صمیمیت بین زوجین؛ ۷ راهکار افزایش ارتباط صمیمانه با همسر

صمیمیت بین زوجین

فهرست مطالب

شاید این سؤال در ذهن شما به‌وجود آید که آیا ایجاد صمیمیت در زندگی مشترک اهمیتی دارد یا نه؟ صمیمیت بین زوجین چه فایده‌ای دارد؟ در پاسخ به این سؤال مهم باید گفت صمیمیت، موجب ارتباط قوی و محکم میان زن و شوهر می‌شود. ارتباط صمیمانه با همسر باعث می‌شود آن‌ها نسبت به همدیگر در طول زندگی وفادارتر و متعهدتر باشند. زن و شوهرهای صمیمی، سازگاری بیشتری با هم دارند.

افزایش صمیمیت زوجین باعث می‌شود آن‌ها از زندگی مشترک خود احساس رضایت بیشتری داشته و زندگی‌شان دوام بیشتری داشته باشد. صمیمیت زوجین باعث می‌شود که زن و شوهر دلگرمی و توجه بیشتری نسبت به همدیگر داشته باشند و در خیلی از مواقع به‌سادگی از یکدیگر دلخور نشوند. در این مقاله از تسهیلگران به ارائه مطالب بیشتری در مورد صمیمیت زوجین می‌پردازیم.

صمیمیت چیست؟

صمیمیت بین زوجین یک نوع ارتباط عاطفی قوی است که فراتر از تماس فیزیکی است. برخی از روان‌شناسان در تعریف ارتباط صمیمانه با همسر، صمیمیت را در رابطه عاشقانه باتوجه‌به تعهد و نزدیکی عاطفی که فرد در رابطه خود با شریک زندگی‌اش تجربه می‌کند، می‌دانند. صمیمیت شامل حال زوج‌هایی است که جنبه‌های شخصی مهم زندگی خود را برای یکدیگر تعریف می‌کنند تا طرف مقابل این خصوصیات را درک کند و بتواند به همسرش توجه و محبت ‌کند.

بسیاری از روان‌شناسان معتقدند، صمیمیت زوجین به‌عنوان عملکرد و رفتار مناسب آن‌ها بر اساس مهر و محبت، تعیین شده است. همچنین در تعاریف دیگر، صمیمیت را حالتی می‌دانند که طی آن زن و مرد، از با هم بودن احساس نزدیکی، رضایتمندی، شادمانی و خرسندی می‌کنند.

اهمیت صمیمیت بین زوجین

صمیمیت بین زوجین

صمیمیت بین زوجین یعنی زن و مرد بدون هیچ قید و شرطی همدیگر را دوست داشته باشند و به هم اعتماد کنند. این صمیمیت، یک حس تعلق است. هنگامی که در کنار شریک زندگی‌تان هستید این احساس را تجربه می‌کنید. شما ممکن است به افراد زیادی نزدیک باشید؛ ولی فقط با کسانی که شما را دوست دارند و شما را همان گونه که هستید می‌پذیرند، احساس علاقه و صمیمیت داشته باشید. صمیمیت با همسر یک احساس منحصربه‌فرد است و باعث می‌شود شما فقط به شریک زندگی خود چنین حسی داشته باشید.

احساس صمیمیت با همسر در ازدواج ضرورت دارد؛ زیرا صمیمیت بین زوجین اگر نباشد، به‌مرور پایه‌های آن زندگی فرومی‌ریزد و رابطه زن و مرد منجر به طلاق عاطفی می‌شود. اگر با همسرتان در زندگی مشکلاتی دارید، با توجه به فواید مشاور خانواده آنلاین، ارتباط با مشاور به ریشه‌یابی، حل مشکلات و ایجاد سلامت روان شما کمک می‌کند.

ارتباط صمیمانه با همسر

برقراری یک ارتباط صمیمانه با همسر از الزامات یک رابطه زناشویی موفق است. روان‌شناسان و مشاوران خانواده به کسانی که در شرف ازدواج هستند، تأکید فراوانی دارند که برای ایجاد صمیمیت با همسرتان در روابط خود تلاش کنید. ممکن است برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود آید که احساس صمیمیت بین زوجین یا ارتباط صمیمانه با همسر دقیقاً به چه معناست؟ ارتباط صمیمانه بین زوجین را می‌توان در این موارد بیان کرد:

  • بیان احساسات و عواطف زوجین به یکدیگر و کمک‌کردن به هم در حل اختلافات شخصی و مشترک
  • استقلال داشتن زن و شوهر در ارتباط با خانواده و دوستان خود
  • داشتن آزادی بیان در ابراز عقاید و طرز فکرها
  • احترام‌گذاشتن به یکدیگر و حفظ اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس
  • تعهد، وفاداری و پایبندی زوجین نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک
  • تلاش و پشتیبانی دوطرفه برای پیشرفت در زندگی
راهکار افزایش ارتباط صمیمانه با همسر

۷ راهکار افزایش ارتباط صمیمانه با همسر

ساختن یک رابطه خوب و صمیمی برای هر زوجی امکان‌پذیر است. صمیمیت بین زوجین یکباره به دست نمی‌آید. برقراری ارتباط صمیمانه با همسر، یکی از فاکتورهای ضروری برای داشتن یک ازدواج شاد و موفق است. اگر می‌خواهید در کنار همسرتان زندگی سرشار از شادی داشته باشید، باید بتوانید علاوه بر همسر بودن، رابطه دوستانه و صمیمانه با او برقرار کنید. برای افزایش صمیمیت زوجین ۷ راهکار وجود دارد که در این قسمت از مطالب مفصلاً به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. صحبت با شریک زندگی به‌منظور ایجاد صمیمیت در روابط

سعی کنید با همسرتان بیشتر صحبت کنید تا او شناخت بیشتری نسبت به افکار، احساسات، نیازها و خواسته‌های شما داشته باشد. خواسته‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارید را کاملاً صریح و واضح بیان کنید؛ زیرا باعث می‌شود شما رابطه صمیمانه‌تری را با یکدیگر داشته باشید. برای اینکه همسرتان نسبت به شما شناخت کافی به دست آورد، شما باید برای این کار به‌اندازه کافی با او در مورد مسائل مختلف زندگی شخصی و مشترک خود صحبت کنید.

۲. صمیمیت بین زوجین؛ مشورت با همسرتان در مورد مسائل مختلف زندگی

در زندگی مشترک، باید در انجام تمامی کارها از همسرتان نظرخواهی و با همدیگر مشورت کنید؛ سپس به کمک او تصمیم‌گیری کنید. در واقع شما دارید این تصمیم را برای امور زندگی مشترکتان می‌گیرید؛ بنابراین باید نتیجه مشورت و تصمیم‌گیری هر دوی شما باشد. با انجام این کار می‌توان با یک تیر دونشان زد؛ هم در زندگی صمیمیت بین زوجین زیاد می‌شود و هم به نتایج بهتر و مطلوب‌تری برای انجام امور خود می‌رسید.

۳. وقتی در کنار همسرتان هستید به هیچ چیز دیگری فکر نکنید.

وقتی کنار همسرتان هستید ذهنتان را در همان لحظه متوقف کنید. سعی کنید به کارهایی که قرار است انجام دهید مثل کارهای منزل، کارهای مربوط به شغل‌ خود و حتی آینده فکر نکنید. شما باید مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر با همسرتان را یاد بگیرید و در زندگی آن‌ها را به کار ببرید. برای این کار باید حرف‌ها و نیازهای همسرتان را بشنوید و بشناسید و به آن‌ها رسیدگی کنید. به خواسته‌هایی که او از شما دارد توجه کنید و انتقادپذیر باشید. در هنگام بروز مشکلات سعی کنید با همدلی و کمک‌گرفتن از یکدیگر مشکلات را حل کنید.

 خوشحال کردن همسر با کارهای کوچک

۴. ارتباط صمیمانه با همسر؛ خوشحال کردن همسر با کارهای کوچک

به‌سادگی با انجام یک‌سری کارهای کوچک می‌توانید همسرتان را خوشحال کنید. حتماً لازم نیست که شما برای خوشحال کردن همسرتان کارهای پرهزینه‌ای انجام دهید.  انجام  کارهایی مانند درست‌کردن غذای موردعلاقه همسرتان، تماس‌گرفتن و ارسال پیام به او در ساعت‌هایی که از همدیگر دور هستید، خرید یک شاخه گل یا هر هدیه کوچک دیگری به بهانه‌های مختلف و… تأثیر بسیاری در ایجاد صمیمیت بین زوجین دارد.

۵. مرور خاطرات زندگی مشترک

تمام زوجین از اولین روز آشنایی تا سالیان سال بعد از ازدواج، با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که در زندگی پشت سر گذاشته‌اند، روزهای شاد و خاطرات زیبا را هم در کنار یکدیگر تجربه کرده‌اند. مرور خاطرات شیرین در زندگی مثل خاطرات دوران آشنایی، دوران نامزدی، زندگی مشترک، بچه‌دارشدن و بعد از آن، یا هر خاطره خوشحال‌کننده دیگری می‌تواند صمیمیت بین زوجین را بیش‌تر کند. برای انجام این کار شما می‌توانید زمانی را به دیدن عکس و فیلم‌های مراسم ازدواجتان و یا دیگر اتفاق‌های خوب زندگی‌ اختصاص دهید.

۶. صمیمیت بین زوجین با پیش قدم شدن در ابراز علاقه به همسرتان

ابراز علاقه کردن زن و مرد به یکدیگر، فقط مختص به زمان آشنایی نیست. شما باید در طول زندگی مشترک خود سعی کنید همیشه به همسرتان عشق بورزید و علاقه خود را نسبت به او به زبان بیاورید. برای ایجاد صمیمیت بین زوجین، زن و مرد همیشه به حمایت‌های عاطفی و ابراز احساسات کلامی یکدیگر نیاز دارند و انجام این کار مختص به زمان خاصی نیست.  

۷. رفت و آمد و وقت گذراندن با خانواده همسرتان

از موارد دیگری که صمیمیت بین زوجین را افزایش می‌دهد، برقراری ارتباط خوب با خانواده همسر است. برای این کار سعی کنید زمان‌های بیشتری را در کنار خانواده همسرتان وقت بگذرانید، با آن‌ها به گردش و تفریح بروید، در مناسبت‌های مختلف مانند روز پدر و مادر برای والدین همسرتان هدیه‌ بخرید. اگر شما این کارها را انجام دهید به همسرتان نشان می‌دهید که برای خانواده‌اش ارزش و اهمیت بسیار زیادی قائل هستید. این موارد نمونه‌هایی ساده از راه‌های به‌وجودآمدن صمیمیت بین زوجین است.

جمع‌بندی

صمیمیت بین زوجین زمانی ایجاد می‌شود که هر دو درک و شناخت کافی از یکدیگر داشته باشند. ارتباط صمیمانه با همسر منجر به افزایش صمیمیت زوجین می‌شود. شما با انجام راهکارهای ساده‌ای که در مطالب بالا اشاره کردیم، به‌راحتی می‌توانید رابطه صمیمانه با همسر خود داشته باشید و در زندگی احساس رضایت، شادمانی و آرامش بیشتری را تجربه کنید. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره  و کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت تسهیلگران شوید و مشکلات خود را با مشاوران در میان بگذارید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید