کتاب خودآگاهی و مهارت های زندگی؛ مدیریت حل مسئله در روابط

مدیریت حل مسئله در روابط

فهرست مطالب

همه می‌توانند از داشتن مهارت‌های خوب مانند حل مسئله بهره ببرند؛ زیرا ما روزانه با مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم. بدیهی است که برخی از این مشکلات پیچیده‌تر از بقیه هستند. همه ما می‌دانیم هیچ راه‌حلی وجود ندارد که بتوان همه مشکلات را از طریق آن حل کرد؛ اما بسیار عالی خواهد بود اگر مدیرت حل مسئله در روابط را در خود تقویت کنیم. با ما همراه باشید تا تاثیر خودآگاهی در مدیریت حل مسئله را بررسی کنیم و بیاموزیم چگونه می‌توانیم مسائل و مشکلات خود را به شیوه‌ای آگاهانه پشت سر بگذاریم. کتابخودآگاهی و مهارت های زندگیشما را با انواع مهارت‌های زندگی آشنا می‌کند و به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید از طریق خودآگاهی و مهارت های زندگی و مدیریت حل مسئله در روابط فرمان زندگی خود را به دست بگیرید.

برای مطالعه مقاله «کتاب شفای زندگی؛ تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسمانی» کلیک کنید.

مدیریت حل مسئله در روابط شخصی و کاری

شکست در روابط شخصی و کاری به دلیل عدم مدیریت حل مسئله به این دلیل است که مشکلات شناسایی نشده‌اند یا شناخته شدند؛ اما به‌درستی با آن‌ها برخورد نشده است. مهارت‌های مدیریت حل مسئله در روابط نه‌تنها در روابط شخصی و عاطفی بسیار کارآمد هستند؛ بلکه بسیار موردتوجه کارفرمایان قرار می‌گیرد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها برای شناسایی و حل مشکلات به کارمندان خود متکی هستند. بخش بزرگی از مدیریت حل مسئله در روابط مستلزم درک جوانب اساسی یک مشکل است.

مهارت‌های کلیدی در مدیریت حل مسئله در روابط

برای مدیریت حل مسئله در روابط  لازم است یک سری از مهارت‌های کلیدی را تقویت کنید. این مهارت‌ها عبارتند از:

۱. خلاقیت

مشکلات معمولاً به‌صورت شهودی یا سیستماتیک حل می‌شوند. شهود زمانی استفاده می‌شود که به دانش جدیدی نیاز نداشته باشید، آن‌قدر بدانید که بتوانید سریع تصمیم بگیرید و مشکل را حل کنید یا از عقل سلیم و تجربیات خود برای حل مسئله استفاده کنید. مشکلات پیچیده‌تر یا مشکلاتی که قبلاً تجربه نکرده‌اید، احتمالاً برای حل‌کردن به رویکردی سیستماتیک و منطقی‌تر نیاز دارند و برای حل آن‌ها باید از تفکر خلاق استفاده کرد.  

تاثیر خودآگاهی در مدیریت حل مسئله

۲. مدیریت حل مسئله در روابط؛ خودآگاهی

خودآگاهی و مهارت های زندگی به تقویت و بهبود زندگی شخصی و کاری افراد کمک می‌کند. هر چقدر افراد نسبت به خود، خودآگاهی داشته باشند در برخورد با مسائل و مشکلات عملکرد بهتری خواهند داشت. عدم خودآگاهی موجب تصمیم‌گیری‌های نادرست و در نتیجه عدم دستیابی به اهداف می‌شود؛ بنابراین خودآگاهی در مدیریت حل مسئله در روابط نقشی بسیار حیاتی را ایفا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله عوامل موثر در رشد خودآگاهی را مطالعه کنید.

۳. مهارت‌های تحقیق و مدیریت ریسک

تعریف و حل مشکلات اغلب مستلزم انجام برخی تحقیقات است. این روش می‌تواند شامل یک جستجوی ساده در گوگل یا یک پروژه تحقیقاتی دقیق‌تر باشد. ناگفته نماند حل یک مسئله مستلزم مقدار مشخصی از ریسک است. این ریسک باید با عدم حل مشکل سنجیده شود.

۴. کارگروهی

بسیاری از مشکلات به بهترین وجه با کمک افراد دیگر تعریف و حل می‌شوند. کار تیمی ممکن است؛ مانند یک مسئله کاری به نظر برسد، اما در خانه، مدرسه و همچنین در محل کار به مدیریت حل مسئله کمک می‌کند.

۵. خودآگاهی و مهارت های زندگی؛ هوش عاطفی

شما باید تأثیری که یک مشکل یا راه‌حل آن بر شما و سایر افراد می‌گذارد در نظر بگیرید. هوش عاطفی که عبارت از توانایی تشخیص احساسات خود و دیگران است، به شما در مدیریت حل مسئله در روابط کمک شایانی می‌کند. خودآگاهی و مهارت های زندگی  فاکتوری تاثیرگذار در تقویت مدیریت حل مسئله است.

۶. تصمیم‌گیری

مدیریت حل مسئله در روابط و تصمیم‌گیری مهارت‌هایی هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. تصمیم‌گیری بخش مهمی از فرایند حل مسئله است؛ زیرا اغلب با گزینه‌ها و جایگزین‌های مختلفی برای حل یک مشکل روبه‌رو می‌شوید.

مدیریت حل مسئله

تاثیر خودآگاهی در مدیریت حل مسئله؛ معنا و مفهوم مسئله

ما دائماً در معرض فرصت‌های زندگی، شغلی، مدرسه و روابط عاطفی هستیم. بااین‌حال، بسیاری از فرصت‌ها از دست می‌روند یا از آن‌ها به‌درستی استفاده نمی‌کنیم. اغلب ما مطمئن نیستیم که چگونه از یک فرصت استفاده کنیم و موانعی ایجاد کنیم که نتوانیم از آن فرصت استفاده کنیم. این موانع می‌توانند یک موقعیت بالقوه مثبت را به یک وضعیت منفی یا یک (مسئله) تبدیل کنند. آیا ما از پس حل‌کردن مسائل بزرگ بر می‌آییم؟ طبیعت انسان این است که متوجه مشکلات کوچک و آسان برای حل آن‌ها شود و روی آن‌ها تمرکز کند؛ اما عدم مدیریت حل مسئله در مشکلات بزرگ، ممکن است باعث ایجاد برخی از مشکلات کوچک شود و حل مسئله را دشوارتر کند. در هنگام مواجهه با مشکلات، باید سؤالات زیر را از خود بپرسیم:

  • آیا این مشکل واقعی است و به‌درستی درک شده است؟
  • آیا این مشکل واقعاً یک فرصت است؟
  • آیا این مشکل نیاز به حل‌شدن دارد؟

تمام مسائل دارای دو ویژگی مشترک هستند:

برای مطالعه مقاله «چالش‌های اختلال شخصیتی خودشیفتگی را بشناسید و با آن مقابله کنید» کلیک کنید.

۱. اهداف

یک مسئله شامل برنامه‌ریزی برای دستیابی به یک هدف یا وضعیت مطلوب از امور است و می‌تواند شامل اجتناب از یک موقعیت یا رویداد باشد. اهداف می‌توانند هر چیزی باشند که می‌خواهید با مدیریت حل مسئله در روابط به آن برسید یا مکانی که می‌خواهید در آن قرار داشته باشید. اگر گرسنه هستید، احتمالاً هدف شما این است که چیزی بخورید. اگر رئیس یک سازمان (مدیرعامل) هستید، ممکن است هدف اصلی شما حداکثرکردن سود باشد و این هدف اصلی ممکن است برای تحقق هدف نهایی افزایش سود به اهداف فرعی متعدد تقسیم شود.

۲. موانع

اگر هیچ مانعی بر سر راه رسیدن به هدف وجود نداشت، مسائل و مشکلات نیز وجود نداشتند. مدیریت حل مسئله در روابط شامل غلبه بر موانعی است که مانع از دستیابی فوری به اهداف می‌شود. باتوجه‌به مثال بالا اگر احساس گرسنگی کنید، هدف شما غذاخوردن است. یک مانع برای این هدف ممکن است این باشد که به غذا دسترسی ندارید؛ بنابراین به سوپرمارکت می‌روید و مقداری غذا می‌خرید. در این صورت مانع را برداشته و در نتیجه مسئله را حل می‌کنید. البته برای مدیرعاملی که می‌خواهد سود را افزایش دهد، ممکن است مدیریت حل مسئله در روابط شامل غلبه بر موانع بسیار بیشتری باشد که مانع از رسیدن وی به این هدف شود. مدیرعامل باید تلاش کند تا این موانع را بشناسد و آن‌ها را برطرف کند یا راه‌های دیگری برای دستیابی به اهداف سازمان بیابد.

کتاب خودآگاهی و مهارت های زندگی با ارائه یک رویکرد ساده و ساختاریافته برای مدیریت حل مسئله در روابط به شما کمک می‌کند تا با شناخت اهداف و موانع در مسائل مختلف، به هدف نهایی خود برسید. رویکردی که به آن اشاره شد، عموماً برای حل مسئله در یک سازمان یا زمینه گروهی طراحی شده است؛ اما می‌تواند به‌راحتی در سطوح فردی نیز تطبیق داده شود. برای صرفه جویی در زمان و امکان استفاده از تکنیک‌های کاربردی این  کتاب می‌توانید مجموعه کتاب صوتی خودآگاهی و مهارت های زندگی را تهیه کنید و از تکنیک‌های کاربردی آن نهایت استفاده را ببرید.

تلاش برای مدیریت حل مسئله در روابط به‌تنهایی ممکن است یک اشتباه باشد. صحبت‌کردن با دیگران درمورد مشکلات نه‌تنها مؤثر است؛ بلکه می‌تواند به شما کمک کند مسائل را از دیدگاهی متفاوت ببینید و راه‌حل‌های بالقوه بیشتری را برای شما ایجاد کند.

مراحل مدیریت حل مسئله در روابط

مدیریت حل مسئله معمولاً شامل مراحلی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روش‌های حل مسئله

۱. شناسایی مسئله

این مرحله شامل تشخیص وجود مسئله، شناسایی ماهیت مسئله و تعریف مسئله است. مرحله اول مدیریت حل مسئله در روابط ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما اغلب نیاز به تفکر و تحلیل دارد. شناسایی مسئله به‌خودی‌خود کار دشواری است. با صرف مدتی برای تعریف مسئله، نه‌تنها آن را به‌وضوح درک می‌کنید؛ بلکه می‌توانید ماهیت آن را به دیگران منتقل کنید که منجر به مرحله دوم می‌شود.

۲. ساختاردهی مسئله

این مرحله از مدیریت حل مسئله در روابط شامل یک دوره مشاهده، بازرسی دقیق، حقیقت‌یابی و ایجاد یک تصویر واضح از مسئله است. به دنبال شناسایی مسئله، ساختاردهی مسئله که عبارت از به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر درمورد مسئله و افزایش درک آن است، قرار دارد. این مرحله درمورد حقیقت‌یابی و تجزیه‌وتحلیل و ایجاد تصویری جامع‌تر از هدف‌ها و موانع است. این مرحله ممکن است برای مسائل بسیار ساده ضروری باشد؛ اما برای مسائلی با ماهیت پیچیده‌تر، حیاتی است.

۳. جستجوی راه ‌حل‌ های ممکن

در طول این مرحله از مدیریت حل مسئله در روابط شما طیف وسیعی از اقدامات ممکن را ایجاد خواهید کرد. از اطلاعات جمع‌آوری شده در دو مرحله اول مدیریت حل مسئله، اکنون زمان آن رسیده است که درباره راه‌حل‌های ممکن برای مشکل شناسایی شده فکر کنیم. در یک موقعیت گروهی، اغلب این مرحله به‌عنوان یک جلسه انجام می‌شود و هریک از افراد گروه اجازه دارند نظرات خود را درمورد راه‌حل‌های ممکن بیان کنند. در سازمان‌ها افراد مختلف در زمینه‌های مختلف تخصص‌های متفاوتی خواهند داشت و بنابراین شنیدن نظرات هریک از طرف‌های ذی‌نفع مفید خواهد بود.

۴. تصمیم‌ گیری

این مرحله از مدیریت حل مسئله در روابط شامل تجزیه‌وتحلیل دقیق از مراحل مختلف و سپس انتخاب بهترین راه‌حل ممکن است. تصمیم گیری شاید پیچیده‌ترین بخش فرایند حل مسئله باشد. اکنون زمان آن است که هر راه‌حل بالقوه را بررسی کرده و آن را به‌دقت تجزیه‌وتحلیل کنید. برخی از راه‌حل‌ها ممکن است به دلیل مشکلات دیگری مانند محدودیت زمانی یا بودجه امکان‌پذیر نباشند. در این مرحله مهم است که در نظر بگیرید اگر هیچ کاری برای حل مسئله انجام نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. گاهی اوقات تلاش برای حل مسئله‌ای که منجر به مشکلات بسیار بیشتر می‌شود، نیاز به تفکر دارد.

۵. پیاده‌سازی

پیاده سازی شامل پذیرفتن و انجام مسیر انتخابی است. پیاده‌سازی به معنای اقدام بر اساس راه‌حل انتخاب شده است. در حین اجرای این مرحله از مدیریت حل مسئله در روابط ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود به‌خصوص اگر شناسایی یا ساختار مسئله اصلی به‌درستی انجام نشده باشد.

برای مطالعه مقاله «خطرات رابطه با افراد کنترل گر و راهکارهای مقابله با آن را بشناسید» کلیک کنید.

۶. نظارت

مرحله نهایی مدیریت حل مسئله در روابط، به بررسی موفقیت‌آمیز بودن فرایند مربوط می‌شود. این مرحله را می‌توان با نظارت و کسب بازخورد از افرادی که تحت‌تأثیر تغییرات مربوطه قرار داشتند، به دست آورد.

انواع روش‌های حل مسئله

جمع‌بندی

مهم نیست چه چیزی باعث ایجاد مشکلات و مسائل می‌شود، شما می‌توانید با یادگیری مهارت‌های مدیریت حل مسئله در روابط شخصی و حرفه‌ای خود به رشد و موفقیت برسید. کتاب خودآگاهی و مهارت های زندگی، با نشان‌دادن تأثیر خودآگاهی در مدیریت حل مسئله، به شما یاد می‌دهد تمام ابعاد زندگی خود را مدیریت کنید و زندگی بهتری را تجربه کنید. خودآگاهی و مهارت های زندگی فاکتوری موثر در روابط فردی و کاری افراد است که با تقویت آن به‌طور غیر مستقیم مدیریت حل مسئله هم در روابط کاری تقویت می‌شود. کتاب خودآگاهی و مهارتهای زندگی را به همه کسانی که می‌خواهند زندگی شادتر و موفق‌تری داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم. با مراجعه به وب‌سایت تسهیلگران می‌توانید فایل صوتی آن را تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید