فواید زندگی در لحظه و تأثیرات مهم آن

فواید زندگی در لحظه و تأثیرات مهم آن

فهرست مطالب

امروزه بسیاری از افراد زندگی خود را با سرعتی سرسام‌آور می‌گذرانند. کار، زندگی خانوادگی، مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی می‌تواند تمام‌وقت شما را بگیرد و هر روز احساس فرسودگی و پوچی به شما بدهد. از فواید زندگی در لحظه دوری از نگرانی در مورد شرایط بچه‌ها، سلامتی یا فشارهای مالی است که می‌تواند هر لحظه انرژی ما را بگیرد. «مشغول» رایج‌ترین پاسخ به سؤال «چطوری؟» است و ما «مشغول بودن» خود را مانند نشان افتخار می‌پوشیم، گویی تمام چیزی که از زیستن می‌خواهیم همین است.

پرکردن ساعات زندگی خود با نگرانی‌ها، استرس‌ها و مسئولیت‌های فراوان می‌تواند سلامت جسمی و سلامت عاطفی ما را به خطر بیندازد. در بسیاری از مواقع یک شوک بزرگ مثل فوت عزیزان یا یک حادثه غم‌انگیز می‌تواند شوکی باشد برای آگاهی ما تا متوجه شویم دلایل بیشتری برای زندگی وجود دارد؛ اما برای شروع زندگی در لحظه، نباید منتظر بمانید تا اتفاقی شوک برانگیز بیفتد. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران با بررسی تکنیک زندگی در لحظه می‌توانیم این ویژگی را در خود پرورش دهیم و تأثیرات در لحظه زندگی‌ کردن را ببینیم.

فواید زندگی در لحظه؛ «زندگی در لحظه» دقیقاً به چه معناست؟

زندگی در لحظه به معنای نگرانی در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، نیست. این فقط زمان حال را از ما می‌گیرد. تمرکز بر آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد و ما قادر به تغییر آن هستیم، زندگی در لحظه را تعریف می‌کند. در لحظه زیستن به معنی حذف مسائل بی‌اهمیت و تمرکز بر چیزهایی است که واقعا مهم هستند و باعث شادی ما می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای زیستن روی لحظات خود تمرکز می‌کنند، شادتر از کسانی هستند که روی گذشته تمرکز کرده‌اند و این مورد از مهم‌ترین فواید زندگی در لحظه بشمار می‌رود.  

روش ‌هایی برای زندگی در لحظه

روش ‌هایی برای زندگی در لحظه

می‌خواهید در لحظه زندگی خود را شروع کنید؛ اما مطمئن نیستید چگونه؟ در اینجا قبل از پرداختن به فواید زندگی در لحظه، ۵ تکنیک زندگی در لحظه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. از قدم‌ های کوچک شروع کنید

سعی کنید به اتفاقات کوچکی که در اطرافتان رخ می‌دهد توجه کنید و لحظه را واقعاً تجربه کنید. ریزشدن به تمام اتفاقاتی که در اطراف شما می‌افتد توصیه نمی‌شود؛ ولی سعی کنید بیشتر به برنامه‌های روزانه خود توجه کنید. با پیشبرد همین نکته ساده بی شک جذابیت زندگی برایتان بیشتر می‌شود.

هنگام رانندگی به سمت محل کار به طلوع خورشید توجه کنید. هنگام پیاده‌روی عصرگاهی باد خنک را روی صورت خود احساس کنید. با در آغوش گرفتن فرزند خود موقع خواب بدن کوچک او را ببویید. ممکن است این نکات در ابتدا پیش‌پاافتاده و سطحی به نظر برسد؛ ولی در طول زمان متوجه تغییرات روحی خود خواهید شد و انرژی فوق‌العاده‌ای برای ادامه زندگی به دست میاورید.

۲. تکنیک زندگی در لحظه؛ به این فکر کنید که وقت خود را چگونه می‌ گذرانید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند مشغله‌های روزمره فرصتی برای لذت‌بردن از لحظات زندگی برایشان نمی‌گذارد؛ اما باید به این توجه کنند که چقدر برای کارهای بی‌اهمیت فرصت می‌گذارند و وقت خود را صرف آن‌ها می‌کنند؟ این افراد از فواید زندگی در لحظه بی‌اطلاع هستند و کاملاً از داشته‌های کوچک خود غافل‌اند. برای کم‌رنگ کردن این روند آسیب‌زا از زندگی خود، کارهای بی‌اهمیت را حذف کنید یا کارهایی را که فرصت زیادی از شما می‌گیرند را (اگر می‌توانید) به افراد متخصص بسپارید تا بتوانید روی داشته‌ها و افرادی که برایتان مهم هستند تمرکز کنید.

زندگی در لحظه با دور ماندن از دستگاه‌ های الکترونیکی

۳. زندگی در لحظه با دورماندن از دستگاه‌ های الکترونیکی

وسایل الکترونیک با اینکه در مواردی صرفه زمانی بالایی برای ما دارد؛ ولی دنیای بشر را به‌کلی متحول کرده‌اند و ما را از فواید زندگی در لحظه بی‌بهره می‌کنند. در اکثر موارد، استفاده تفریحی از الکترونیک فقط زمان کُش بوده و زمان حال را از ما می‌گیرند. برای جلوگیری از این آسیب تصمیم بگیرید که زمان صفحه‌نمایش خود را محدود کنید. محدودیت‌های زمانی را برای برنامه‌های خاص تعیین کنید، زمان صرف شده در تلفن خود را با نرم‌افزارهای موجود کنترل کنید یا حتی می‌توانید با تغییر رنگ برنامه‌های تلفن به مقیاس خاکستری، جذابیت ورود به سیستم را کمتر کنند.

۴. با مردم تعامل و واقعاً به آن ها توجه کنید

احتمالاً چندین بار در روز این مکالمه را داشته‌اید: «حالت چطوره؟»، «خوب» و تو؟، «خوب». اگر واقعاً پیگیر روزگار دوست‌تان باشید و نسبت به سختی‌هایشان بی‌تفاوت نباشید، چه می‌شود؟ سعی کنید از دوستانتان در مورد برنامه‌های آخر هفته خود بپرسید. واقعاً به صحبت‌های همسرتان گوش دهید. با داشتن تعاملات جذاب با اطرافیان، زندگی ما به‌صورت حیرت‌آوری در لحظه متمرکز می‌شود و فواید زندگی در لحظه مثل غافل شدن از افکار و ترس‌های مربوط به گذشته و حال نصیبمان می‌شود.

۵. فواید زندگی در لحظه؛ سپاسگزار باشید/ یک دفتر شکرگزاری داشته باشید

زندگی در لحظه رمز موفقیت هر شخص است که به آرامش درونی فرد هم کمک می‌کند. قدردانی و زندگی در لحظه به یک معنا نیستند؛ ولی ارتباط محکمی با هم دارند. دیدن چیزهایی که هر لحظه در زندگی برایشان سپاسگزار هستید، کمک می‌کند به اتفاقات خوب اطراف توجه کنید و این باعث حس حضور بیشتر در انسان می‌شود. یک راه آسان برای تمرین قدردانی، داشتن یک دفتر شکرگزاری است.

هر روز سه چیز را انتخاب کنید که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید و هر شب قبل از خواب آن‌ها را یادداشت کنید. آن‌ها نباید بزرگ باشند (در واقع، هر چه کوچک‌تر و خاص‌تر باشد، بهتر است) و نیاز به نوشتن متن بلند نیست. فقط توجه‌کردن و نوشتن سه چیز در روز می‌تواند به چرخش جدیدی در زندگی شما کمک کند. همچنین عادتی که باعث می‌شود هر روز به دنبال داشته‌های مهم و شاد در اطراف خود باشید. شاد بودن یکی از فواید زندگی در لحظه است. وقتی دچار بی‌اختیاری ذهن باشید، به‌راحتی می‌توانید درمورد آینده استرس داشته باشید، از تصادف ترس داشته باشید یا از وضعیت کلی خود عصبانی شوید؛ اما باتوجه‌به اتفاقات اطرافتان، یافتن مواردی که برایشان سپاسگزار هستید و با زندگی واقعی در لحظه، متوجه خواهید شد که این بی‌اختیاری تفکر بخشی از وجود شما است و فقط باید کنترل شود.

مزایای زندگی در لحظه

مزایای زندگی در لحظه

زندگی در لحظه، مزایای زیادی برای شما دارد. برخی از فواید زندگی در لحظه در اینجا ذکر شده است:

۱. افزایش ذهن ‌آگاهی

ذهن‌آگاهی به معنی داشتن توجهی آگاهانه نسبت به اتفاقات لحظه‌ای اطراف است. حس کنجکاوی و پذیرفتن شرایط با حذف قضاوت و انتقاد درمورد خودمان از مهم‌ترین شرایط ذهن‌آگاهی در زندگی افراد است.  از تأثیرات در لحظه زندگی‌ کردن و ذهن‌آگاهی این است که استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد و درعین‌حال تأثیر چشمگیری در بهتر زیستن دارد.

۲. فواید زندگی در لحظه؛ بهبود سلامت روان و لذت بیشتر از زندگی

با تمرکز بر زمان حال، می‌توانید نشخوار فکری در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده را کاهش دهید. از دیگر فواید زندگی در لحظه و بهبود سلامت روان ‌کاهش علائم اضطراب و افسردگی است.همچنین بر  افزایش احساس آرامش و رضایت بیشتر در زندگی هم تاثیرگذار است. زندگی در حال به ما کمک می‌کند ناخودآگاه نسبت به تمام فعالیت‌ها و اتفاقات اطراف آگاه شویم. با این روند ظرفیت برای چشیدن و قدردانی از لذت‌های ساده زندگی عمیق‌تر می‌شود و باعث شادی و رضایت بیشتر در زندگی است.

۳. روابط بهتر از فواید زندگی در لحظه

تعاملات اجتماعی به ما کمک می‌کند نسب به اطرافیان بی‌توجه نباشیم، به آن‌ها واقعاً گوش کنیم و آن‌ها را درک کنیم. در ادامه ارتباط خود را گسترده کنیم و برای خود روابط معنادار و معتبر بسازیم. این باعث می‌شود نسبت به مکالمات و تعاملات خود حساس شویم و درگیر تصمیمات لحظه‌ای خود شویم.

۴. افزایش بهره ‌وری و تمرکز

در میان فواید زندگی در لحظه به افزایش بهره وری و تمرکز می‌رسیم. تمرکز بر لحظه، دامنه فکری ما را کنترل می‌کند و باعث افزایش تمرکز فکری برای انجام یک کار می‌شود. با تمرین تمرکز برای مطالعه، کار یا هر فعالیت فردی دیگر می‌توانیم به‌صورت کارآمدتری به فعالیت‌های خود ادامه دهیم. با انجام تکنیک زندگی در لحظه کیفیت زندگی افراد ارتقا پیدا می‌کند.

۵. کاهش استرس

لحظه حال زمانی است که واقعیت در آن وجود دارد. وقتی روی زمان حال تمرکز می‌کنید، نگرانی‌های مربوط به گذشته یا آینده را کنار می‌گذارید، استرس را کاهش می‌دهید و حس آرامش را تقویت می‌کنید. این می‌تواند منجر به نتایج بهتر سلامت جسمی و روانی شود و از مهم‌ترین فواید زندگی در لحظه بشمار می‌آید.

تاثیرات در لحظه زندگی کردن؛ بهبود تصمیم‌ گیری

۶. تاثیرات در لحظه زندگی کردن؛ بهبود تصمیم‌ گیری

حضور در لحظه تصمیمات بهتری برایتان رقم می‌زند؛ زیرا کاملاً با وضعیت فعلی هماهنگ هستید، نه اینکه در پشیمانی‌های گذشته یا اضطراب‌های آینده غرق شوید. یکی از تاثیرات و فواید زندگی در لحظه امکان تصمیم‌گیری در همان لحظه است. این تصمیم‌گیری کمک می‌کند متوجه تمام عوامل مرتبط باشید و انتخاب‌هایی کنید که با ارزش‌ها و اهداف شما همسو باشند.

۷. افزایش خلاقیت و خودآگاهی بیشتر

وقتی در لحظه هستید خلاقیت بروز پیدا می‌کند. به ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید دسترسی پیدا می‌کنید. با کنارگذاشتن حواس‌پرتی‌ها و نگرانی‌ها، می‌توانید وارد حالت افزایش الهام و نوآوری شوید. یکی از فواید زندگی در لحظه پرورش خودآگاهی در روابط و خوداندیشی است. با تمرکز بر روی افکار، عواطف و احساسات خود در لحظات مختلف، درک عمیقی از الگوها، عادات و محرک‌های خود به دست می‌آورید که منجر به رشد شخصی و بهزیستی می‌شود.

جمع‌بندی

زندگی در لحظه یعنی آگاهی از اتفاقاتی که در زمان حال رخ می‌دهد. مهم‌ترین تکنیک زندگی در لحظه تمرکز بر روی احساسات، افکار و حواس چندگانه خود در لحظه است. این امر به کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کند. به‌طورکلی، فواید زندگی در لحظه بی‌شمار هستند؛ از جمله افزایش ذهن‌آگاهی، بهبود سلامت روان، روابط بهتر، افزایش بهره‌وری، کاهش استرس، بهبود تصمیم‌گیری، افزایش خلاقیت، خودآگاهی بیشتر، و احساس عمیق‌تر نسبت به ارزش وجودی خود. پیشنهاد می‌کنیم برای رهایی از گذشته و اتفاقات آن و کاهش استرس و برخورداری از تاثیرات در لحظه زندگی کردن از وب سایت تسهیلگران کتاب صوتی نیروی حال را دانلود کنید و در هر زمان و مکان بدون محدودیتی با یک هنذفری گوش دهید و از نکات مهم و ارزشمند آن لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید