راهکار‌های سالم زندگی کردن کدامند؟

راهکار‌های سالم زندگی کردن کدامند؟

فهرست مطالب

اکثر ما دوست داریم که زندگی طولانی، سالم، شاد و موفق داشته باشیم و به دنبال سالم زندگی کردن هستیم؛  اما به خاطر عادت‌هایی که در زندگی روزمره داریم، از این مسیر دور می‌شویم. بسیاری از تصمیمات و عاداتی که داریم به سبک زندگی ما بستگی دارد. سبک زندگی سالم، همان راه و روش درست هر فرد برای زندگی است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، سالم زندگی کردن ترکیبی از الگوها، رفتارها و عادت‌های هر فرد در سراسر زندگی است که شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی، استرس، کیفیت خواب، مصرف دخانیات و… است. امروزه بسیاری از ما زندگی‌ پر استرس و سختی داریم که با رعایت اصول زندگی سالم، می توانیم استرس ها و تنش های روزانه را کنترل کنیم. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به بررسی اهمیت سبک زندگی درست می‌پردازیم.

اهمیت سبک زندگی سالم در سلامت جسمی و روحی

اصول زندگی سالم تمام ارکان زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است شما را به یک زندگی سالم سوق دهد. منظور از  سبک زندگی سالم وضعیتی است که فرد از نظر جسمی، روحی و اجتماعی در سلامت کامل باشد. با تغییر دادن سبک زندگی و انتخاب سبک اصولی کیفیت زندگی‌تان بالا می‌رود. از طرف دیگر استرس، اضطراب، بی‌حوصلگی و ناامیدی را به میزان زیادی از بین می‌برد و حال و هوای زندگی شما را کاملا تغییر می‌دهد. برای سالم زندگی کردن باید ذهن، جسم و روح خود را شاداب و سلامت نگه دارید. برای رسیدن به سبک زندگی اصولی و سالم می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید.

فعال باشید

۱. فعال باشید

در برنامه‌های روزانه خود زمان مناسبی را برای فعالیت‌های ورزشی قرار دهید؛ چرا که ورزش منظم یکی از واجب‌ترین عاداتی است که باید در سبک زندگی خود قرار دهید. ورزش منجر به کنترل وزن، حفظ استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل سالم می‌شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.

از جمله ورزش ساده که در روتین زندگی خود می‌توانید قرار دهید پیاده روی است. پیاده روی کردن جریان خون را بهبود می‌بخشد و به کاهش استرس کمک می‌کند. همان طور که می‌دانید فعالیت های بدنی برای سالم زندگی کردن اهمیت دارد و کمک کننده به بدن و قوی شدن آن است این فعالیت‌ها می‌توانند به شکل موارد زیر باشند.

  • تمرینات هوازی: کمک کننده به سیستم قلبی عروقی است.
  • تمرینات مقاومتی: به تقویت عضلات کمک می‌کند.
  • تمرینات انعطاف پذیری: باعث منعطف پذیر شدن مفاصل و عضلات می‌شود.
  • تمرینات تعادل: برای تقویت عضلاتی که برای حفظ تعادل بدن لازم است مفید هستند.

۲. بهبود رژیم غذایی

یکی از ساده ترین روش‌ها برای سالم زندگی کردن، رژیم غذایی متعادل است که باعث می‌شود بخش عمده‌ای از مشکلات حل شود. همچنین سلامت جسم و روح را به همراه دارد. مواد غذایی که در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید باید سالم و بدون ضرر باشند. توصیه می‌شود که مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین نکاتی را برای داشتن تغذیه مناسب رعایت کنید از جمله:

  •  سعی کنید روزانه مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات مختلف را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • ·         مصرف کربوهیدرات کم چرب و پر فایده مانند نان، غلات، برنج و ماکارانی در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • میزان مصرف چربی را کنترل کنید و از گوشت‎های پر چرپ جلوگیری کنید و به جای آن جایگزینی مناسب انتخاب کنید؛ از جمله لوبیا، عدس، ماهی، مرغ یا گوشت کم چرب.
  • از غذاهایی که میزان قند بسیاری دارند و غذاهای پر نمک جلوگیری کنید.
  • روزانه مقدار آب کافی مصرف کنید؛ زیرا باعث شادابی پوست‌تان هم می‌شود.

با رعایت این نکات می‌توانید به سالم زندگی کردن دست یابید و از بسیاری از بیماری‌ها دور شوید و همچنین از سلامتی بدن خود لذت ببرید.

سالم زندگی کردن با خواب کافی

۳. سالم زندگی کردن با خواب کافی

یکی از موثرترین پارامترها در سبک زندگی سالم و حفظ سلامتی بدن داشتن خواب منظم و کافی است.میزان کافی خواب و استراحت در طول شب تاثیر مثبنب را بر سلامت و روان شما دارد. افرادی که خواب و استراحت کافی دارند، بیشتر با استرس مقابله می‌کنند. داشتن خواب کافی به سالم زندگی کردن کمک می‌کند و از این طریق به تمرکز، انرژی و سلامتی بهبود می‌بخشد.

۴. خودتان را دوست داشته باشید

یک فاکتور مهم برای سالم زندگی کردن، دوست داشتن خودتان است؛ چرا که دوست داشتن، ذهن و روح را تغذیه می‌کند و این امکان را می‌دهد که شاد زندگی کنید. دوست داشتن خود یعنی درک درست از نقاط قوت و ضعف خود که برای تقویت این احساس می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • پذیرش خود: قبول کردن خودمان به همین شکلی که هستیم.
  • مراقبت از خود: به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف خود، توجه به خواسته‌ها و نیازهای خود و انجام فعالیت‌هایی که ما را خوشحال می‌کند.
  • احترام به خود و  احترام به وقت و انرژی خود
  • خود شناسی: می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بر روی نقاط قوت تمرکز کنید که موجب افزایش اعتماد به نفس هم می‌شود.
  • خود مراقبتی: مراقبت از خود و همه‌ی جوانب زندگی

با انجام این راهکارها و اهمیت دادن به دوست داشتن خودمان، می‌توانیم سبک زندگی سالم را تجربه کنیم.

سالم زندگی کردن و تمرین ایجاد عادت ‌های مثبت

سالم زندگی کردن و تمرین ایجاد عادت ‌های مثبت

سالم زندگی کردن و تمرین برای ایجاد عادت‌های مثبت در زندگی اهمیت بسیاری دارد. در بخشی از زندگی باید خودتان را مجبور به عادت‌های مثبت کنید. از جمله عادت‌های مثبت و موثر آب زیاد نوشیدن، صبح‌ها زود بیدار شدن، به وزن و اندام خود رسیدن، تغذیه مناسب داشتن و… است. با ایجاد این عادت‌های مثبت و تمرین آن در زندگی روزمره، می‌توانید به سبک زندگی اصولی و سالم دست پیدا کنید. این عادت‌ها عبارت‌اند از:

۱. اصول زندگی سالم؛ مدیریت استرس

همگی ما در زندگی با استرس مواجه هستیم. برای سالم زندگی کردن باید استرس را کنترل کنیم. مدیریت استرس در زندگی این امکان را به افراد می‌دهد تا با آرامش و تمرکز در رابطه با موضوعات روزمره زندگی تصمیم گیری کنند. استرس طولانی مدت مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب و مشکلات فیزیکی مانند تپش قلب، فشار خون بالا، اختلالات خواب و… را به وجود می‌آورد. با مدیریت استرس می‌توان از این مشکلات پیشگیری و آن‌ها را کنترل کرد. مدیریت استرس تاثیر مثبت بر سبک زندگی دارد؛ چرا که بهتر می‌توانید با چالش‌های زندگی روبرو شوید و تصمیم‌های درستی را بگیرید.

۲. ارتباطات اجتماعی

ارتباط اجتماعی مثبت می‌تواند در فرد احساس ارزشمندی را تقویت و از احساس تنهایی جلوگیری کند. تاثیر ارتباط با افراد موفق تا حدی است که می‌تواند به حفظ سلامت روانی فرد کمک کند. وجود روابط اجتماعی قوی منجر به افزایش حس خوشحالی، رضایت و رفاه بیشتر می‌شود. در مواقع سخت و دشوار برای سالم زندگی کردن، داشتن ارتباطات اجتماعی و حمایت از دیگران می‌تواند به سلامت روانی و جسمی کمک کند. روابط اجتماعی قوی و پایدار به شما احساس قدرت و موفقیت بیشتری می‌دهد و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند.

سالم زندگی کردن با ایجاد عادت مثبت مدیریت زمان

۳. سالم زندگی کردن با ایجاد عادت مثبت مدیریت زمان

یکی از اصول زندگی سالم، قدرت مدیریت و از همه مهم‌تر مدیریت زمان است که به چندین شکل کمک می‌کند. با مدیریت زمان می‌توانید زمان خود را به بهترین شکل کنترل کنید و از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری کنید. مدیریت زمان کمک می کند تابهره وری شما افزایش یابد.  همچنین با داشتن برنامه ریزی منظم اهداف خود را به شکل موثرتری مدیریت می‌کنید که این منجر به نزدیک شدن به نتایج مطلوب می‌شود.

در حین داشتن برنامه ریزی منظم، اهداف و وظایف خود را بر اساس اهمیت الویت بندی کنید تا زمان کافی برای استراحت، تفریح و فعالیت‌های لذت بخش دیگر در زندگی خود داشته باشید. داشتن برنامه ریزی منظم می‌تواند شما را از استرس و فشار ناشی از عجله و عدم تمرکز نجات دهد و به سبک زندگی سالم تری دست یابید.

جمع‌بندی

سالم زندگی کردن نیازمند توجه به موارد مختلفی مانند تغذیه، ورزش، استراحت، مدیریت استرس، ارتباطات اجتماعی مثبت و… است. با رعایت این موارد و ایجاد سبک زندگی سالم می‌توانید به یک زندگی با عادات جدید، پویا و خوشبخت دست پیدا کنید و به بهترین نسخه خود برسید. با وجود اصول زندگی سالم شما توانایی های بسیاری در تحقق رویاهایتان دارید. گروه تسهیلگران با ارائه دوره‌های مناسب و کتاب‌های صوتی مرتبط، به شما برای رسیدن به موفقیت و سالم زندگی کردن کمک می‌کند. با ارسال فرم دریافت مشاوره، می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید