نحوه شناسایی و برخورد با فرد معتاد

نحوه برخورد با فرد معتاد

فهرست مطالب

اعتیاد یک شبه اتفاق نمی افتد و دارای پیشرفت تدریجی است. گاهی اوقات اعضای خانواده تغییرات کوچکی که روزانه، هفتگی یا ماهانه اتفاق می افتد و یا نحوه ای که اعضای خانواده، خود را با این تغییرات تطبیق می دهند را متوجه نمی شوند. در ادامه راه هایی برای شناسایی بهتر اعتیاد و برخورد با فرد معتاد در اختیار شما قرار می گیرد.

در زیر هفت گامی که به وسیله ی آن می توانید  بحران اعتیاد را شناسایی کرده و به خانواده خود کمک کنید، ذکر شده است:

به رفتارهای خود دقت کنید

آیا این رفتار ها برای شما آشنا هستند؟

  • مانند کارآگاه رفتار کردن و پیوسته در جستجوی جایی بودن که عزیز شما مشروبات الکلی و یا مواد مخدر دیگری را پنهان کرده است
  • پرسیدن مداوم حال عزیزتان
  • عقب انداختن برنامه های خود با دوستان و خانواده، به دلیل نگرانی از اینکه عزیز شما در چه شرایطی خواهد بود
  • بهانه گیری برای رفتار یا غیبت عزیزتان

در بسیاری از موارد، خانواده با قصد و نیت خیر، از طریق پنهان کاری، یافتن راه فرار و سایر رفتارهای ناسالم مانند مشغله زیاد، انکار و ملامت، خود را با ترس و دشواری های اعتیاد تطبیق داده و کنار می آیند. اما این نحوه برخورد با فرد معتاد کاری اشتباه بوده و باعث می شود تا اقدام برای درمان دیرتر انجام گیرد.

شناسایی علائم اعتیاد

علائم اعتیاد را شناسایی کنید

متخصصان، واضح ترین علائم جسمی و رفتاری اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی را شناسایی نموده اند که آگاهی از این علائم، می تواند تاثیر مثبتی برای اطرافیان، در نحوه برخورد با فرد معتاد داشته باشد.

شما نیز باید بدانید که انسان های دارای اعتیاد گاهی اوقات خود به تنهایی برای ترک آن تلاش می کنند. اگر اینگونه باشد، شما نشانه هایی از عقب نشینی و الگوهای استفاده مجدد را خواهید دید. عقب نشینی سنگین و پایدار از مصرف مواد مخدر ممکن است خطرناک باشد و در بسیاری از موارد نظارت پزشکی در این زمینه مورد نیاز است.

محبت و کمک بدون آسیب به خود

در زمان رویارویی با اعتیاد عزیزتان، به یاد داشته باشید: شما باعث آن نشده اید، شما نمی توانید آن را کنترل کنید، و شما نمی توانید آن را درمان کنید. شما تنها می توانید تلاش کرده تا به عزیزتان درباره حل مسئله اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی کمک کنید، اما هرگونه تغییر رفتاری به خود او بستگی دارد.

بیماری های روانی مانند اعتیاد

بیماری های روانی دیگر را نیز در نظر بگیرید

حدود ۹. ۸ میلیون نفر دارای اختلال های دوگانه هستند. آن ها هم بیماری روانی و هم اختلال استفاده از مواد مخدر دارند، مانند افسردگی و اعتیاد به مشروبات الکلی. رابطه میان این دو بسیار پیچیده است، اما نحوه برخورد با فرد معتاد بسیار اهمیت داشته و درمان زمانی موئر است که یک پزشک، روانشناس، روان پزشک و مشاور مواد مخدر و مشروبات الکلی مانند یک تیم عمل می کنند تا به کشف و تشخیص مسئله و درمان بپردازند.

در برخورد با فرد معتاد قضاوت نکنید

اعتیاد یک بیماری است. اگر عزیز شما دچار سکته قلبی می شد، آیا کناره گیری کرده و او را به خاطر عادت های غذایی اش، ورزش کم و عدم کنترل وزن سرزنش می کنید؟ احتمالاً به کمک او می شتابید. اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی مانند بیماری های دیابت، سرطان و بیماری قلبی است. اعتیاد نیز مانند آن ها اگر تحت درمان قرار نگیرد برای زندگی تهدید آمیز است.

گفتگو با فرد معتاد

گفتگو کرده و توقعات خود را پایین بیاورید

اینکه بدانید به هنگام گفتگو و برخورد با فرد معتاد چه کاری باید انجام داده و چه حرفی باید بزنید آسان نبوده و ریسک بالایی دارد، چرا که در حال نجات یک زندگی هستید. به همین علت است که نحوه برخورد با فرد معتاد دارای اهمیتی بسیار بالاست.

این رهنمودها را به هنگام برخورد با فرد معتاد، برای گفتگوی خود در نظر بگیرید:

آنچه را که باید انجام دهید

  • در زمانی که آن فرد هوشیار می باشد مسئله را مطرح کنید
  • نگرانی خود را به نحوی صادقانه و با محبت بیان کنید
  • در رابطه با تأثیر مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر روی شغل، فرزندان، ورزش و سلامت جسمی افراد مهم در زندگی فرد معتاد، صحبت کنید
  • به منظور حمایت از خود، فردی را همراه داشته باشید و یا اینکه از طریق تلفن همراه در جریان صحبت شما باشد
  • جهت کسب آمادگی لازم، آنچه را که می خواهید بگویید از قبل آماده کنید

  آنچه را که نباید انجام دهید

  • مطرح نمودن مسئله در زمانی که آن فرد مست و تازه مواد مخدر مصرف نموده است
  • استفاده از لحن سرزنش آمیز
  • پیشنهاد راه حل؛ شما متخصص در حوزه اعتیاد نیستید
  • به تنهایی به گفتگو نپردازید
  • اگر گفتگوی شما به طور بدی خاتمه یافت احساس ناامیدی نکنید زیرا شما بذری را کاشته اید

هنگامی که عزیز شما از کمک های تخصصی استقبال کرد، ارائه این گونه کمک ها را آغاز کنید.

نحوه برخورد با فرد معتاد

سخن پایانی

به دلیل اینکه فرد مبتلا به اعتیاد، خود از یک بیماری مزمن رنج می برد و آسیب های جسمی و روحی بسیاری را تحمل می کند، نحوه برخورد با فرد معتاد بسیار حساس و با اهمیت است. امیدواریم که مطالب این مقاله توانسته باشد تا حدودی آگاهی شما در این زمینه را افزایش دهد.

چنانچه فکر می کنید نیاز به دانسته های بیشتر در این رابطه دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت ارتباط با فرد معتاد را نیز که در همین سایت قرار داده شده، مطالعه کنید.

همچنین برای کسب آگاهی های بیشتر در این زمینه می توانید علاوه بر مطالعه سایر مقالات این وبسایت، به مراکز تخصصی درمان اعتیاد نیز مراجعه کنید. مشاهده تجربیات و پیشنهادات ارزشمند شما در قسمت نظرات، موجب افزایش انگیزه ما در ارائه مقالات بهتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید