فواید مشاور خانواده آنلاین

مشاور خانواده آنلاین

فهرست مطالب

مشاوران خانواده متخصصان بهداشت روان هستند که در حوزه روان‌درمانی و درمان اختلالات عاطفی فعالیت می‌کنند. دررابطه‌با مهم‌ترین فواید مشاوره خانواده می‌توان گفت که این متخصصان مشکلاتی را که موجب بروز تعارض در خانواده می‌شود ریشه‌یابی می‌کنند و برای رفع یا کنترل آن‌ها راه‌حل ارائه می‌دهند. خدمات مشاوره به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. مشاوره غیرحضوری دو نوع است: مشاوره  آنلاین و مشاوره تلفنی. برخی افراد مشاوره خانواده آنلاین را ترجیح می‌دهند. چون در این نوع مشاوره اگر نیاز به حضور تمام اعضای خانواده باشد از نظر رفت‌وآمد دچار مشکل نمی‌شوند. ارتباط با یک مشاور خانواده آنلاین به ریشه‌یابی، حل مشکلات و ایجاد سلامت روان اعضای خانواده کمک می‌کند. در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران فواید و بهترین مشاوره خانواده آنلاین را بررسی می‌کنیم.

برای مطالعه مقاله «خطرات رابطه با افراد کنترل گر و راهکارهای مقابله با آن را بشناسید» کلیک کنید.

مشاور خانواده

مهم‌ترین رکن جامعه خانواده است؛ بنابراین سلامت روانی جامعه از سلامت روانی  خانواده نشات می‌گیرد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های روان‌شناسی مشاوره خانواده است. مشاوران خانواده تلاش می‌کنند مشکلات و تعارض‌های خانواده را ریشه‌یابی کنند و برای حل، کنترل یا متعادل‌کردن این چالش‌ها به اعضای خانواده کمک کنند. وجود مشکل در هر خانواده موضوعی غیرقابل‌انکار است؛ بنابراین بهتر است خانواده‌ها حداقل یک‌بار به‌ مشاور خانواده آنلاین یا حضوری مراجعه کنند. در ادامه مهم‌ترین مزایای ارتباط با مشاوره خانواده را ذکر می‌کنیم.

  • ایجاد همدلی بین اعضای خانواده
  • پذیرش شرایط بحرانی در خانواده و کنارآمدن با آن‌ها
  • تنظیم روابط بین اعضای خانواده
  • رسیدن به درک مشترک
  • درک شرایط متقابل
  • نگاه منطقی به مشکلات خانواده

امروزه به دلیل مشکلاتی همچون مسافت، ازدحام جمعیت و تنظیم زمان جلسه مشاوره آنلاین فرصت خوبی فراهم کرده تا بدون دغدغه درباره این مسائل در بهترین موقعیت زمانی و مکانی با مشاور خانواده آنلاین ارتباط برقرار کنیم.

مشاوره خانواده

تاریخچه مشاوره آنلاین

مشاوره غیرحضوری اولین‌بار توسط زیگموند فروید انجام شد. فروید با نامه‌نگاری به مراجعان خود مشاوره می‌داد. در سال ۱۹۸۲ توسعه اینترنت در جهان به‌اندازه‌ای شده بود که برخی گروه‌های مددکاری از این فضا برای فعالیت‌های خود و کمک به مددجویان استفاده کردند. با توسعه بیشتر اینترنت، پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی و آنلاین شدن بسیاری از فعالیت‌ها، مشاوره آنلاین و از جمله ارتباط با مشاور خانواده آنلاین نیز رونق یافت. به دلیل مزایای این نوع مشاوره افراد زیادی جذب این نوع روان‌درمانی شدند.   

مشاور خانواده آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی و به لطف اینترنت جهان به دهکده جهانی تبدیل شده است و راه‌های ارتباطی گسترده‌ای در برابر ما قرار گرفته است. قادر هستیم در عرض چند دقیقه از این سر دنیا با آن سر دنیا ارتباط برقرار کنیم. خدمات مشاوره آنلاین نیز در این دسته قرار دارند. شما بدون آنکه نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید می‌توانید برای حل مشکلات خود از طریق اینترنت با روان‌شناسان ارتباط برقرار کنید. در طول چند سال گذشته در کشورهای توسعه‌یافته ارائه خدمات مشاوره آنلاین مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. شما می‌توانید به دو صورت با مشاور خانواده آنلاین ارتباط برقرار کنید. در این میان باید موضوع هم‌زمانی و غیرهم‌زمانی را هم در نظر بگیریم.

در مشاوره آنلاین هم‌زمان مشاور می‌تواند در همان لحظه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشد. یعنی مراجع و مشاور به‌صورت هم‌زمان با کمک یکی از روش‌های زیر با هم در ارتباط هستند.

  • مشاور آنلاین صوتی/ تصویری: مانند مشاوره تلفنی است با این تفاوت که هزینه تماس از راه دور کمتر است. همچنین امکان برقراری تماس تصویری نیز وجود دارد.
  • مشاور آنلاین نوشتاری: مشابه چیزی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ یا تلگرام انجام می‌شود.
  • پست الکترونیک
  • پیامک
  • تماس از طریق شبکه‌های اجتماعی

در روش غیرهم‌زمان مراجع مشکل خود را به روش صوتی، تصویری یا نوشتاری برای مشاور ارسال می‌کند و بعد از آنکه پیام او به دست مشاور رسید، پاسخ خود را دریافت خواهد کرد.

برای مطالعه مقاله «نوروفیدبک؛ ترک اعتیاد با نوروفیدبک» کلیک کنید.

فواید مشاوره خانواده

یک مشاور خانواده آنلاین همانند مشاور حضوری تلاش می‌کند در حل بسیاری از معضلات خانواده عملکرد موفقی داشته باشد. در ادامه برخی فواید مشاوره خانواده را بررسی می‌کنیم. برخی مشکلاتی که مشاور سعی در حل یا کنترل‌کردن آنها دارد عبارت‌اند از:

۱. اضطراب نوجوانان

سن نوجوانی حساس‌ترین دوران زندگی انسان است. احساسات و هیجانات دوران نوجوانی و همچنین اضطراب و استرس در این دوره، نوجوانان را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند؛ اگر فرزند نوجوان شما دچار احساسات متناقض و استرس شدید است لازم است با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

۲. عزت‌نفس فرزندان و موفقیت در زندگی

در خانواده‌های آسیب‌دیده کودکان دائماً شاهد مشاجرات والدین هستند. چنین کودکانی عزت‌نفس پایینی دارند. کاهش عزت‌نفس در کودکان آن‌ها را در برابر مشکلات آسیب‌پذیر می‌کند و در بزرگسالی در مواجهه با مشکلات زندگی سرخورده و دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. مراجعه به یک مشاور خانواده آنلاین یا حضوری برای حل مشکلات خانوادگی و تقویت عزت‌نفس کودکان بسیار کارساز است.

۳. خانواده تلفیقی

حالتی که در آن دو نفر با داشتن فرزند از ازدواج قبلی خود تصمیم به ازدواج دوم می‌گیرند خانواده تلفیقی نام دارد. در چنین شرایطی فرزندی که وارد خانواده تلفیقی می‌شود ممکن است دچار بحران شود. بهتر است قبل از تشکیل خانواده تلفیقی به یک مشاور خانواده مراجعه کنید تا از آسیب‌دیدن هر کدام از اعضای خانواده جدید جلوگیری شود.

۴. پذیرش مشکلات یا شوک‌های ناگهانی

مدیریت بحران در خانواده در رشد و حفظ انسجام این نهاد ارزشمند بسیار مهم است. هنگام بروز مشکلات یا شوک‌های ناگهانی می‌توانید با مراجعه به یک مشاور خانواده آنلاین یا حضوری راهکارهای مقابله و مدیریت بحران را فرابگیرید.

انزوا

۵. انزوای عضوی از خانواده

انزوای یکی از افراد خانواده زنگ خطری است که باید آن را جدی گرفت. این اتفاق به‌ویژه در بین نوجوانان بسیار شایع است. اگر چه گاهی نیاز به‌تنهایی و انزوا برای تمام انسان‌ها لازم است؛ ولی طول زمان و تغییر رفتار فرد می‌تواند نشانه افسردگی یا سوءاستفاده‌های گوناگون باشد. در این مورد نیز یک مشاور خانواده آنلاین همانند یک مشاور حضوری می‌تواند در حل مشکل به شما کمک کند.

۶. برقراری ارتباط مؤثر بین اعضای خانواده

برقراری ارتباط صحیح بین اعضای خانواده مهارتی است که شاید برخی خانواده‌ها در آن ضعیف باشند. یکی دیگر از فواید مشاوره خانواده این است که روان‌درمانگر به شما و اعضای خانواده‌تان کمک می‌کند این مهارت را در خانواده خود تقویت کنید.

۷. ارتباط سرد بین اعضای خانواده

یکی از نشانه‌های خانواده سالم ارتباط صمیمی و محترمانه بین اعضای خانواده است. اگر روابط صمیمانه در خانواده خدشه‌دار شود و ارتباطات مؤثر بین اعضای خانواده نباشد، هشداری است که برای حل آن باید به مشاور مراجعه کرد.

مزایای مشاور خانواده آنلاین

از فواید مشاور خانواده این است که مشاور با بررسی مشکلات و چالش‌های اعضای خانواده تلاش می‌کند با ارائه بهترین راهکارها با کمک خانواده مشکلات را رفع یا کنترل کند و مانع بروز مشکلات بیشتر در آینده شود. مسائلی همچون امکان دسترسی فوری در هر شرایط زمانی و مکانی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، امکان دسترسی و انتخاب روان‌شناس متخصص موجب محبوبیت مشاور خانواده آنلاین شده است. البته  افراد زیادی هستند که هنوز از مزایای این نوع مشاوره اطلاع ندارند و نسبت به نتایج مثبت آن دچار شک و تردید هستند. با آگاهی از فواید مشاوره خانواده آنلاین می‌توانید از این روش به‌عنوان شیوه‌ای مؤثر  برای حل مشکلات خود یا خانواده استفاده کنید. تنها به یک گوشی هوشمند و یک خط اینترنت نیاز دارید. برخی مزایای مشاوره آنلاین عبارت است از:

  • مدیریت زمان و هزینه
  • رفع محدودیت‌های دوری مسافت یا مناطق دورافتاده
  • دریافت مشاوره در هر زمان و مکان
  • مناسب افراد دارای محدودیت‌های فیزیکی
  • دوری از اضطراب قرارگیری در مکان
  • مشاوره آنلاین خصوصی‌ترین نوع مشاوره
  • عدم نیاز به رانندگی در ترافیک و شلوغی
  • انتخاب بهترین مشاوره خانواده از بین متخصصان
  • تعویض سریع مشاور در صورت نارضایتی
  • برقراری ارتباط آسان

مشاوره آنلاین ترجیح بسیاری از خانواده‌ها

باتوجه‌به مزایای مشاوره آنلاین بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای حل مشکلات خود از یک مشاور خانواده آنلاین کمک بگیرند. این افراد دلایل خود را دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای مطالعه مقاله «تکنیک های ذهن آگاهی برای کاهش اضطراب را بشناسید» کلیک کنید.

  • احساس راحتی بیشتر با مشاور
  • تمرکز بهتر روی مسائل ذهنی به دلیل حذف گزینه سفر برای مشاوره حضوری
  • به دلیل عدم رودررویی فیزیکی صحبت‌کردن در مشاوره آنلاین برای برخی افراد راحت‌تر است.
  • بحث درباره موضوعات دشوار راحت‌تر است. می‌توان با فشار یک دکمه جلسه را ترک کرد. 

میزان اثربخشی مشاور خانواده آنلاین

گرچه درمان آنلاین چالش‌هایی دارد؛ ولی برخی تحقیقات در این زمینه نشان داده است که مشاوره آنلاین در درمان بسیاری از مشکلات مؤثر بوده است.

استانداردها و دستورالعمل‌های درمانگران آنلاین

  • مشاوران و درمانگران مجازی دارای دستورالعمل‌ها، چارچوب‌های اخلاقی و استانداردهایی هستند که باید آن‌ها را رعایت کنند. این استانداردها عبارت‌اند از:
  • کسب دانش و نظارت کافی در مورد روش‌های آنلاین: شامل آموزش‌های رسمی (دانشگاهی)، نظارت بالینی (حضوری یا آنلاین) و آموزش غیررسمی (کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها)
  • مسلط به فناوری: تسلط کافی بر استفاده از ابزارهای لازم برای ارائه مشاوره و درمان‌های آنلاین، اطمینان از حفظ حریم خصوصی بیمار
  • فعالیت در محدوده تخصصی خود: ارائه خدماتی که برای آن آموزش‌دیده‌اند.
  • پیروی از قوانین مشخص‌شده در موقعیت جغرافیایی خود
مشاوره شخصی

جمع‌بندی

خانواده اصلی‌ترین بنیاد هر جامعه است و بروز تعارض بین اعضای خانواده اجتناب‌ناپذیر است. با فراگیرشدن وسایل ارتباطات جمعی بسیاری از افراد به فواید مشاوره خانواده آگاهی یافته‌اند. برای ارتقای سلامت روان خانواده بهترین راه‌حل بهره‌گیری از بهترین مشاوره خانواده است. با گسترش اینترنت و افزایش فعالیت‌های آنلاین امکان مشاوره آنلاین فراهم شده است. باتوجه‌به مزایای مشاوره آنلاین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای حل مشکلات خود از یک مشاور خانواده آنلاین کمک بگیرند. فراموش نکنید در امر مشاوره از بهترین‌های این رشته کمک بگیرید. برای انجام مشاوره خانواده در زمینه‌های مختلف مانند هم وابستگی روابط اعضای خانواده اعتیاد و…. می‌توانید به وب‌سایت تسهیلگران مراجعه کنید و با ورود به سربرگ دریافت مشاوره فرم لازم را پر کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه تسهیلگران با شما تماس بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید