اصولی‌ترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد

شایع‌ترین عوارض اعتیاد در خانواده

فهرست مطالب

هنگامی که فردی به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارد، عوارض و آسیب ‌های جسمی و روانی زیادی بر خانواده‌اش و خودش تحمیل می‌شود. پیشگیری از اعتیاد نیازمند آموزش و فراهم‌کردن زمینه مناسب برای اطلاع‌رسانی بهتر است. فراموش نکنید که اعتیاد واکنش عصبی مغز است که با تحریک‌کردن و فعال‌کردن سیستم پاداش‌دهی مغز باعث تداوم اعتیاد در فرد می‌شود. برای رهایی از اعتیاد و یا پیشگیری از مبتلا شدن به آن، افراد باید به خودآگاهی برسند و تغییرات اساسی در نحوه زندگی و خودشان ایجاد کنند. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران برگزارکننده دوره‌های آموزشی اعتیاد و خانواده به بررسی راه‌ها و روش‌های پیشگیری از اعتیاد می‌پردازیم.

تاثیر اعتیاد
تاثیر اعتیاد

اعتیاد چیست؟

هنگامی که فرد یا افراد بنا به دلایل روحی و روانی به سمت مصرف مواد شیمیایی و طبیعی گرایش پیدا می‌کنند و نمی‌توانند از تکرار آن جلوگیری کنند را اعتیاد می‌گویند. اعتیاد به الکل یا مواد مخدر آسیب ‌های جسمی و روانی زیاد را بر روی فرد معتاد و همچنین اطرافیان و خانواده آن ایجاد می‌کند. اگر از طریق رسانه‌های اجتماعی، مدارس و خانواده‌ها اطلاعات لازم دررابطه‌با اعتیاد و عوارضش و آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از اعتیاد داده شود؛ نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کمتر درگیر اعتیاد می‌شوند. ناگفته نماند که گرایش به سمت مواد مخدر و درگیرشدن با اعتیاد دلایل و انواع مختلفی دارد.

دلایل اعتیاد

در اعتیاد جوانان و افراد به مصرف مواد شیمیایی و مخدر عوامل زیادی تأثیر دارند که مهم‌ترین آن می‌تواند تأثیر اطرافیان و محیط باشد. از دیگر دلایل اعتیاد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • داشتن دسترسی راحت افراد به انواع مواد مخدر
  • آشنایی و معاشرت با دوستان نااهل
  • احساس بیگانگی و واکنش به مشکلات اجتماعی و تبعیض‌های اقتصادی
  • وجود مشکلات فراوان در زندگی و فرارکردن از آن‌ها
  • کمبود محبت در خانواده
  • تبعیض بین فرزندان و محبت افراطی
  • فقر خانواده

باتوجه‌به اثرات مخرب اعتیاد بر فرد و خانواده، به‌خصوص ازبین‌رفتن روابط عاطفی بین اعضای خانواده می‌توانید برای رفع آن از آموزش‌های مؤثر در این زمینه کمک بگیرید. دوره‌های آموزشی به‌صورت وبینار که هدف اصلی آن‌ها خانواده است می‌تواند کمک زیادی کند. پیشنهاد می‌کنیم که دوره آموزشی تسهیلگران که شامل ۵ جلسه به‌صورت وبینار است را تهیه کنید. بعد از پایان دوره مدرک معتبر از جهاد دانشگاهی علامه طباطبائی به فراگیران ارائه می‌شود.

برای مطالعه مقاله «شایع‌ترین عوارض اعتیاد در خانواده» کلیک کنید.

انواع اعتیاد

قبل از اینکه شما را با راهکاری‌های پیشگیری از اعتیاد آشنا کنیم، به بررسی انواع اعتیاد می‌پردازیم. اعتیاد به دودسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • اعتیاد رفتاری: اعتیاد رفتاری شامل یک سری رفتارهای اجباری است که فرد با اینکه می‌داند انجام آن‌ها سودی ندارد، باز هم به‌صورت تکراری و مدام آن‌ها را انجام می‌دهد؛ مانند بازی‌های اینترنتی و قمار.
  • اعتیاد شیمیایی: تمایل فرد به مصرف انواع مواد مخدر و الکل است.

راه کارهای پیشگیری از اعتیاد و آسیب ‌های جسمی و روانی

در مبحث اعتیاد، افراد معتاد به دلیل هم وابستگی نمی توانند مصرف مواد شیمیایی و مخدر را کنار بگذارند. برای رهایی از هم وابستگی فرد معتاد باید تلاش کند که دیگران را مسئول حال بد و شرایط خود نداند و برای درمان هم وابستگی اقدام کند. برای درمان هم وابستگی می توانید بسته آموزشی هم وابستگی بس است را از فروشگاه اینترنتی تسهیلگران تهیه کنید. راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های جسمی و روانی عبارتند از:

۱. آگاهی داشتن

اولین و مهم‌ترین قدم برای جلوگیری از اعتیاد آگاهی داشتن است. مشکلات اجتماعی، نداشتن عزت‌نفس، افسردگی و استرس، کمبود محبت و ارتباط با اطرافیان و دوستان معتاد عواملی هستند که به گرایش فرد به اعتیاد کمک می‌کنند. هنگامی که نسبت به این عوامل شناخت داشته باشید و برای برطرف‌کردن آن‌ها تلاش کنید، به میزان قابل‌توجهی به پیشگیری از اعتیاد کمک می‌کند. آگاهی داشتن نسبت به عواقب و آسیب‌هایی که بر اثر مصرف مواد مخدر و اعتیاد ایجاد می‌شود و همچنین آگاه‌سازی فرزندان و دیگر افراد جامعه، پیامدها و عوارض مصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که فرایند اعتیاد یک فرایند تدریجی است. اگر فردی که مواد مصرف می‌کند نسبت به روند پیشرفت و سرعت اعتیاد آگاهی داشته باشد به‌عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند. کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت‌های زندگی توسط مجموعه تسهیلگران گردآوری شده که می‌تواند در این زمینه به خانواده‌ها کمک کند. کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت‌های زندگی را می‌توانید به‌صورت جداگانه یا با خرید بسته آموزشی عینک خاکستری تهیه کنید.

بیماری اعتیاد
بیماری اعتیاد

۲. آموزش

یکی از راهکارهای مهم و مفید در پیشگیری از اعتیاد، آموزش است که نقش مهمی را ایفا می‌کند. یکی از عامل‌های تأثیرگذار در گرایش نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به مصرف مواد شیمیایی و مواد مخدر عزت‌نفس پایین است. با تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس و در کنارش انجام فعالیت‌های هنری و ورزشی، فرد نسبت به خود حس رضایت دارد و در نتیجه میزان گرایش آن به مواد کمتر خواهد شد. یکی از موارد آموزشی دیگر که باید به آن توجه ویژه شود مهارت نه گفتن و فاصله‌گرفتن از افراد و اطرافیان معتاد است. هنگامی که فرد در جمع افراد مصرف‌کننده مواد مخدر قرار می‌گیرد، به آن برای مصرف اصرار می‌کنند. اگر مهارت نه گفتن را نداند تحت‌فشار دیگران مصرف می‌کند. آموزش نه گفتن می‌تواند از ابتلا به اعتیاد جلوگیری کند. در کنار موارد گفته شده سبک زندگی سالم و داشتن هدف در زندگی هم کمک می‌کنند تا افراد به سمت مصرف موارد و اعتیاد نروند.

۳. استفاده از مشاوره

برای اینکه بتوانید روند پیشرفت اعتیاد را کاهش و آن را درمان کنید، سعی کنید از مشاور کمک بگیرید. استفاده از مشاوره کمک می‌کند تا آگاهی‌های لازم را نسبت به مهارت‌های مختلف زندگی به دست آورید و زندگی با سبک سالم داشته باشید.

جمع‌بندی

برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب های جسمی و روانی در خانواده‌ها، مسئله خودآگاهی نقش مهمی دارد. هنگامی که افراد به خودآگاهی می‌رسند می‌توانند حس عمیق نشاط و شادی را تجربه کنند و در نتیجه واکنش عصبی مغز یک واکنش مثبت خواهد بود. همچنین افراد هنگام قرارگیری در محیط و جمع افرادی که اعتیاد دارند، بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم بسته آموزشی عینک خاکستری که شامل کتاب صوتی اثر مرکب، کتاب صوتی شفای زندگی، کتاب صوتی برای هر مشکلی یک راه حل معنوی وجود دارد، کتاب صوتی خویشتن مقدس و کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت‌های زندگی به همراه وبینار دوره آشنایی با ویژگی های هم وابستگی و مفاهیم آن است را از مجموعه تسهیلگران تهیه کنید. پکیج آموزشی عینک خاکستری کمک می‌کند تا در زندگی خود پیشرفت و تغییرات مثبتی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید