کتاب شفای زندگی؛ تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسمانی

فهرست مطالب

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سلامت و تندرستی شما تاثیر بگذارند. آیا می‌دانستید یکی از آن‌ها افکار مثبت است؟ داشتن افکار مثبت برای سالم ماندن لزوماً ضروری نیست؛ اما تا حدود زیادی به سلامت روان و جسم کمک می‌کند. به‌هرحال، بر کسی پوشیده نیست که افکار منفی می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب شود.

 در مقابل، افکار مثبت می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود ببخشد و به شما کمک کند تا با شرایط سخت کنار بیایید؛ اما نکته‌های بیشتری در این مورد وجود دارد؛ زیرا تاثیر افکار مثبت در سلامت روان در مطالعات بسیاری بررسی شده است. یکی از بهترین منابع برای ایجاد افکار مثبت کتاب شفای زندگی است. مطالعه این کتاب و استفاده از راهکارهای ارائه شده آن کمک می‌کند تا افراد افکار منفی خود را دور بریزند و زندگی بهتری داشته باشند. در ادامه مطلب از وب‌سایت تسهیلگران به بررسی موضوع تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان خواهیم پرداخت.

برای مطالعه مقاله «روش های رسیدن به هدف های شخصی؛ معنا و مفهوم هدف در زندگی» کلیک کنید.

افکار مثبت چه افکاری هستند؟

مثبت‌اندیشی تمرینی است که شامل افکار مثبت، خوش‌بینانه و امیدوارکننده است. مثبت اندیشی اساساً بر نگاه به جنبه‌های روشن زندگی یا داشتن نگرش (نیمه پر لیوان) تمرکز دارد؛ برای مثال به‌جای اینکه فکر کنید (من به‌اندازه کافی در این کار خوب نیستم)، به‌عنوان یک فرد مثبت‌اندیش بگویید: من می‌توانم این کار را انجام دهم. با خواندن کتاب‌های مفیدی مانند کتاب شفای زندگی اثر لوئیز هی و تمرین ایجاد تفکر مثبت می‌توانید مغز خود را برای تمرکز بر جنبه‌های مثبت زندگی آموزش دهید. این روند می‌تواند شادی را افزایش داده و به‌سلامت جسمی کمک کند. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت تسهیلگران کتاب صوتی شفای زندگی را تهیه کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که افکار مثبت می‌توانند امید به زندگی را افزایش داده و میزان افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش دهند. تاثیر افکار مثبت در سلامت روان با کاهش میزان سکته قلبی، سکته مغزی و آرتریت و همچنین بهبود سیستم ایمنی ارتباط دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان و اینکه چگونه می‌تواند به شما کمک کند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.

سلامت روان

تاثیر افکار مثبت بر سلامت جسم

افرادی که دارای نگرش‌های مثبت هستند، احتمالاً سبک زندگی سالم‌تری دارند؛ اما چرا؟ آن‌ها انگیزه بیشتری برای ورزش‌کردن، بهتر غذاخوردن و معاینه منظم دارند. در مقابل افرادی که دارای نگرش‌های منفی هستند، به‌احتمال بیشتری عادت‌های بد را حفظ می‌کنند، در موقعیت‌های استرس‌زا احساس اضطراب بیشتری دارند و مشکلات روانی مانند افسردگی را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان داده است که نگرش مثبت می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و سطح استرس را کاهش دهد. تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسم به شرح زیر است:

۱. ایمنی

نگرش مثبت می‌تواند تاثیر عمیقی بر سلامت کلی شما داشته باشد. افکار مثبت می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. مطالعات متعدد نشان داده است که افرادی که دیدگاه مثبتی دارند، ممکن است عمر طولانی‌تری داشته و از سلامت بهتری برخوردار باشند. دلایل مختلفی برای تاثیر افکار مثبت در سلامت روان وجود دارد. تفکر مثبت می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. از طرف دیگر استرس مزمن می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و شما را مستعد ابتلا به بیماری کند.

برای مطالعه مقاله «کتاب شفای زندگی؛ تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسمانی» کلیک کنید.

۲. فشار خون

استرس می‌تواند بدن شما را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. یکی از آن‌ها این است که خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. وقتی مضطرب و آشفته هستید، بدن شما به حالت ستیز یا گریز می‌رود و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که رگ‌های خونی شما را منقبض کرده و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. این می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود که شما را در معرض خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی برای سلامتی قرار می‌دهد؛ اما خبر خوب این است که مطالعات نشان داده است که تاثیر افکار مثبت در سلامت روان می‌تواند علاوه بر بهبود خلقیات شما، به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

۳. تاثیر افکار مثبت در سلامت جسم؛ سلامت قلب و عروق

افکار مثبت می‌توانند بر سلامت قلب و عروق شما نیز تأثیر بگذارند. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که نگرش مثبت به زندگی دارند، به‌طورکلی قلب سالم‌تری دارند. کاهش سطح استرس منجر به کاهش التهاب‌های آسیب‌زننده به قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. مطالعه‌ای دیگر درمورد تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسم نشان داد که افراد با دیدگاه مثبت کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. ازآنجایی‌که احساسات مثبت هورمون‌های استرس را در سیستم عصبی شما کاهش می‌دهند، کاهش التهاب و کاهش تجمع پلاک در شریان‌های شما را به همراه خواهد داشت.

۴. گلوکز خون

مثبت‌اندیشی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سطح قند خون شما داشته باشد. هنگامی که احساس مثبت و امیدواری می‌کنید، بدن شما اندورفین ترشح می‌کند که این ماده دارای خواص تقویت‌کننده خلق‌وخو و کاهش درد است. باز هم پای تأثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسم در میان است. کاهش استرس در اینجا تأثیرگذار است و به ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون شما کمک می‌کند.

احساسات منفی مانند استرس و اضطراب می‌توانند تاثیر معکوس داشته باشند و بر مقادیر  قند خون صبحگاهی تاثیر بگذارند. افراد مبتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با قند خون اغلب با استرس‌هایی مواجه می‌شوند که مدیریت سطح قند خون را به چالش می‌کشد. البته در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است؛ اما اگر حفظ افکار مثبت با خواندن کتاب شفای زندگی شانسی برای بهبود کنترل قند خون دارد، چرا این راه را امتحان نکنیم؟

تاثیر افکار مثبت در سلامت روان

تاثیر افکار مثبت در سلامت روان

همه افراد نمی‌توانند فقط لبخند بزنند و با خود حرف بزنند تا نگرش مثبت داشته باشند. روش‌های تمرین سپاسگزاری، شیوه‌های زندگی سالم‌تر و قدرت اراده و… می‌تواند برای برخی از افراد تأثیرگذار باشد؛ اما برای دیگران داشتن چشم‌انداز مثبت می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد؛ اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، مهم‌ترین چیزی که باید به‌خاطر بسپارید، این است که بین افکار مثبت تعادل برقرار کنید و افکار و موقعیت‌های دشوار را به حداقل برسانید. مقادیر معقول از تفکر مثبت می‌توان به شما کمک کند نگرش خود را تغییر دهید و سلامت روان خود را بهبود ببخشید.

تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان بسیار شگفت‌انگیز است. در طول سال‌ها، دانشمندان فکر می‌کردند مغز اندامی ثابت است. اکنون می‌دانیم که تفکر می‌تواند نه‌تنها نحوه عملکرد مغز، بلکه شکل و ساختار فیزیکی آن را تغییر دهد. از دیدگاه عصب‌شناسی، تصور یک عمل و انجام آن نیازمند همان نورون‌ها و مسیرهای حسی در مغز است. این به چه معناست؟ طرز فکر شما می‌تواند به طور جدایی‌ناپذیری با سایر زمینه‌های زندگی شما مانند مهارت‌ها، سلامت جسمی و سلامت روانی شما مرتبط است. دانشمندان چگونگی تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و مغز را مطالعه کرده‌اند و دریافته‌اند که در افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان، مغز در طول زمان به طور متفاوتی پیکربندی می‌شود.

برای مطالعه مقاله «نوروفیدبک؛ ترک اعتیاد با نوروفیدبک» کلیک کنید.

چگونه افکار مثبت می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد

درحالی‌که علل دقیق بیماری روانی ناشناخته مانده است، ما می‌دانیم که تفکر مثبت می‌تواند استرس، اضطراب و احساس افسردگی را کاهش دهد. بااین‌حال، مثبت‌اندیشی به این معنا نیست که نکات منفی را کنار بگذاریم و زمانی که تمایلی نداریم، لبخند بزنیم. مثبت‌اندیشی برای ما سودمند است؛ زیرا متکی بر دیدگاهی آرام، سنجیده و خوش‌بینانه از زندگی و خودمان است. مانند همه چیز در زندگی، مثبت‌اندیشی نیاز به تعادل و اعتدال دارد.

۱. تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان؛ خودگفتاری

اتخاذ نگرش مثبت با خودگفتاری شروع می‌شود. خودگفتاری شامل تمام افکاری است که هر روز در ذهن ما جاری می‌شود. وقتی این افکار نشاط‌بخش‌تر و مثبت‌تر باشند، در واقع می‌توانند به ما کمک کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشیم. اگر تفکر مثبت داشته باشید، سلامت روان خود را بهبود می‌بخشید. نگرش مثبت و سالم نسبت به زندگی برای سلامت روان مفید است. زمانی که بر چیزهای مثبت تمرکز می‌کنید، بیشتر خوشحال می‌شوید و استرس کمتری را تجربه می‌کنید. شما می‌توانید با تفکر مثبت سلامت روانی بهتری به دست آورید و نگرش خود را تغییر دهید. افرادی که دارای تفکر و دیدگاه مثبت هستند، بیشتر با استرس مقابله می‌کنند.

تفکر تکراری که نتیجه تفکر منفی است، یکی دیگر از علائم رایج افسردگی است. نگرش مثبت افسردگی را درمان نمی‌کند؛ اما می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند. با آگاهی از تاثیر افکار مثبت در سلامت روان می‌توانید زندگی شادتری برای خود بسازید. شادی چیزی است که از لذت شاد بودن و خندیدن حاصل می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، هنگام لبخندزدن، ضربان قلب و فشارخون شما در شرایط سخت یا استرس‌زا کاهش می‌یابد.

۲. تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان؛ سبک زندگی سالم

 سبک زندگی سالم‌، مثبت‌اندیشی را برای شما آسان‌تر می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مدیتیشن باعث افزایش آگاهی و تمرکز می‌شود. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا از مکالمه درونی خود آگاه شوید. مدیتیشن به افراد کمک می‌کند تا تفکر مثبت را بهبود بخشند، از تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسم بهره ببرند و عزت‌نفس و شادی خود را افزایش دهند.

بر طبق مطالعات، تفکر مثبت نه‌تنها افسردگی را تسکین می‌دهد، بلکه به افراد کمک می‌کند تا بیماری خود را مدیریت کنند. افکار مثبت به شما کمک می‌کنند تا به طور مؤثرتری با مسائل زندگی برخورد کنید. وقتی به تاثیر افکار مثبت در سلامت روان ایمان داشته باشید، خوش‌بینی را وارد زندگی خود می‌کنید و دوری از نگرانی و افکار منفی را آسان‌تر می‌کنید. مثبت‌اندیشی تغییرات سازنده‌ای را در شیوه زندگی شما به ارمغان می‌آورد و شما را شادتر و موفق‌تر می‌کند.

تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان

چگونه تفکر مثبت به غلبه بر استرس کمک می‌کند؟

اثبات شده است که مثبت‌اندیشی راهی عالی برای مبارزه با استرس و اضطراب است. تفکر مثبت کمک می‌کند تا دیدگاه خود را نسبت به موقعیت تغییر داده و به ما اجازه می‌دهد تا به‌جای چیزهای منفی، خوبی‌های زندگی را ببینیم. هنگامی که طرز فکر مثبت اتخاذ می‌کنیم، این امر می‌تواند به کاهش سطح استرس ما کمک کرده و به ما قدرت و انگیزه برای رویارویی با موقعیت‌های سخت را بدهد. مثبت اندیشی همچنین می‌تواند ما را قادر سازد تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات دشوار پیدا کنیم و به ما کمک می‌کند تا روی اهداف خود متمرکز بمانیم.

چگونه تفکر مثبت می‌تواند به افسردگی کمک کند؟

یکی دیگر از موارد تاثیر افکار مثبت در سلامت روان، مدیریت افسردگی است. تفکر مثبت می‌تواند به اصلاح تفکر منفی و جایگزینی آن با افکار مثبت و امیدوارکننده کمک کند. مثبت اندیشی می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس مرتبط با افسردگی کمک کند و حتی عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و احساس ارزشمندی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند به کاهش انزوا و درماندگی کمک کند. افکار مثبت می‌توانند به ایجاد انگیزه و انرژی کمک کنند و به‌ویژه در درمان افسردگی مفید باشند. همه این فواید می‌توانند به کاهش شدت افسردگی و بهبود کیفیت کلی زندگی کمک کنند. هیچ عصای جادویی وجود ندارد که یک دوره افسردگی را درمان کند؛ اما تشویق افکار خود به مثبت‌بودن، می‌تواند در درمان این بیماری مفید باشد. تمرین تفکر مثبت نه‌تنها می‌تواند سلامت کلی زندگی شما را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند توانایی شما را برای توجه به طیف گسترده‌ای از جنبه‌های زندگی افزایش دهد.

برای مطالعه مقاله «تکنیک های ذهن آگاهی برای کاهش اضطراب را بشناسید» کلیک کنید.

جمع‌بندی

هیچ شکی در تاثیر افکار مثبت در سلامت روان و جسم وجود ندارد. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، مثبت اندیشی می‌تواند در کاهش افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی و سلامت کلی مفید باشد؛ زیرا منجر به کاهش تفکر منفی می‌شود. به‌طورکلی تفکر مثبت و اثرات آن بر جسم و روان بسیار گسترده است و ما می‌توانیم از راه‌های مختلفی این توانایی را در خود ایجاد کنیم. یکی از بهترین راه‌های افزایش تفکر مثبت، خواندن کتاب‌های مختلف در این زمینه است. یکی از این کتاب‌ها، کتاب شفای زندگی است. با خواندن کتاب شفای زندگی می‌توانید به ایجاد تفکر مثبت در ذهن خود کمک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید