روش های ترک اعتیاد؛ ۵ روش تضمینی ترک تریاک

روش‌های ترک اعتیاد

فهرست مطالب

به علت مشکلاتی که در روند ترک تریاک در بدن به وجود می‌آید انتخاب بهترین روش های ترک اعتیاد از حساسیت بالایی برخوردار است. بهتر است درصورتی‌که قصد ترک اعتیاد را دارید به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد مراجعه نموده و با انتخاب روش تضمینی ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک مراحل درمان خود را سپری کنید؛ زیرا که انتخاب روش درمان اعتیاد بسته به شرایط جسمانی و روانی افراد از هر شخصی به شخص دیگر متفاوت است. در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران به بررسی روش‌های کاربردی‌تر اعتیاد به تریاک می‌پردازیم.

روش های ترک اعتیاد؛ مدت زمان ترک تریاک

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که نمی‌توان برای ترک اعتیاد مدت‌زمان مشخصی را برای این موضوع تعیین کرد؛ چرا که این مسئله باتوجه‌به وضعیت هر فرد و روش های ترک اعتیاد متفاوت است. این که ترک تریاک چند روز زمان لازم دارد بستگی به عوامل مختلفی دارد. مدت‌زمان مصرف، نحوه و مقدار مصرف، مقدار مصرف در طول روز و وضعیت جسمانی بیمار از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین مدت‌زمان ترک است. در حقیقت می‌توان گفت پزشک با استفاده از اطلاعاتی که در خصوص وضعیت بیمار به دست می‌آورد مناسب‌ترین روش‌های ترک اعتیاد را به بیمار پیشنهاد می‌دهد تا با کمترین عوارض بیمار بتواند این دوران ترک را پشت سر بگذارد.

روش تضمینی ترک اعتیاد؛ روش ‌های ترک تریاک

اولین قدم برای قطع مصرف ماده مخدر اراده‌کردن است. بعد از اراده قوی انتخاب روش تضمینی ترک اعتیاد مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند؛ زیرا با انتخاب درست‌ترین روش های ترک اعتیاد شما می‌توانید به‌صورت موفقیت‌آمیز و بدون بازگشت، تریاک یا هر ماده مخدر دیگر را کنار بگذارید. در ادامه برخی از روش‌های مناسب ترک اعتیاد بیان شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی روش های نوین درمان اعتیاد را مطالعه کنید.

۱. روش های ترک اعتیاد؛ روش ترک تدریجی

اولین مرحله برای ترک اعتیاد سم‌زدایی نام دارد که تقریباً حدود ۱۵ روز به طول می‌انجامد. در روش ترک تدریجی فرد با کمک متخصصان و در یک‌روند مشخص علاوه بر کاهش تدریجی ماده مخدر از روش‌هایی مثل روان‌درمانی هم استفاده می‌کند. این نوع روش های ترک اعتیاد یک روش تضمینی ترک اعتیاد هستند که در طی یک فرایند مرحله‌به‌مرحله به بیمار کمک می‌شود تا بتواند وابستگی جسمی و روحی‌اش به هر نوع ماده مخدر را به‌صورت تدریجی از بین ببرد. باگذشت این زمان اثرات ماده مخدر از جسم فرد برطرف می‌شود.

 در نخستین روزهای قطع مصرف ممکن است افراد دچار علائم ترک شوند که بسیار دردناک است. علائمی مثل عرق سرد، تپش قلب، اسهال، دل‌پیچه، استفراغ، درد عضلانی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، اضطراب، تندخویی، بی‌قراری و… از جمله این علائم هستند. ممکن است بسیاری از بیماران در این مرحله ترک را رها کنند؛ ولی باید توجه داشت که علائم خماری موقتی بوده و بعد از مدتی از بین می‌روند.

 باید به این نکته توجه داشت که این مرحله با وجود تمام سختی‌ها ابتدای مسیر ترک است و در ادامه مراحل ترک، خانواده فرد باید به او کمک کنند تا مهم‌ترین بخش که همان رفع وابستگی روانی است اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی نکات مهم در ترک الکل و مواد مخدر را مطالعه نمایید.

روش تضمینی ترک اعتیاد

۲. روش سنتی؛ سریع ترین و خطرناک ترین روش های ترک اعتیاد

سریع‌ترین روش های ترک اعتیاد همان روش‌های سنتی یا قدیمی هستند که در این روش‌ها احتمال بازگشت دوباره بیمار به مصرف مواد مخدر بسیار بالا است. در واقع می‌توان گفت اکثر افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر حداقل یک‌بار این روش را امتحان کرده و با شکست مواجه شده‌اند. در این روش بدن برای سازگاری و ترمیم خود با فقدان مواد مخدر به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد.

به‌صورت کلی باید گفت که این روش اصولی نبوده و به علت شوک ناگهانی که به بدن وارد می‌کند نه‌تنها فرایند سم‌زدایی و خماری را دشوارتر می‌کند؛ بلکه موجب ازدست‌دادن انگیزه بیمار و تمایل او به ترک هم می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که به‌صورت طبیعی مدت‌زمان دفع تریاک از بدن به‌تنهایی ۱۲ روز به طول می‌انجامد.

۳. ترک اعتیاد با استفاده از دارو در منزل

یکی از روش های ترک اعتیاد ترک در منزل با استفاده از داروهای ترک اعتیاد است؛ برای مثال ترک تریاک با متادون یکی از این روش‌ها است. برای ترک اعتیاد با این روش حتماً باید از تجویز و نظر پزشک متخصص استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است نه‌تنها مؤثر نباشد؛ بلکه می‌تواند اعتیاد به داروهای ترک را نیز به دنبال داشته باشد.

علائم ترک اعتیاد

عوارض ترک اعتیاد علاوه بر این که موجب بروز دردهای جسمانی زیاد در فرد می‌شود از نظر روانی نیز مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند و حتی در برخی موارد باعث بروز فشارهای عصبی می‌شود. با استفاده از روش های ترک اعتیاد مناسب می‌توان به کاهش این عوارض کمک کرد. همان‌طور که در بالا بیان شد ترک تدریجی یک روش تضمینی ترک اعتیاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی جدیدترین روش ترک اعتیاد بدون درد و خماری را مطالعه نمایید. در زیر به برخی از علائمی که بعد از قطع مصرف در افراد بروز می‌کند بیان شده است.

  • لرزش شدید بدن
  • تعریق بیش از حد
  • احساس ناآرامی و بی‌قراری
  • احساس بی‌حالی و دردهای عضلانی
  • حملات هیجانی، پرخاشگری، تغییر در خلق‌وخو
  • بی‌حوصلگی شدید
روش درمان اعتیاد

جمع‌بندی

روش های ترک اعتیاد بسیار مختلفی وجود دارد که هر یک برای یک فرد و مخدری که مصرف می‌کند مناسب است. حضور یک متخصص روانپزشک جهت تصمیم‌گیری در‌رابطه‌با انتخاب روش تضمینی ترک اعتیاد لازم و ضروری است. باید به این نکته توجه داشت از آن جایی که اعتیاد یک بیماری مزمن است قطعا نمی‌توان آن را چند روزه درمان کرد و زمانی که فرد معتاد تصمیم به ترک می‌گیرد باید طبق اصول و شرایط خاصی پیش رود و به درستی گام بردارد تا به نتایج موفقیت آمیز دست پیدا کند.

روش درمان اعتیاد به صورت تدریجی یک روش اصولی و درست است که می‌تواند به‌بهبود فرد بیمار به شکل اصولی کمک کند. درمان ترک اعتیاد مستلزم پیروی از روش‌های علمی و روان‌شناختی معتبر است. پیگیری‌های بعد از درمان عامل مهمی است که برای تثبیت ترک انواع مواد مخدر ضروری است. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تسهلیگران از مشاوره تلفنی اعتیاد و هم وابستگی کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید