۱۰ راه موفقیت در کار که باید بدانید!

راه موفقیت در کار که باید بدانید

فهرست مطالب

موفقیت در کار یکی از مهم‌ترین اهداف هر فرد در طول زندگی محسوب می‌شود و با جنبه‌های مختلف زندگی وی مرتبط خواهد بود. رسیدن به موفقیت شغلی می‌تواند موجب افزایش اعتمادبه‌نفس شده و به احساس مثبت فرد در زندگی کمک کند. تمرین‌ های کسب موفقیت  نیز می‌تواند نقش به‌سزایی در نیل به این هدف داشته باشد و راه رسیدن به موفقیت شغلی را هموارتر سازد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت تسهیلگران با ما همراه باشید تا به بررسی راهکارهای موفقیت در زندگی و کار بپردازیم و عوامل رسیدن به موفقیت شغلی را برشماریم.

عوامل موفقیت در کار

موفقیت در کار برای هر فرد مفهوم متفاوتی دارد. ممکن است یک نفر موفقیت را در کسب درآمد بیشتر بداند و دیگری افزایش مهارت‌ها و پیشرفت شغلی را موفقیت بپندارد. افراد موفق در حین کار خطای کمتری را مرتکب می‌شوند و کاری را که به آن‌ها محول شده بهتر از دیگران انجام می‌دهند. رضایت از شغل از عوامل بسیار مهم موفقیت در کسب و کار است که باعث احساس رضایت فردی خواهد شد. درصورتی‌که فرد از شغل خود رضایت نداشته باشد، به سرزنش و مذمت خود و حتی دیگران پرداخته و در صدد تغییر یا ترک آن برمی‌آید.

۱۰ راه رسیدن به موفقیت شغلی

برای رسیدن به موفقیت شغلی راه‌های گوناگون و متنوعی وجود دارد که هر فرد متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود می‌تواند راهکاری مفید و کاربردی را برای خود برگزیند. در ادامه به بررسی ۱۰ راهکار موفقیت در کار می‌پردازیم و هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

لزوم خلاقیت در کار و داشتن ابتکار عمل

 1. لزوم خلاقیت در کار و داشتن ابتکار عمل

یکی از لازمه‌های موفقیت در کار داشتن ابتکار عمل و خلاقیت است. کارفرمایان نیز به دنبال افرادی با ایده‌های نو و کاربردی هستند که بتوانند برای مشکلات جدید و احتمالی راهکارهای به‌روز و خلاقانه ارائه دهند و حتی بتوانند فرصت‌های جدیدی را در محیط کار خلق کنند. فرد خلاق برای هر مشکل به دنبال راهی جدید می‎گردد یا حتی راه‌حل‌های قدیمی را با ایده‌های جدید احیا می‌کند.

خلاقیت انرژی بالقوه را در کسب‌وکار افزایش می‌دهد و به ایجاد فرصت‌های جدید کمک می‌کند. داشتن هوش کارآفرینی برای مدیریت مشکلات و مقابله با تمام مشکلات احتمالی باعث می‌شود که فرد بتواند سخت‌ترین مشکلات را حل کند. این موضوع قابل کپی‌برداری از دیگران نیست و به خود فرد و هوش و خلاقیت وی بستگی دارد و البته قابل پرورش‌دادن و بهبودیافتن است.

۲. خود ارزیابی

یکی از عوامل موفقیت در کار ارزیابی عملکرد است. تهیه یک جدول زمانی برای شناسایی اهداف و دستیابی به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت شغلی ضروری به نظر می‌رسد. ابتدا بهتر است با اهداف کوتاه‌مدت شروع کنید و برای آن‌ها به طور دقیق برنامه‌ریزی کنید.  

این برنامه را در قالب برنامه‌های هفتگی یا روزانه تنظیم کنید و بر اساس آن در پایان روز یا هفته به خودارزیابی بپردازید. در این مرحله می‌توانید میزان پیشرفت خود را بسنجید و در صورت لزوم استراتژی خود را تغییر دهید. این امر نشان‌دهنده اهمیت‌دادن فرد به پیشرفت کار است و قطعا موردتوجه مدیر مجموعه نیز قرار خواهد گرفت.

۳. موفقیت در کار؛ لزوم توجه به یادگیری مستمر و استفاده از تکنولوژی

یکی از ضروریات موفقیت در کار لزوم یادگیری مستمر است. تمایل به یادگیری باعث موفقیت در مسیر حرفه‌ای می‌شود. استفاده از انواع آموزش‌ها و یادگیری چیزهای جدید می‌تواند منجر به موفقیت و ترقی در کار و حرفه شود. همچنین داشتن اطلاعات به‌روز و جدید به حل مشکلات جدید کمک می‌کند. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و بهره‌گیری مطلوب از آن‌ها موجب افزایش بهره‌وری و توسعه محصولات و خدمات شده و حتی موجب موفقیت مجموعه در عرصه رقابت خواهد شد.

۴. لزوم برقراری ارتباطات موثر و کارآمد

برقراری ارتباطات موثر و کارآمد در محیط کار باعث موفقیت در کار می‌شود. ارتباطات درست و صحیح بین کارکنان و سازمان‌ها کلید رسیدن به موفقیت شغلی خواهد بود. داشتن ارتباطات خوب و فعالانه با مدیران نیز یکی از رمز و رازهای موفقیت است. ارتباطات موثر در موفقیت در زندگی نیز موثرند و تنها مربوط به موفقیت در کار نیستند.

. رسیدن به موفقیت شغلی با پیش‌بینی نیازها

۵. رسیدن به موفقیت شغلی با پیش‌بینی نیازها

یکی دیگر از عوامل موفقیت در کار پیش‌بینی نیازها از قبل است. آگاهی از نیازهای مدیر و تیم باعث می‌شود، یک‌قدم جلوتر از مدیر و دیگر کارکنان باشید و عملکرد موثر و خلاقانه‌تری نیز داشته باشید. پیش‌بینی نیازها در برنامه‌ریزی صحیح‌تر نیز موثر است و دید بازتری به فرد درباره کلیه موضوعات و نیازها خواهد داد.

۶. تعیین هدف و رهبری موثر

تعیین اهداف و تلاش برای دستیابی به آن نیز موجب موفقیت در کار خواهد شد. تنها سخت کارکردن عامل موفقیت محسوب نمی‌شود و عامل مهم‌تر تلاش برای نزدیک‌شدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین ‌شده است. داشتن طرز تفکر هدف‌گرا موجب رسیدن به موفقیت شغلی می‌شود. رهبران موفق نیز کارها را بر اساس یک بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار پیش می‌برند. یک رهبر موفق و کاربلد با تعیین دقیق اهداف یک مجموعه به هدایت و رهبری کارکنان می‌پردازد تا هدف رسیدن به موفقیت شغلی برای همگان میسر شود.

۷. عملگرا بودن و سخت کار کردن راه موفقیت در کار

به‌جای حرف‌زدن در مورد توانایی‌ها، عمل‌گرابودن اهمیت بیشتری در موفقیت در کار دارد. نشان‌دادن اینکه چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی دارید، از حرف‌زدن درباره آن‌ها موثرتر است. عمل‌گرا بودن یک اصل اساسی در تعاملات فرد در محیط کار است و ارزش عمل بسیار بیشتر از حرف خواهد بود. موفقیت یک مجموعه در گرو سخت کارکردن هر یک از افراد آن مجموعه است و با ایجاد کارشکنی و سهل‌انگاری احتمال موفقیت به‌طورکلی کاهش می‌یابد.

جلب اعتماد دیگران

۸. جلب اعتماد دیگران

جلب‌اعتماد دیگران یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کار است و در تعاملات بین‌فردی بسیار موثر است. اینکه یک فرد بتواند هر چه سریع‌تر اعتماد مدیر را به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای خود جلب کند، موجب رسیدن به موفقیت شغلی خواهد شد. جلب‌اعتماد مدیر، نگرانی‌های او را نیز کاهش داده و باعث می‌شود که بتواند روی مسائل بااهمیت‌تر تمرکز کند.

۹. لزوم پیدا کردن راه‌ حل موثر

 برای موفقیت در کار بهتر است که به دنبال راه‌حل‌های موثر باشید نه ارجاع مشکلات به مدیران. با ارائه راه‌حل‌های مفید و کاربردی به مدیران می‌توانید هم به موفقیت خودتان کمک کنید و هم مجموعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید. ذهن آگاهی در زندگی افراد نیز موجب می‌شود که فرد توانایی کنترل غرایز خود را یافته و فرصتی برای اصلاح اشتباهات ناخودآگاه خود بیابد. این امر موجب می‌شود که در صورت بروز هر نوع اشتباه و خطا در کار، فرد به دنبال جبران اشتباهات خود باشد و به ارائه راه‌حل‌های اصولی و کاربردی بیندیشد.

۱۰. عملکرد خالصانه و دلسوزانه و داشتن عزت نفس

دلسوز بودن و کارکردن با حداکثر بازدهی از عوامل رسیدن به موفقیت شغلی خواهد بود. برای شروع یک کسب‌وکار موفق نیز داشتن عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس بسیار مهم است و باعث پیشرفت فرد کارآفرین خواهد شد. اگر تمام افراد یک مجموعه دلسوزانه و متعهدانه تلاش کنند، موفقیت نهایی آن مجموعه نصیب تک‌تک افراد خواهد شد و همگی به هدف غایی که همان موفقیت در کار است، دست خواهند یافت.

تمرین‌ های کسب موفقیت

تمرین‌ های کسب موفقیت

تمرین ‌های کسب موفقیت بسیار ساده هستند و هنگامی که به یک عادت تبدیل شوند می‌توانند منجر به تاثیرات شگفت‌انگیزی در رسیدن به موفقیت شغلی شوند. برخی از این عادات عبارت‌اند از: منظم بودن، داشتن جسارت در اظهارنظر، بلندپرواز بودن، پشتکار داشتن، هدفمند بودن، مثبت‌اندیش و امیدوار بودن و…

همچنین فرد برای موفقیت در کار باید به دنبال یادگیری مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید باشد تا بتواند آن را در شغل خود به کار بگیرد. در اصل انسانی که به دنبال درجازدن و تکرار است نمی‌تواند به موفقیت شغلی چشمگیر و خارق‌العاده‌ای دست یابد. داشتن تعهد و مسئولیت‌پذیری در هر شغل باعث می‌شود که خود فرد نیز به رضایت شغلی دست یابد و کاری که انجام می‌دهد، در نهایت آگاهی و علاقه باشد.

این امر رشد شخصیت فردی وی را نیز به دنبال دارد و بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد تاثیرگذار است. رسیدن به موفقیت شغلی باعث می‌شود که فرد به خودباوری برسد و این امر حتی در زندگی زناشویی و ارتباط با فرزندان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. داشتن عملکرد خوب و فکری صحیح، با رفع تمام مشکلات احتمالی یا تسهیل آن‌ها رسیدن به موفقیت شغلی را به هدفی آسان و در دسترس تبدیل می‌کند و دورازذهن نخواهد بود.

جمع‌بندی

موفقیت در کار به عوامل متعددی مرتبط است و نیازمند تلاش و مجاهدت تمام اعضای یک مجموعه در کنار هم به‌صورت دلسوزانه است. ارائه راه‌حل‌های موثر و کاربردی و تعیین هدف از عوامل رسیدن به موفقیت شغلی هستند و تمرین‌های کسب موفقیت تا حد زیادی می‌توانند به رسیدن به موفقیت کمک کنند.

ملاک‌های موفقیت شغلی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و هر فرد باتوجه‌به شخصیت، موقعیت اجتماعی و انتظاراتی که از داشتن شغل دارد، می‌تواند ملاک‌های مختلفی را برای این امر در نظر بگیرد. موسسه تسهیلگران برگزارکننده دوره‌های آموزشی اعتیاد و خانواده، توانمندسازی و اشتغال‌زایی خانواده‌ها و همین‌طور معتادان بهبودیافته است که با هدف آگاهی‌بخشی و کمک به درمان انواع ناهنجاری‌ها و بیماری‌های روحی و ارائه خدمات دیگری همچون دریافت مشاوره و فروش مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی به ارائه خدمت می‌پردازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید