‌ها به‌مرورزمان به روش‌های دیگری به شما آسیب می‌زنند. بهترین کار این است که به خودتان اجازه دهید که ناراحت شوید و بگذارید گذشت زمان این غم را درمان نماید.

جهت تخلیه خودتان از عشق یک طرفه و رهایی از آن می‌توانید هر کاری که تمایل دارید انجام دهید؛ برای مثال می‌توانید گریه کنید، به یک بالش مشت بزنید و یا در داخل اتومبیل‌تان بنشینید و فریاد بزنید تا فشارهای منفی از ذهنتان برداشته شوند و تخلیه شوید. بعد از انجام این کارها احساس سبکی خواهید کرد.

توجه داشته باشید که نباید در این مواقع جهت ازبین‌بردن ناراحتی‌تان به دنبال مصرف الکل یا مواد مخدر بروید. روش های بیان شده برای رهایی از عشق یک طرفه روش‌هایی موقتی هستند و بعد از اینکه اثر ماده مخدر از بین رود امکان دارد احساس پوچی نمایید. لازم است به خودتان فرصت رشدکردن دهید. هرچقدر هم که این رشدکردن زمان بر باشد مهم نیست؛ زیرا ارزشش را دارد.

تکنیک تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه شدن

۲. قبول نمایید نمی توانید آدم ها را مجبور کنید احساسی که به آن ها دارید را به شما داشته باشند

برای رهایی از عشق یک طرفه حتی در صورتی هم که احساستان خالص باشد و آن فرد را خیلی دوست داشته باشید باید بتوانید با این حقیقت سخت کنار بیایید که آن شخص هم چنین احساسی نسبت به شما ندارد. قطعاً شما قادر به کنترل احساسات دیگران نیستید و نمی‌توانید احساسات افراد دیگر  را در دست داشته باشید.

 امکان دارد وسوسه شوید که از طریق راه‌های مختلف عشقتان را نشان دهید؛ ولی در نهایت متوجه این موضوع می‌شوید که احساس هر شخصی مربوط به خودش است و دیگران نمی‌توانند همان احساس شما را داشته باشند. توجه داشته باشید که این شخص قصد آسیب رساندن به شما را ندارد و تنها احساسی نسبت به شما ندارد.

۳. رهایی از عشق یک طرفه؛ سعی کنید از او فاصله بگیرید

برای کنترل عشق یک طرفه و رهایی از آن سعی کنید برای مدتی از شخص موردنظر فاصله بگیرید. نیازی نیست که نسبت به او بدبین شوید و یا کلاً ارتباطتان را قطع نمایید. صرفاً برای رهایی از عشق یک طرفه کافی است چند وقت از او فاصله بگیرید و تا جایی که امکان دارد کمتر به دیدنش بروید. درصورتی‌که این شخص همکار یا هم‌کلاسی شما باشد و مجبور هستید هر روز با هم دیدار داشته باشید، سعی کنید در طول مدتی که با هم در یک مکان هستید، کمتر به او نزدیک شوید.

از سوی دیگر تلاش کنید ارتباط مجازی‌تان را هم به حداقل برسانید. تا جایی که امکان دارد این شخص را در رسانه‌های اجتماعی نادیده بگیرید. می‌توانید برای انجام این کار اعلان‌های او را غیرفعال نمایید و پیام‌هایی که برای دیگران می‌فرستید برایش نفرستید. چک‌کردن افرادی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید در فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر موجب می‌شود که احساساتتان زنده شوند و نتوانید راحت فراموششان نمایید.

درصورتی‌که آن شخص از احساسات شما خبر دارد به او بگویید نیاز دارید تا برای مدتی ارتباطتان را کمتر کنید و از او بخواهید به تصمیم شما احترام بگذارد و فاصله‌اش را با شما حفظ نماید. قطعاً دوری از شخصی که دوستش دارید برای شما سخت است؛ ولی این کار مهم‌ترین قسمت از راهکار عشق یک طرفه و رهایی از آن شخص خاص به شمار می‌آید.

عشق یکطرفه

۴. سعی کنید عاقلانه فکر کنید

یک‌قدم دیگر برای رهایی از عشق یک طرفه این است که یک کاغذ و قلم تهیه نمایید و فهرستی از خصوصیات منفی آن شخص و تمام دلایلی که ثابت می‌کنند او مناسب برای شما نیست را بنویسید. قطعاً مهم‌ترین پایهٔ یک رابطه دونفره این است که هر دو نفر به یک اندازه  به هم احساس داشته باشند و برای حفظ رابطه تلاش نمایند. درصورتی‌که فکری غیر از این دارید و به شما گفته شده که در رابطه یکی از طرفین باید بیشتر از دیگری تلاش نماید کاملاً در اشتباه هستید.

خودتان را دست‌کم نگیرید؛ قطعاً شما مستحق بودن با کسی هستید که واقعاً دوستتان دارد. کسی که از کنار شما بودن احساس لذت داشته باشد؛ نه کسی که علاقه زیادی به بودن با شما ندارد و بودن با نبودنتان فرقی برایش ندارد. هر چیزی که احساس می‌کنید ارزش نوشتن دارد برای رهایی از عشق یک طرفه را یادداشت نمایید. طبق مطالعات جدید آگاه بودن به خصوصیات یک فرد و فهرست‌کردن آن‌ها روی یک کاغذ کمک می‌کند که سریع‌تر از شر احساس وابستگی نسبت به او خلاص شوید.

۵. رهایی از عشق یک طرفه؛ خودتان را مشغول نگه دارید

درصورتی‌که فردی که به او علاقه‌مند هستید جزئی از آشنایانتان است یا کسی است که خیلی به او نزدیک هستید، وقت آن است که دوستان جدیدی پیدا نمایید. با دوستانی که مدت‌هاست با آن‌ها رابطه نداشتید تماس بگیرید و بپرسید که آیا تمایل دارند که با شما به گردش بروند؟ یا با یکی از هم‌کلاسی‌هایتان تماس بگیرید و بپرسید که مایل است برای دیدن فیلم با شما به سینما بیاید یا با هم کمی در بازار قدم بزنید؟

زمانی که بر روی یک شخص تمرکز می‌کنید و تمایل ندارید با افراد جدید آشنا شوید احساس محدود بودن به سراغتان می‌آید و در ذهنتان این فکر دائماً تکرار می‌شود که به‌غیراز او کسی نمی‌تواند همراهتان باشد و شما را خوشحال نماید. ملاقات با افراد جدید به شما این امکان را می‌دهد که این طرز فکر غلط است و بهتر می‌توانید با عشق یک طرفه و رهایی از آن کنار بیایید.

۶. عشق یک طرفه و رهایی از آن؛ برای کم کردن احساس به خودتان زمان دهید

برای رهایی از عشق یک طرفه لازم است به خودتان فرصت دهید. قطعاً شما نمی‌توانید به‌زودی به آرامش فکری و درونی برسید و از عشق یک طرفه رهایی پیدا کنید. لازم است بپذیرید که احساسات شما فوراً از بین نمی‌روند. امکان دارد روزهای بدی (پر از احساس کمبود و تنهایی) در انتظار شما باشد. احتمالاً تمایل دارید امیدوار باشید که آن شخص بالاخره یک روزی از شما خوشش می‌آید و احساسش تغییر می‌کند. قطعاً گذشت زمان کم‌کم این احساسات را محو خواهد کرد. به‌مرورزمان این احساس شما کسل‌کننده شده و بعد از آن به طور کامل از بین می‌رود.

اهمیت رهایی از عشق یک طرفه

تکنیک تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه شدن

درصورتی‌که به عشق یک‌طرفه خودتان فرصت عمیق‌تر شدن ندهید امکان دارد تا آخر عمر پشیمان شوید. فراموش نکنید که جهت ایجاد این علاقه دوطرفه به تلاش و زمان نیاز است؛ اگر احساس می‌کنید این رابطه آینده‌ای دارد و اشتراکات و تفاهم زیادی بین شما دو نفر وجود دارد می‌توانید از روش‌های زیر برای جلب نظر فرد مقابل استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی آموزشی مدت زمان بازگشت به رابطه چقدر است را مطالعه نمایید.

  • سعی کنید یخ رابطه را بشکنید و گفتگو را با فرد آغاز نمایید.
  • سعی کنید به‌طرف مقابل نزدیک‌تر شوید و رابطه‌ای دوستانه بین خودتان شکل دهید.
  • سعی کنید او را بهتر بشناسید و اجازه دهید خود واقعی شما را بشناسد.
  • وجود اشتراک بین خودتان را پیدا نمایید و سعی کنید به احساسی مشترک برسید.
  • تلاش کنید از مرزهای دوستی عبور نکنید و با گفتن صریح و زودهنگام خواسته خود دافعه ایجاد نکنید.
  • در صورتی با وجود تمام تلاش‌هایتان موفق نشده‌اید گامی در جهت جلب‌توجه او بردارید بهتر است به‌جای پافشاری بر این رابطه به فکر فراموش‌کردن عشق خود باشید.

جمع‌بندی

عشق به همان اندازه که یک احساس است می‌تواند یک انتخاب باشد. به هر اندازه هم که سخت باشد شما قادر هستید که انتخاب نمایید به چه کسی عشق بورزید یا از دوست‌داشتن چه کسی دست بکشید. همان‌طور که بیان شد پذیرفتن یکی از راهکارهای رهایی از عشق یک طرفه است در حقیقت اولین استراتژی این بود که بپذیریم که او علاقه‌ای به ما ندارد و نباید خود را گول بزنیم یا خیال‌پردازی نماییم؛ ولی شاید انجام این کار اندکی سخت باشد.

در واقع، ناخودآگاه شما هنوز این موضوع را قبول نخواهد کرد و در حال تلاش است که نشانه‌ای پیدا نماید که او شما را دوست دارد. لازم است نشانه‌های عشق یک طرفه و رهایی از آن را بشناسید تا بتوانید آن را فراموش کنید یا با استفاده از تکنیک تبدیل عشق یک طرفه به دو طرفه شدن آن را به عشقی دوطرفه تبدیل کنید. 

باتوجه‌به مزایای مشاوره آنلاین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای حل مشکلات خود از یک مشاور خانواده آنلاین کمک بگیرند. فراموش نکنید در امر مشاوره از بهترین‌های این رشته کمک بگیرید. برای انجام مشاوره خانواده در زمینه‌های مختلف مانند هم وابستگی روابط اعضای خانواده، اعتیاد و…. می‌توانید به وب‌سایت تسهیلگران مراجعه کنید و از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره جهت دریافت مشاوره با کارشناسان مجموعه تسهیلگران در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید