عوارض مصرف اکستازی + مدت زمان ترک و بهترین روش

عوارض مصرف اکستازی

فهرست مطالب

اطلاع دقیق از عوارض مصرف اکستازی موجب می‌شود تا افراد خود را از افتادن در این دام مهلک حفظ کنند. قرص اکستازی یک ماده روان‌گردان مصنوعی است که موجب حس سرخوشی، شادی و هیجان شدید شده و انرژی و هوشیاری فرد را برای کوتاه‌مدت افزایش می‌دهد. در حقیقت این احساسات شدید عوارض مصرف قرص اکستازی هستند که بعد از مدتی از بین رفته و اثرات منفی مصرف این ماده ظاهر می‌شود.

عوارض ناشی از مصرف این نوع روان‌گردان‌ها به حدی شدید هستند که در صورت عدم ترک، فرد را به ورطه نابودی می‌کشانند. روش های ترک اکستازی شامل سم‌زدایی و روان‌درمانی هستند که باید تحت‌نظر پزشک، روان‌شناس و روانپزشک باتجربه انجام شود. همچنین مدت زمان ترک اکستازی نیز به عوامل مختلفی مانند مدت زمان اعتیاد، میزان مصرف، سلامتی بدن و… بستگی دارد. در این مقاله از وب‌سایت تسهیلگران عوارض مصرف اکستازی، درمان و هرآنچه باید بدانیم را بررسی خواهیم کرد.

اکستازی چیست؟

برای پی‌بردن به عوارض مصرف اکستازی بهتر است این ماده روان‌گردان را بهتر بشناسیم. مواد تشکیل‌دهنده این ماده خطرناک هرکدام به‌تنهایی عوارضی جبران‌ناپذیر بر جسم، ذهن و روان انسان دارند. در جواب این سؤال که اکستازی چیست باید گفت که اکستازی با نام علمی ۴ و ۳ متیلن دی‌اکسید متامفتامین (MDMA) دارویی از خانوده آمفتامین و فنیل آمین است و عوارض مصرف ماده مخدر آمفتامین را دارد.

این ماده خطرناک موجب می‌شود تا مواد شیمیایی عامل سرخوشی و ضدافسردگی یعنی دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین در بدن آزاد شوند. با مصرف اکستازی فرد حس همدلی، سرخوشی و شادی مفرط کرده و اضطراب او کاهش می‌یابد. با ازبین‌رفتن اثرات اکستازی فرد دچار افسردگی شده و تمایل به مصرف دوباره مواد دارد.

عوارض مصرف اکستازی

عوارض مصرف اکستازی

با مصرف اکستازی این ماده به‌سرعت به مغز رسیده و علائم مصرف ۹۰-۲۰ دقیقه بعد از مصرف ظاهر می‌شود. اثرات این ماده ۲۴-۳ ساعت در بدن باقی می‌مانند. عوارض مصرف اکستازی عبارت‌اند از:

  • احساس توهم، شادمانی، سرخوشی و هیجان شدید
  • حرکات غیرارادی فک و فشار دندان‌ها روی یکدیگر
  • حرکت غیرطبیعی چشم‌ها با سرعت بالا و تاری دید
  • کاهش اشتها، افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون
  • تعریق بیش از اندازه
  • حس گیجی
  • مشکلات حافظه
  • بی‌خوابی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دردهای عضلانی
  • حس پارانویا یا بدبینی به دیگران
  • کاهش مزایای سلامت روان

باتوجه‌به عوارض سنگین ناشی از مصرف این ماده روان‌گردان، باید روش‌ های ترک اکستازی که روش‌هایی تخصصی و علمی هستند به‌کار گرفته شود.

اکستازی، هیپوناتری و سیستم عصبی 

مصرف قرص‌های اکستازی موجب چه واکنش‌هایی در بدن می‌شود و بر  اثر چه فعل و انفعالاتی عوارض مصرف اکستازی بروز می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که:

۱. افزایش دمای بدن

مصرف قرص‌های اکستازی می‌تواند موجب افزایش دمای بدن به میزان خطرناکی شود. با افزایش دمای بدن، مقادیر زیادی از آب بدن ازدست‌رفته و می‌تواند منجر به مرگ شخص شود. به همین دلیل مصرف‌کنندگان اکستازی احساس نیاز شدیدی به آب پیدا می‌کنند. نوشیدن بیش از حد آب از علائم رفتاری مصرف قرص‌های اکستازی است که این واکنش نیز می‌تواند موجب رقیق‌شدن خون، کاهش غلظت سدیم و مرگ شود. باتوجه‌به این عارضه خطرناک ناشی از مصرف، در روش های ترک اکستازی سم‌زدایی نقش مهمی دارد.

آسیب به دستگاه عصبی

۲. آسیب به دستگاه عصبی

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض مصرف اکستازی درگیرشدن سیستم عصبی است. مصرف اکستازی سیستم عصبی را مسموم کرده و بخشی از سلول‌های مغزی از بین می‌روند. مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داده است که حتی مصرف مقادیر ناچیز در یکبار مصرف، آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌کند. به صورتی که تا ۷ سال بعد نیز ممکن است ترمیم نشوند. باتوجه‌به میزان مصرف و میزان آسیب‌های واردشده، مدت زمان ترک اکستازی در افراد مختلف متفاوت است.

مکانیسم اثر اکستازی

با مصرف اکستازی سیستم عصبی فوراً تحت‌تأثیر قرار گرفته و عوارض مصرف اکستازی در مدت کوتاهی آشکار می‌شود. با مصرف این ماده روان‌گردان بسیار خطرناک، مشتقات آن موجب ترشح سه ماده شیمیایی مهم در مغز یعنی سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌شوند.

سروتونین اولین ماده شیمیایی مغز است که در اثر مصرف اکستازی آزاد می‌شود. ترشح بیش از اندازه سروتونین موجب بروز حس سرخوشی و شادمانی در فرد می‌شود. دومین ماده دوپامین است که مسئولیت ایجاد حس لذت و پاداش را در مغز دارد. با افزایش میزان ترشح دوپامین فرد حس می‌کند انرژی نامحدود دارد و بیش از اندازه معمول تحرک و فعالیت می‌کند.

آخرین ماده آزادشده ناشی از مصرف اکستازی نوراپی‌نفرین است. با افزایش ترشح نوراپی‌نفرین ضربان قلب و فشارخون افزایش می‌یابد. باتوجه‌به شدت عوارض مصرف اکستازی روی مغز، روش های ترک اکستازی باید کاملاً علمی و بر طبق اصول پزشکی و روان‌شناختی باشند.

روش های ترک اکستازی

روش های ترک اکستازی

باتوجه‌به عوارض مصرف اکستازی و اثرات شدید جسمی، ذهنی و روانی باید هر چه زودتر برای ترک آن اقدام کرد. بر اساس اعلام سازمان سوءمصرف آمریکا درمان شناختی رفتاری یکی از بهترین روش های ترک اکستازی است. علاوه بر این، روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • گروه‌درمانی
  • دارودرمانی
  • خانواده‌درمانی
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی

باید توجه داشت که دارودرمانی به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد و به دلیل تأثیر سوء مواد روی مغز و روان فرد، باید همراه با درمان‌های روان‌شناختی باشد. مدت ‌زمان ترک اکستازی هم علاوه بر میزان مصرف، مدت‌زمان مصرف، ویژگی‌های فردی و توانایی بدن به نوع درمان و درمان‌های ترکیبی نیز بستگی دارد.

البته در مورد دارودرمانی روش قطعی اثبات نشده است و آزمایش‌های انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی به‌صورت رسمی برای استفاده انسان تأیید نشده‌اند. برخی متخصصان برای بهبود علائم ترک اکستازی داروهای ضدافسردگی را برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد تجویز می‌کنند.

عوارض مصرف اکستازی؛ سم زدایی بدن از اکستازی

فرایند حذف ماده اکستازی از بدن و کنترل علائم ترک اکستازی سم‌زدایی نام دارد. سم‌زدایی از مهم‌ترین بخش‌ها در روش های ترک اکستازی است. فردی که تحت سم‌زدایی قرار می‌گیرد باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و مایعات کافی مصرف کند. این روش موجب می‌شود تا سموم حاصل از مصرف اکستازی از بدن خارج شوند. دوره سم‌زدایی باید همراه با روش‌های روان‌درمانی باشد تا این مراحل به‌خوبی مدیریت شوند.

مدت زمان ترک اکستازی

عوارض مصرف اکستازی بسیار مخرب هستند و حتی کوچک‌ترین میزان مصرف آن اثرات مخرب برای جسم و روان فرد دارد. طول دوره ترک اکستازی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان مدت مشخصی را برای ترک درنظر گرفت. عوامل مؤثر بر مدت زمان ترک اکستازی عبارت‌اند از:

  • سن
  • میزان مصرف
  • مدت‌زمان مصرف
  • میزان سلامتی جسمی فرد
  • عوامل ژنتیکی
  • میزان وابستگی 
علائم ترک اکستازی

علائم ترک اکستازی

تا اینجا با عوارض مصرف اکستازی آشنا شدیم. در فرایند ترک نیز شخص دچار مشکلات جسمی و روانی می‌شود. تنها از طریق روش های ترک اکستازی به‌صورت اصولی می‌توان میزان عوارض ناشی از ترک اعتیاد را کاهش داد. در ابتدای فرایند ترک اکستازی، شخص دچار افت انرژی و خستگی شدید می‌شود. مشکلات خواب، گرفتگی عضلانی، مشکلات گوارشی و عدم تعادل عمومی بدن از علائم ترک اکستازی هستند.

جمع‌بندی

متأسفانه، در جامعه امروز انواع مختلف مواد روان‌گردان وجود دارد که تمام آن‌ها عوارض ناخوشایند و جبران‌ناپذیری بر جسم و روان فرد باقی می‌گذارند. حس سرخوشی غیرعادی، حرکت غیرطبیعی چشم‌ها، تاری دید، افزایش ضربان قلب و فشارخون از جمله عوارض مصرف اکستازی هستند. این مواد روان‌گردان آسیب‌های شدیدی به سیستم عصبی وارد می‌کنند و موجب ازبین‌رفتن سلول‌های مغز می‌شوند. انواع روش های ترک اکستازی شامل سم‌زدایی، و درمان‌های شناختی رفتاری است. درباره مدت‌ زمان ترک اکستازی نمی‌توان یک نظر قطعی داد؛ زیرا طول دوره درمان به سن، ژنتیک، مدت‌زمان مصرف، میزان مصرف و توانایی‌های جسمانی فرد بستگی دارد.

مؤسسه تسهیلگران یک تیم حرفه‌ای و متعهد است که تلاش می‌کند بهترین راهکارهای علمی و عملی را برای درمان ریشه‌ای مشکلات افراد پیدا کند. اولین گام در این راه ریشه‌یابی مشکلات و کاهش اثر تروماهایی است که افراد آن‌ها را تجربه کرده‌اند. هدف تسهیلگران این است که سهم خود را در آفرینش جهانی آرام و معنای حقیقی زندگی ایفا کند. برای دریافت مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید