نکات مهم در نحوه برخورد با جوان معتاد

نحوه برخورد با جوان معتاد

فهرست مطالب

امروزه اعتیاد جوانان یک ناهنجاری بزرگ در جامعه محسوب می‌شود. در محیط خانواده و جمع دوستان نحوه برخورد با جوان معتاد تاثیر بسیار زیاد مثبت یا منفی بر اعتیاد فرد دارد. تاثیر دوستان و آشنایان و خصوصا خانواده، به قدری زیاد است که می‌تواند برای جوانان معتاد سرنوشت‌ساز باشد.

نوع نحوه برخورد با جوان معتاد به قدری اهمیت دارد که میتواند فرد معتاد را به مسیر صحیح بازگرداند و از مسیر غلط خارج کند و بالعکس. اعتیاد جوانان یکی از معظلات و مشکلات جدی و مهم در جامعه و خانواده به‌حساب می‌آید. داشتن رفتار مناسب با جوان معتاد به‌صورت تدریجی غالبا منجر به رفع اعتیاد فرد معتاد می‌شود. در ادامه مطلب از مجموعه تسهیلگران به بررسی دقیق‌تر نحوه صحیح برخورد با جوان معتاد می‌پردازیم.

نحوه رفتار و برخورد با جوان معتاد توسط والدین

نحوه برخورد والدین با اعتیاد فرزندان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرآیند ترک اعتیاد محسوب می‌شود. آموزش دیدن رفتار مناسب با جوان معتاد برای والدینی که دارای فرزند معتاد یا حتی فرزند سالم هستند بسیار مهم و ضروری است. اعتیاد جوانان آنقدر برای والدین واکنش هیجانی و منفی دارد که اغلب در این شرایط، احساس ناتوانی در اصلاح به موقع فرزند خود می‌کنند.

والدین در اکثر موارد نحوه برخورد با جوان معتاد را بلد نیستند و کنترل هیجانات و احساسات خود را از دست می‌دهند. این امر مهم باعث می‌شود والدینی که گرفتار اعتیاد جوانان خود هستند، به واکنش‌هایی مثل طردکردن فرزند یا اعمال پرخاشگرانه و عصبی روی بیاورند. نقش خانواده و دوستان در ترک اعتیاد به قدری حائز اهمیت بوده که منجر به ظهور نتایج مطلوب یا نامطلوب می‌شود.

برای مطالعه مقاله «کتاب شفای زندگی؛ تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسمانی» کلیک کنید.

رفتارهای مناسب با جوان معتاد

در شرایطی که جوانان گرفتار اعتیاد شده‌اند، داشتن صحیح‌ترین ‌نحوه برخورد با جوان معتاد و رعایت حال او یک امر ضروری است. شما والدین عزیز برای حفظ روابط خود با فرزندتان باید بدانید که کاهش حمایت‌های شما و طرد شدنشان از جانب شما، موجب افزایش فشار روانی بر فرد می‌شود.

داشتن رفتار نامناسب با جوانان معتاد تا حد زیادی به شدت گرفتن اعتیاد آن‌ها سرعت می‌بخشد. نحوه برخورد با جوان معتاد باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند محیط خانه را امن بداند. با رفتار مناسب والدین، جوان معتاد به مرور می‌تواند درباره نگرانی‌ها و مشکلات خود با اعضای خانواده صحبت کند.

 راهکارهای ساده رفع اعتیاد جوانان

واقعیت این است که همه ما به عنوان والدین گاهی مرتکب اشتباهاتی در مقابل فرزندان خود می‌شویم. البته ناگفته نماند که والدین خوب، الزاماً والدین بی‌نقصی نخواهند بود؛ بلکه آن‌ها هم گاها در روابط خود با فرزندانشان مرتکب اشتباه می‌شوند.

رعایت چند مورد می‌تواند در تقویت ارتباط والدین با فرزندان معتاد مؤثر باشد:

  • نشان‌دادن پذیرش شرایط فرد و درک متقابل، همدلی و همراه بودن با او در لحظات مختلف سخت و آسان زندگی در برابر مشکلات
  • حفظ و نگهداشتن احترام دوطرفه و خودداری از داشتن رفتارهای توهین‌آمیز
  • توجه داشتن و تمرکز کردن به نقاط قوت و قابلیت‌های فرد و نشان‌دادن بازخوردهای مثبت نسبت به آن‌ها
  • مشورت گرفتن از یک روانشناس متخصص و متبحر جهت ترک اعتیاد و داشتن صحیح‌ترین نحوه برخورد با جوان معتاد
  • سعی و تلاش اصولی و تدریجی والدین، جهت کاهش میزان پرخاشگری کلامی و غیرکلامی و ناملایمتی جوانان
  • با کمک مشاور خانواده و شناخت کافی به اخلاق فرزندتان، به آن‌ها کمک کنید تا دوستان خود را تغییر دهند. دوستان تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارند.

روش‌های ترک اعتیاد و راهکارهای رفع موانع احتمالی آن

بسیاری از خانواده‌هایی که با اعتیاد فرزند خود روبرو هستند، آشنایی لازم به نحوه برخورد با جوان معتاد را ندارند. این دسته از والدین نمی‌دانند که با چه روشی می‌توانند فرزند خود را برای ترک اعتیاد و درمان مناسب راضی کنند. اصولا افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند اعتیاد خود را منکر می‌شوند و یا از روش های ترک اعتیاد ترس زیادی دارند. خوشبختانه امروزه از روش‌های نوین و کارآمد در ترک اعتیاد استفاده می‌شود. در روش‌های جدید ترک اعتیاد، فرد علائم ترک اعتیاد کمتری را تجربه می‌کند و مانند سابق دچار دردهای شدید جسمانی نمی‌شود.

از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی سم‌زدایی بدن برای ترک اعتیاد اشاره کردِ اگر جوان شما تمایلی به ترک داشت و از اعتیاد خسته شده بود، دیگر مانعی برای شما جهت رفع اعتیاد جوانان وجود نخواهد داشت. زمانی پروسه ترک اعتیاد سخت‌تر می‌شود که شخص معتاد تمایلی به ترک نداشته باشد.

 شما والدین عزیز باید برای ترک قطعی اعتیاد و درمان او، رفتار مناسبی با جوان معتاد داشته باشید و‌ برای او ایجاد انگیزه کنید؛ بر فرض مثال فراهم کردن شرایطی که جوان شما با یک روانشناس متخصص صحبت کند تا به کمک او برای ترک اعتیاد اراده پیدا کند. این یکی از روش‌های صحیح نحوه برخورد با جوان معتاد است. در نتیجه داشتن رفتار مناسب با جوان معتاد، منجر می‌شود فرد بتواند اعتیاد را کنار بگذارد و در مسیر درست زندگی قدم بردارد.

اعتیاد جوانان

والدین باید از چه رفتارهایی هنگام اعتیاد جوانان خود بپرهیزند؟

وقتی والدین متوجه اعتیاد فرزندان خود می‌شوند، باید ابتدا خونسردی خود را حفظ کنند تا بتوانند به بهبودی فرزندشان کمک کنند؛ اگر شما نتوانید راهکار اساسی برای نجات او پیدا کنید، به زندگی خانوادگی شما آسیب زیادی وارد می‌شود. در مورد نحوه برخورد با جوان معتاد خیلی امکانات رفاهی فراهم نکنید. مادامی که فرزندتان را کاملا و مستمرا از لحاظ مالی حمایت می‌کنید؛ نه ‌تنها وضعیت او بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود.

 با شخص معتاد بحث نکنید و از او انتقاد نکنید. جوان گرفتار در دام اعتیاد را قضاوت نکنید. به خاطر داشته باشید که اعتیاد یک بیماری است. با خودتان مدام فلسفه بافی نکنید باید روحیه خود را حفظ کنید. سرزنش، دعوا و پرخاش نکنید؛ زیراکه این کارها موقعیت جوان معتاد را بدتر از قبل می کند. به فکر راه چاره باشید تا هم شما و هم فرزندتان را نجات دهید.

این حقیقت را بپذیرید که اعتیاد به سرعت رشد می کند. دست روی دست نگذارید زیرا که این کار بدترین واکنش در برخورد با این بیماری است. انتخاب روش مناسب ترک اعتیاد هنگامی که والدین متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. هیچ قول و قراری را از جوان معتاد برای ترک‌کردن قبول نکنید؛ چون این فقط راهی برای به تعویق انداختن درمان و بهبودی است. اعتیاد جوانان یا دیگر اعضای خانواده همیشه تاثیر منفی روی روح و روان شما می‌گذارد؛ اما شما بی‌تفاوت یا ناامید نباشید.

برای مطالعه مقاله «روش های رسیدن به هدف های شخصی؛ معنا و مفهوم هدف در زندگی» کلیک کنید.

والدین باید چه کارهایی در نحوه برخورد با جوان معتاد انجام دهند؟

اعتیاد جوان را تشخیص دهید و به آن‌ها اطلاعات صحیح و مفید بدهید. آن‌ها را تشویق کنید تا در انجمن‌های ترک اعتیاد شرکت کنند. در جلسات انگیزشی مخصوص معتادان دائما حضور داشته باشند. به حرف دل آن‌ها و مشکلات شخصی زندگیشان گوش کنید شاید بتوانید به آن‌ها کمک کنید.

حتی‌الامکان آن‌ها را نصیحت نکنید، وقتی فرزندتان از شما کمک می‌خواهد در برابر او تسلیم نشوید. از نظر مالی اگر از شما کمک خواستند تا جایی که امکان دارد به او کمک کنید؛ اما مطمئن شوید پول را صرف خرید مواد مخدر نمی‌کند. در نحوه برخورد با جوان معتاد، قانون و قواعدی را وضع کنید و به او هشدار دهید که باید اعتیادش را ترک کند. اگر قوانین شما را رعایت نکرد از یک مشاور یا روانشناس متخصص کمک بگیرید.

رفتار مناسب با جوان معتاد

جمع‌بندی

در نحوه برخورد با جوان معتاد، برای اینکه بتوانید فرد را برای ترک کردن تشویق کنید، ابتدا باید اعتیاد شخص معتاد را بپذیرید. بعد از آن باید در رابطه با نوع مواد مخدر اطلاعات کافی داشته باشید که در شرایط گوناگون غافلگیر نشوید. پذیرفتن وضعیت فرد معتاد برای خانواده و اطرافیانش گاهی دشوار است؛ اما موجب برداشتن گام‌ مثبت برای کمک به ترک اعتیاد او می‌شود.

اگر خانواده‌ها در روند اعتیاد جوانانُ رفتار مناسب با جوان معتاد داشته باشند؛ می‌توانند به علت‌های گرایش فرزندان خود به اعتیاد پی‌ببرند و این مشکل را کاملا برطرف کنند. اگر خانواده توانایی لازم جهت بهبود شرایط فرزند معتاد خود را ندارند، بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرند. در وب‌سایت تسهیلگران می‌توانید از صفحه تماس با ما،  با مشاوران مجموعه تسهیلگران در ارتباط باشید و از مشاوره‌های کاربردی آن‌ها در زمینه اعتیاد استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید