بهترین روش های مدیریت احساسات کدامند؟

بهترین روش های مدیریت احساسات کدامند

فهرست مطالب

توجه‌نکردن به روش‌ های مدیریت احساسات گاهی ممکن است زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد را تا مرز نابودی پیش ببرد. در واقع کسی که مهارت کنترل احساسات خود را داشته باشد کمتر مورداحترام قرار می‌گیرد و میزان موفقیتش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در حقیقت با تسلط بر احساسات خود می‌توانید در کار و زندگی‌تان حرفه‌ای‌تر عمل نمایید.

شاید بتوان گفت عدم توانایی در کنترل احساسات سبب طردشدن فرد از جامعه می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که در دنیای امروز توانایی مدیریت احساسات در کسب‌وکار بسیار مهم‌تر از داشتن هوش و استعداد ذاتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راهکارهای موثر مدیریت احساسات تا انتهای این مقاله از تسهیلگران همراه ما باشید.

روش‌ های مدیریت احساسات چه مزایایی دارد؟

به‌طورکلی خیلی مهم است که یک فرد احساسات خود را سرکوب نکند و رشد خود را در همه ابعاد وجودی داشته باشد؛ اما بتواند در هر شرایطی احساساتش یا همان هوش هیجانی را نیز کنترل کند. فردی که مهارت کنترل احساسات خود را دارد مهارت‌های خود را در هر شرایطی می‌تواند به بهترین نحو استفاده کند و تصمیمات درستی را در شرایط وجود محرک‌های عصبی نیز اتخاذ نماید. در واقع افراد آشنا با روش‌ های مدیریت احساسات فردی در شرایط عصبی نامناسب نیز بهترین ارتباط را با دیگران می‌توانند داشته باشند. در حقیقت این افراد شانس موفقیت بیشتری در مذاکرات نیز خواهد داشت.

چگونه مدیریت احساسات خود را به دست بیاوریم

چگونه مدیریت احساسات خود را به دست بیاوریم؟

برای این که با روش‌ های مدیریت احساسات آشنا شوید و بتوانید آن‌ها را اجرا کنید در ابتدا باید احساسات خود را درک کرده و به عواطف و احساسات خود توجه بیشتری بکنید. دارابودن این احساسات را جزئی از ملزومات انسان بودن قلمداد نمایید و هرگز به فکر سرکوب آن‌ها نیفتید. این که الان نسبت به چیزی حس خاصی داشته باشید دلیل آن نیست که فردا یا در آینده نیز همان حس را نسبت به آن داشته باشید. تلاش کنید به‌صورت غیرقابل‌مهار دلبسته چیزی نشوید و به احساسات خود اجازه دهید آرام‌آرام تعدیل شوند.

مهم‌ترین مورد این است که هرگز بر اساس احساسات خود تصمیم نگیرید؛ به عنوان مثال تنها به دلیل اینکه همکارتان نسبت به شما زیاد با روی گشاده برخورد نمی‌کند دلیل آن نیست که از شما متنفر است یا اینکه فقط به دلیل دلخور شدن از شریک کاری خود نباید فکر کنید که او فرد مناسبی برای شما نیست. در حقیقت باید قدرت تصمیم‌گیری و مهارت کنترل احساسات خود را در برابر عوامل احساسی تا جای ممکن ایمن کنید.

به‌خاطر داشته باشید هنگامی که فوراً در اثر احساسات به انجام کاری اقدام می‌کنید بدان معناست که ترسیده‌اید و حس فرار به شما دست داده و یا حس جنگیدن دارید. به این منظور بهتر است کمی صبر کرده و سریع تصمیم نگیرید و پس از کشیدن نفس عمیق به تصمیم‌گیری اقدام کنید. بهتر است زمانی که هنوز به آرامش نرسیده‌اید از رویارویی با افرادی که احتمال دارد آن‌ها را دلخور کنید، بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای سالم زندگی کردن کدامند؟

روش‌ های مدیریت احساسات

بهترین راه برای تمرین مهارت کنترل احساسات خود این است که سعی کنید هر روز چند ساعت فکر و توجه خود را به مسائل دیگری معطوف نمایید. زمانی که بیش از حد به احساسات خود توجه می‌کنید در واقع مانند فعالیتی مثل نفس‌کشیدن، تمام زندگی‌تان را با آن گره‌زده‌اید و احساسات در تمامی مراحل زندگی شما نقش خود را پررنگ‌تر می‌کند. در این هنگام بعد از گذشت زمان کمی دیگر نمی‌توانید از سلطه احساسات بر کلیه فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود رهایی پیدا کنید. در ادامه به برخی از روش‌ های مدیریت احساسات اشاره شده است.

از دیدِ یک فرد بیرونی، بر احساسات و رفتارتان نظارت کنید

۱. از دیدِ یک فرد بیرونی، بر احساسات و رفتارتان نظارت کنید

یکی از روش‌ های مدیریت احساسات این است که از دید یک فرد بیرونی بر احساسات و رفتارتان نظارت کنید. شاید این کار در ابتدا اندکی سخت باشد. در حقیقت وقتی احساساتی می‌شوید واقعیت‌های دوروبَر خودتان را کمتر می‌بینید و نمی‌توانید عاقلانه تصمیم بگیرید. تجربه نشان داده است اصولاً افراد در این شرایط تصمیم‌های غیرمنطقی می‌گیرند و بعد از فروکش‌کردن احساسات دچار پشیمانی و سرخوردگی می‌شوند و مدام خودشان را سرزنش می‌کنند.

بهتر است که مهارت کنترل احساسات خود را داشته باشید و یاد بگیرید که احساساتتان را همان‌طور که هستند بپذیرید بدون اینکه سعی کنید پنهانشان کنید یا تغییرشان دهید. در حقیقت این کار به شما کمک می‌کند به تعادل برسید. همچنین به‌محض قرارگرفتن در یک موقعیت ناخوشایند لازم نیست سعی کنید فضا را تغییر دهید. به‌طورکلی هر احساس بدی لزوماً بد نیست. درصورتی‌که واقع‌گرا باشید می‌توانید از این احساس بد و ناخوشایند درس بگیرید و تجربه کسب کنید.

۲. مهارت کنترل احساسات؛ احساسات خود را به‌خوبی شناسایی و درک کنید

زمانی که احساسات بر شما غلبه می‌کنند به‌شدت هیجان‌زده می‌شوید و همین باعث می‌شود در مهار کنترل احساسات خود با چالش مواجه شوید. درست است که به طور معمول در انتخاب حسی که تجربه می‌کنید نقشی ندارید؛ اما درک درست احساس‌تان به شما کمک می‌کند تا واکنش درست‌تر و منطقی‌تری از خود نشان بدهید. در واقع یکی از روش‌ های مدیریت احساسات این است که یک گام به عقب برگردید و سعی کنید بفهمید در ناخودآگاه ذهنتان چه چیزی نقش بسته است.

این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر خودتان و موقعیتی را که در آن قرار دارید قضاوت نمایید. سعی کنید تنها زمانی صحبت کنید یا واکنش نشان بدهید که احساسات خود را به‌خوبی درک کرده باشید. زمانی که بر احساس خود مسلط شدید و حسی را که در حال تجربه آن هستید به‌خوبی شناختید، بهتر می‌توانید با شرایط فعلی خود کنار بیایید. پذیرش و درک درست احساسات به شما کمک می‌کند شرایط دشوار زندگی را بهتر تحمل کنید. قبول واقعیت در رسیدن به آرامش اهمیت بسیاری دارد و سبب می‌شود در برابر پذیرش مشکلات مقاومت کمتری از خود نشان بدهید.

روش های کنترل احساسات؛ همه احساسات خود را بپذیرید

۳. روش های کنترل احساسات؛ همه احساسات خود را بپذیرید

یکی دیگر از روش‌ های مدیریت احساسات این است که همه احساسات خود را بپذیرید. برای تقویت مهارت کنترل احساسات ممکن است سعی کنید احساسات خود را نسبت به خودتان کم‌اهمیت جلوه دهید. برای مثال زمانی که پس از دریافت خبرهای خوب یک‌نفس بلند می‌کشید یا دست خود را با هیجان بالا می‌برید یا زمانی که کلیدهای خود را پیدا نمی‌کنید غر زنان به زمین نگاه کرده و راه می‌روید، ممکن است مفید و ناخواسته به نظر برسد که به خودتان بگویید: فقط آرام باش یا این کار چندان مهمی نیست، پس این کار را نکنید.

پذیرش احساسات که به آن مسئولیت‌پذیری نیز می‌گویند به شما کمک می‌کند تا با آن‌ها راحت‌تر شوید. افزایش راحتی خود در مورد احساسات شدید، به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را کاملاً بدون واکنش شدید و غیرمفید احساس نمایید.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر رشد خودآگاهی

۴. به موقعیت ‌ها برچسب «خوب» و «بد» نزنید

در مبحث مهارت کنترل احساسات این تنها خود شما هستید که می توانید نقش فعالی داشته باشید. در واقع ما معمولاً اتفاقات و خاطرات خوب یا بد گذشته را با اتفاقات فعلی گره می‌زنیم. یکی از روش های مدیریت احساسات این است که لازم نیست به هر چیزی برچسب خوب یا بد بزنید. لازم است یاد بگیرید و بپذیرید بهترین اتفاق همان چیزی است که الان در حال رخ‌دادن است. خوب یا بد بودن یک اتفاق یک جریان ثابت نیست به همین دلیل بهتر است صبور باشید و به شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید برچسب نزنید.

همچنین برای مواجهه با مشکلات و کنترل احساسات خود استراتژی و روش مناسبی داشته باشید. به احساس خود اجازه رهاشدن بدهید، خود را از بَندِ رفتارها و تفکرات خشک آزاد کنید و تلاش کنید با واقعیت روبه‌رو شوید. وقتی یاد بگیرید برچسب نزنید در واقع موضوعات را از یک سطح بالاتر مشاهده می‌کنید و این باعث می‌شود هرگز از یک زاویه خاص مسائل و موضوعات را قضاوت نکنید.

روش های مدیریت احساسات؛ در زمان حال زندگی کنید

۵. روش های مدیریت احساسات؛ در زمان حال زندگی کنید

زمانی که درگیر احساسات می‌شوید بیشتر از اینکه درمورد زمان حال فکر کنید دوست دارید به گذشته و شکست‌هایی که داشته‌اید فکر کنید یا به آینده بروید و در رؤیا، موفقیت‌هایتان را بشمارید. در واقع یکی از روش‌ های مدیریت احساسات این است که در زمان حال زندگی کنید و بیش از حد خود را درگذشته‌ای که دیگر به آن دسترسی ندارید و آینده‌ای که هنوز نیامده است درگیر نکنید. فراموش نکنید مدیریت و مهارت کنترل احساسات فقط مربوط به احساسات منفی نیست؛ بلکه کنترل و مدیریت احساسات مثبت نیز به ما کمک می‌کند تصمیمات منطقی بگیریم.

همچنین سعی کنید به گزینه‌هایی که در زندگی پیش روی‌ شما است فکر کنید و درمورد رابطه خود با دیگران بحث و تبادل نظر کنید. علاوه بر این، شناختی که نسبت به خودتان دارید در مدیریت احساسات شما نقش مهمی دارد. مراقب باشید رفتارهایتان از حالت تعادل خارج نشوند. هنگامی که تصمیم می‌گیرید در زمان حال زندگی کنید؛ یعنی قبول کرده‌اید از اتفاقات گذشته درس بگیرید بدون اینکه در خود گذشته بمانید یا درمورد چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده است بیش از حد رؤیاپردازی نمایید. به یاد داشته باشید گرفتن تصمیمات منطقی و زندگی‌کردن در زمان حال سبب شکوفایی ایده‌های ناب و خلاقانه می‌شود.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که کنترل خشم و روش های مدیریت احساسات یکی از مهارت‌های اساسی است که همه ما باید در زندگی بلد باشیم. در واقع کنترل خشم جزء مهارت‌های مدیریت احساسات است. درصورتی‌که فردی عصبی‌ هستید و کنترل خشم برای شما دشوار است، هرچه سریع‌تر و قبل از آن که اتفاق تلخی رخ دهد این مهارت را بیاموزید.

شرکت در جلسات مشاوره یا گروه‌درمانی می‌تواند در کنترل خشم و مهارت کنترل احساسات به شما کمک کند. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راهکارهای موثر مدیریت احساسات و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در گروه مشاوره تسهیلگران در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید