سوء مصرف مواد مخدر یا اوردوز چیست؟

سوء مصرف مواد مخدر

فهرست مطالب

سوء مصرف مواد مخدر یکی از چالش‌های اساسی است که معتادان ممکن است با آن روبه‌رو شوند و عوارض بسیار خطرناکی می‌تواند گریبان‌گیر آن‌ها و خانواده‌هایشان شود. علائم اوردوز شامل مشکلات تنفسی، خواب‌آلودگی، گیجی، تعریق، گشادشدن مردمک، تهوع، اسهال، استفراغ و… است. همچنین خطرات اوردوز برای افراد مختلف و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی، متفاوت است و می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت تسهیلگران با ما همراه باشید تا به بررسی علائم و خطرات اوردوز برای فرد معتاد بپردازیم.

سوء مصرف مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر

به استفاده افراطی و اعتیادگونه از مواد مخدر، سوء مصرف مواد مخدر گفته می‌شود. در این موارد فرد به مصرف ماده مخدر بیشتر از نیاز خودش روی می‌آورد و عواقب خطرناکی را برای وی به همراه خواهد داشت. اور دوز یا بیش‌مصرفی، استفاده از یک دارو یا ماده مخدر خاص بیشتر از حد توان متابولیک بدن است. این مواد خطرناک شامل کوکائین، آمفتامین، هروئین، الکل، نیکوتین، کریستال، هروئین پنیری، ماری‌جوانا، حشیش و… هستند.

سوء مصرف مواد مخدر عوارضی مرگبار به همراه دارد. این موضوع تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و به‌سادگی قابل‌چشم‌پوشی نخواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال اعتیاد به کوکائین که یکی از مواد مخدر محرک است، عوارض روحی و جسمی فراوانی به همراه دارد. این ماده بعد از تریاک از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در اثر سوء مصرف مواد مخدر به شمار می‌آید. ترکیب کوکائین با دیگر مواد مخدر خطر اوردوز شدید و مرگ را در پی خواهد داشت.

علائم اوردوز چیست؟

سوء مصرف مواد مخدر علائم خطرناکی دارد. از شایع‌ترین علائم این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 1. ایجاد اشکال در علائم حیاتی بدن

سوء مصرف مواد مخدر و گرفتاری به اعتیاد شدید می‌تواند علائم حیاتی بدن مانند دمای بدن، ضربان قلب، تعداد تنفس و فشارخون را افزایش بدهد، از بین ببرد یا کاهش دهد. این تغییرات ممکن است به حدی شدید باشد که زندگی فرد را به مخاطره انداخته و موجب مرگ وی شود. درد سینه نیز یکی از علائم اوردوز است که ممکن است به دلیل آسیب به شش‌ها و قلب ایجاد شده باشد. اشکال در تنفس می‌تواند به‌صورت کوتاهی نفس، سریع یا کندشدن تنفس و سطحی یا عمیق‌شدن آن باشد که خود یکی از علائم هشداردهنده مهم است.

علائم سوء مصرف مواد مخدر؛ احساس خواب‌آلودگی، گیجی و در نهایت کما

۲. علائم سوء مصرف مواد مخدر؛ احساس خواب‌آلودگی، گیجی و در نهایت کما

یکی از علائم رایج اوردوز احساس خواب‌آلودگی و گیجی مفرط است که در نهایت منتهی به کما رفتن فرد می‌شود. یکی دیگر از علائم سوء مصرف مواد مخدر تهوع، اسهال و استفراغ است. واردشدن استفراغ به ریه‌ها می‌تواند با خطر خفگی همراه باشد و بسیار خطرناک است. درد شکم نیز از عوارض شایع اوردوز است.

۳. علائم عصبی و علائم ظاهری سوء مصرف مواد مخدر

فردی که اوردوز کرده احتمالا حالت تهاجمی و پرخاشگر دارد و به هذیان‌گویی و توهم دچار می‌شود. گشادترشدن مردمک‌های چشم و ایجاد رعشه و تشنج نیز از علائم عصبی اوردوز هستند. از علائم ظاهری سوء مصرف مواد مخدر این است که رنگ لب‌های فرد معمولا کبود شده و عرق سرد از پیشانی‌اش فرومی‌ریزد. از گلوی فرد صدای خرخر شنیده می‌شود و رنگ سرانگشت‌ها نیز روبه کبودی می‌رود. عدم واکنش به محرک‌ها، عدم تعادل در راه‌رفتن و بی‌قراری نیز از دیگر علائم ظاهری اوردوز به شمار می‌آید.

یکی از راه‌هایی که به معتادان در ترک موثر اعتیاد کمک می‌کند، آشنایی با بهترین داروهای ترک اعتیاد است که تا حد زیادی عوارض ترک را کاهش داده و موجب بهبودی با درد و ناراحتی کمتر خواهند شد.

درمان اوردوز

درمان علائم سوء مصرف مواد مخدر به‌صورت خانگی ممکن نیست و مراجعه به اورژانس و مراکز درمانی ضروری و حیاتی است. یکی از علائم اوردوز خشونت بیش از حد است که ممکن است تهدیدی برای خانواده و اطرافیان فرد باشد. انتخاب روش درمان، به نوع ماده مخدر مصرفی بستگی دارد و ارائه اطلاعات صحیح در مورد نوع ماده مخدر مصرفی به پزشک در درمان سریع‌ و به‌موقع بسیار مهم است.

خطرات سوء مصرف مواد مخدر یا اوردوز چیست؟

خطرات سوء مصرف مواد مخدر یا اوردوز چیست؟

خطرات رایج اوردوز می‌تواند باتوجه‌به ماده مصرفی متفاوت باشد. برخی از مواد مخدر در صورت مصرف افراطی موجب آسیب دائمی به اندام‌ها می‌شوند. معمولا کبد و کلیه‌ها در سوء مصرف مواد مخدر بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد؛ اما برخی دیگر از مواد مخدر می‌توانند موجب آسیب موقت شده و پس از مدتی این علائم از بین خواهد رفت. معمولا زمینه اوردوز در فرد را اختلالات روانی ایجاد می‌کند.

به این معنا که وجود یک اختلال روانی می‌تواند منجر به تمایل فرد به سوء مصرف مواد مخدر گردد؛ اگر این اختلال درمان نشود، می‌تواند باعث گرایش دوباره فرد به مصرف بیش از حد این مواد شود. در برخی افراد علائم اوردوز به‌سرعت از بین می‌رود و با علائم فیزیکی دائمی همراه نخواهد بود. ترک اعتیاد تنها راه نجات زندگی فرد از این بلای خانمان‌سوز است و یافتن راهی موثر برای آن گامی مهم در بهبود زندگی فرد و خانواده خواهد بود.

عوارض سوء مصرف مواد مخدر گاه چنان وحشتناک و تکان‌دهنده است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به‌نوعی مشوق فرد برای رهایی از این دام باشد. البته ترک اعتیاد نیز با عوارضی همراه است. رعایت اصول و قواعد مربوط به ترک، موجب کاهش علائم و عوارض این تصمیم مهم خواهد شد. یکی از این عوارض افسردگی است که خانواده و اطرافیان فرد بهبودیافته می‌توانند مهم‌ترین نقش را در درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد ایفا نمایند. در صورت عدم درمان افسردگی همین موضوع عاملی برای گرایش فرد به بیش‌مصرفی و اوردوز خواهد شد.

چه عواملی بر ایجاد علائم اوردوز موثر هستند؟

چه عواملی بر ایجاد علائم اوردوز موثر هستند؟

اعتیاد طولانی‌مدت یکی از عوامل تمایل افراد به سوء مصرف مواد مخدر خواهد بود. افزایش تدریجی مقدار ماده مخدر، داشتن سابقه اوردوز، افسردگی و داشتن سابقه اقدام به خودکشی، انصراف ناگهانی از ترک اعتیاد، اعتیاد به مواد مصرفی تزریقی، شروع مجدد مصرف مواد پس از ترک، مصرف چند ماده مخدر یا الکل و ماده مخدر به‌صورت هم‌زمان، وابستگی بیش از حد روانی به ماده مخدر، افزایش ناگهانی مقدار ماده مخدر مصرفی در یک وعده و… همگی موجب اوردوز خواهند شد. همچنین تاخیر در رساندن فرد به مراکز درمانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

جمع‌بندی

سوء مصرف مواد مخدر به مصرف افراطی و بیش‌از‌حد این مواد گفته می‌شود که موجب بروز عوارض و خطرات گاه جبران‌ناپذیری خواهد شد. شناخت علائم اوردوز می‌تواند به شما به‌عنوان فردی از خانواده و جامعه از بروز بسیاری خطرات جلوگیری نموده تا بتوانید در مواقع اضطراری یاری‌رسان مبتلایان به بیماری اعتیاد باشید. شاید تنها راه رهایی از  خطرات اوردوز کمک به فرد معتاد برای ترک اصولی و منطقی اعتیاد باشد تا نجات فرد برای همیشه محقق شود.

درصورتی‌که عزیزان شما نیز به بیماری خانمان‌سوز اعتیاد دچار هستند، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با مشاوران و کارشناسان ما در مجموعه تسهیلگران در ارتباط باشید و راهکارهای ویژه و سازنده رهایی از اعتیاد را از آن‌ها فرابگیرید. آرزوی ما در تسهیلگران توانمندسازی و اشتغال‌زایی خانواده‌ها و معتادان بهبودیافته و بهبود کیفیت زندگی افراد است. تسهیلگران یاری‌گر شما در ساخت فردایی بهتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید