کتاب خودآگاهی و مهارت‌های زندگی چگونه به حل مشکل هم وابستگی کمک می‌کند؟

هم وابستگی

فهرست مطالب

اصطلاح هم وابستگی برای اولین‌بار در محافل سوءمصرف مواد ظاهر شد تا یک رابطه نامتعادل را توصیف کند که توسط اعتیاد یک فرد مصرف و کنترل شده است. هم وابستگی یک تشخیص بالینی یا یک اختلال شخصیت نیست و بحث‌های زیادی را در میان کارشناسان روان‌شناسی برانگیخته است. برخی معتقدند از طریق خود آگاهی می‌توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.

هم وابستگی به ساختار روان‌شناختی مربوط به یک رابطه ناسالم اشاره دارد که افراد ممکن است با نزدیک‌ترین شخص زندگی خود آن را به اشتراک بگذارند. در ابتدا تصور می‌شد که خانواده‌های سوءمصرف مواد را شامل می‌شود، اما از آن زمان به‌گونه‌ای رشد کرده است که انواع دیگر روابط ناکارآمد را نیز شامل می‌شود. پیامد اصلی هم وابستگی این است که افراد مستقل که مشغول مراقبت از دیگران هستند، مراقبت از خود را فراموش می‌کنند که در نتیجه باعث اختلال در رشد هویت می‌شود. با مطالعه کتاب خودآگاهی و مهارت‌های زندگی می‌توانید مشکل هم وابستگی را حل کنید.

خودآگاهی
خود آگاهی

معرفی کتاب خودآگاهی و مهارت‌های زندگی

این کتاب به افراد نشان می‌دهد خودشناسی شبیه به یک اقیانوس بزرگ است که اگر به‌درستی مسیریابی در آن را انجام ندهند، بدون تردید گم می‌شوند. این سردرگمی و گم‌شدن، فرد را در اعماق بدبختی و ناامیدی گرفتار می‌کند. برای رهایی از این اقیانوس عظیم زندگی می‌توانید با آموزش‌های کتاب خودآگاهی به آرامش و مقصد برسید. با مطالعه کتاب خیلی زود به این نتیجه می‌رسید که شما موجودی بی‌مانند و منحصربه‌فرد هستید و برای رسیدن به موفقیت، باید خودتان مسئولیت زندگی‌تان را بر عهده بگیرید.

سر تیترهای مهم کتاب خودآگاهی و مهارت‌های زندگی

در این کتاب در ۶ فصل ابتدایی شما با مسائل مربوط به خودآگاهی آشنا خواهید شد و در فصل‌ بعدی شما می‌توانید مهارت‌های زندگی را به‌صورت جداگانه یاد بگیرید.

خودآگاهی و خودباوری

در یکی از بخش‌های کتاب نکات کلیدی مهمی در خصوص خودآگاهی و خودباوری بیان شده است. به‌طورکلی خود آگاهی بیشتر، منجر به اعتمادبه‌نفس بیشتر می‌شود. آگاهی عمیق از اینکه چه کسی هستیم، برای چه چیزی ارزش قائلیم و در چه چیزی مهارت داریم، پایه‌های کلیدی برای ایجاد اعتمادبه‌نفس و تبدیل آن به یک عادت است. به یاد داشته باشید که اعتمادبه‌نفس توانایی ما برای باور به خودمان است.

برای مطالعه مقاله «تغییرات اساسی برای رسیدن به زندگی آرام» کلیک کنید.

من کیستم

در بخش دیگری از کتاب به‌صورت کامل در خصوص من کیستم صحبت شده است تا با شناخت خود به خود آگاهی بیشتر برسیم. آرامش درونی و خودآگاهی از طریق دانستن اینکه چه کسی هستید حاصل می‌شود. سؤال من کیستم؟ می‌تواند یک سری افکار، عواطف و احساسات را ایجاد کند، اما اگر ندانید چگونه پاسخ دهید چه؟ شناخت خود یک سفر طولانی‌مدت است. احساس گم‌شدن یا سردرگمی در مورد اینکه چه کسی هستید رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و این کتاب به شما کمک می‌کند تا خودتان را بشناسید. با تمرین خود آگاهی، کاوش در شخصیت و برآوردن نیازهای خود، می‌توانید کشف کنید که واقعاً چه کسی هستید و یک رابطه پایدار با خودتان ایجاد کنید.

عوامل مؤثر در رشد خودآگاهی

در بخش دیگر این کتاب به بررسی عوامل مؤثر در رشد خودآگاهی پرداخته شده است. برای خودآگاهی بیشتر، باید درک خود را در بسیاری از زمینه‌ها توسعه دهیم. حوزه‌های کلیدی برای خودآگاهی شامل ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌های شخصی، عادات، احساسات و نیازهای روان‌شناختی است که رفتارهای ما را هدایت می‌کنند. چند راه برای افزایش خودآگاهی عبارت‌اند از:

۱. ذهن‌آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید

۲. یوگا تمرین کنید

۳. برای تأمل وقت بگذارید

۴. آگاهی‌های خود را روزانه یادداشت کنید

۵. گوش‌دادن به خود و دیگران را تمرین کنید

۶. از طریق پرسش دیدگاه متفاوتی کسب کنید

راه حل مشکلات
راه حل مشکلات

خودآگاهی چگونه مشکل هم وابستگی را درمان می‌کند

هم وابستگی زمانی است که ما نیازهای افراد دیگر را بر اساس نسبتاً ثابت مقدم بر نیازهای خودمان قرار می‌دهیم. بسیاری از ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا می‌خواهیم خوب به نظر برسیم. ما می‌خواهیم دیگران ما را دوست داشته باشند و بخواهند با ما باشند، و به‌اشتباه با این باور بزرگ می‌شویم که این چیزی است که لازم است احساس کنیم، بخشی از خانواده، بخشی از دوستی‌ها و روابطمان، بخشی از محیط کار یا مدرسه خود هستیم. انتخاب این گونه رفتار به‌ویژه بدون خودآگاهی، می‌تواند به‌شدت برای عزت‌نفس ما مضر باشد و این نکته می‌تواند منجر به راه بسیار دشواری برای زندگی شود. به همین دلیل با خودآگاهی می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

در حقیقت وقتی تصمیم می‌گیریم خودآگاه‌تر شویم، شروع به درک نحوه برخورد با یکدیگر می‌کنیم. گاهی اوقات ما همیشه چنین احساسی نداریم، حتی اگر خیلی اوقات ممکن است طوری رفتار کنیم که انگار چنین حسی داریم و سپس آن چهره شاد را به دنیا نشان می‌دهیم.

سخن آخر

اغلب گفته می‌شود افرادی که با هم وابستگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند در میان پویایی ناکارآمد خانواده بزرگ شده‌اند. آن‌ها ممکن است آسیب‌های دوران کودکی را تجربه کرده باشند که باعث شده است در مورد روابط احساس اضطراب یا ناامنی کنند. روابط هم وابسته یک اتحاد ناسالم است که در آن یک فرد در نقش مراقب گیر می‌کند و دیگری را قادر می‌سازد بدون ارائه حمایت و مراقبت در ازای آن، آن را قبول کند.

اگر می‌خواهید از هم وابستگی رها شوید و بیاموزید که چگونه با ایستادن در پرتو حقیقت خود، خود را دوست بدارید، پس درک خود و خود آگاهی کلید اصلی برطرف‌کردن هم وابستگی است. توسعه این ویژگی‌ تنها راه رسیدن به جایی است که هستید. برای رهایی از هم وابستگی از طریق کتاب خودآگاهی و مهارت‌های زندگی می‌توانید تا حدی این مشکل را رفع کنید. همچنین با بسته آموزشی هم وابستگی بس است می‌توانید این مشکل را به طور کامل برطرف کنید.

در این بسته آموزشی تسهیلگران شما با علائم، ریشه‌ها و راهکارهای درمان از هم وابستگی آشنا می‌شوید. با عمل به راهکارهای این فایل تصویری می‌توانید از هم وابستگی رهایی پیدا کنید و یک زندگی آزادانه و سالم را تجربه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید