روش های درمان کمال گرایی در ازدواج

روش های درمان کمال گرایی در ازدواج

فهرست مطالب

کمال گرایی در ازدواج به دلیل کمبود اعتمادبه‌نفس یا وجود اضطراب در فرد به‌وجود می‌آید. تاثیر ازدواج با افراد کمال گرا در زندگی مشترک می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی همچون مسائل عاطفی، جنسی و… خود را نشان دهد. استرس و نگرانی ناشی از کمال‌گرایی می‌تواند بر زندگی زناشویی تاثیر منفی داشته و حتی موجب شکست شود.

درمان ایده آل گرایی در ازدواج با کمک یک روان‌شناس باتجربه و کاردان و مداومت و پیگیری مستمر کاری راحت است و به داشتن یک عمر زندگی عاشقانه و تربیت فرزندان سالم و توانمند در تمام عرصه‌های زندگی می‌ارزد. در ادامه این مطلب از وب‌سایت تسهیلگران با ما همراه باشید تا به بررسی تاثیر ازدواج با افراد کمال گرا و درمان ایده آل گرایی در ازدواج بپردازیم.

کمال گرایی در ازدواج چیست

کمال گرایی در ازدواج چیست؟

کمال‌گرایی یا کمال‌طلبی یا به‌اصطلاح دیگر بی‌نقص گرایی یک باور در روان‌شناسی است که در آن فرد تمایل دارد تمام کارها را با وسواس کامل و بدون نقص و ایراد انجام دهد. به‌طورکلی این رفتار و افکار تخریب‌کننده در فرد کمال‌گرا همراه با خودخوری بوده که به‌جای رسیدن به موفقیت احساس آرامش و شادی را از فرد می‌گیرند. کمال‌گرایی ریشه در استرس، اضطراب و عدم خودباوری دارد. کمال گرایی در ازدواج نیز یک عامل بسیار مهم در عدم موفقیت فرد در زندگی زناشویی است.

کمال گرایی در ازدواج می‌تواند مثبت باشد که در این صورت  موجب رشد و تکامل انسان می‌شود؛ اما از طرف دیگر نیز می‌تواند منفی باشد که این نیز به وسواس بیش از حد در انجام کارها به‌صورت بدون نقص برمی‌گردد. افراد کمال‌گرا باور دارند که همه چیز یا خوب مطلق است یا بد مطلق و حد میانه‌ای ندارد. در واقع آن‌ها هر چیز را کامل مطلق یا ناقص مطلق می‌دانند. نظرات دیگران نیز برای افراد کمال‌گرا بسیار بااهمیت است.

افراد کمال‌گرا تمایل دارند که همیشه و همه‌وقت از همه بهتر باشند. کسب احساس پیروزی و برنده‌شدن یک نیاز مهم افراد کمال‌گرا است و در صورت وجود مانع در موفقیت افسرده خواهند شد. این افراد عقیده دارند که تحت هیچ شرایطی نباید دچار اشتباه و شکست شوند و هر گونه اشتباه و شکست باعث ناامیدی و اضطراب آن‌ها خواهد شد. در کنار همه این تمایلات، افراد کمال‌گرا اراده و پشتکار ضعیفی داشته و خیلی زود عقب‌نشینی می‌کنند. کمال‌ گرایی در ازدواج با پستی‌ها و بلندی‌های زندگی زناشویی در تضاد است. پس قبل از ازدواج با افراد کمال‌گرا بهتر است خوب فکر کنید و یک تصمیم منطقی بگیرید. همچنین مشاوره با روان‌شناس باتجربه می‌تواند شما را از تاثیر ازدواج با افراد کمال گرا به‌درستی آگاه کند.

ریشه کمال گرایی در ازدواج

کمال گرایی در ازدواج می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال پدران و مادرانی که فرزندان خود را به‌صورت مشروط دوست دارند، یکی از عوامل ایجاد کمال‌گرایی در فرد خواهد بود. همچنین کودکانی که در موفقیت تشویق و در شکست تنبیه می‌شوند، می‌آموزند که فقط در صورت موفقیت مورد پذیرش پدر و مادر هستند و این موضوع حس کمال‌گرایی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

کمال‌گرایی پدر و مادر نیز یک الگو برای فرزندان است. همچنین توقع بیش از حد و تعیین استانداردهای بالا برای کودکان می‌تواند یک عامل مهم در تقویت کمال‌گرایی باشد. کمال‌گرایی می‌تواند ریشه ژنتیکی نیز داشته باشد. مجموعه این عوامل می‌توانند موجب تقویت این احساس در فرد شوند. آشنایی با تکنیک ‌های ایجاد خودآگاهی یک راه‌حل موثر در درمان کمال‌گرایی و بسیاری از مشکلات روان‌شناختی دیگر است.

نشانه‌ های کمال گرایی در ازدواج

نشانه‌ های کمال گرایی در ازدواج

از جمله نشانه‌های کمال گرایی در ازدواج موارد زیر هستند:

  • احساس شکست در کارها و نرسیدن به موفقیت و برتری کامل نسبت به دیگران
  • عدم شروع بسیاری از کارها به دلیل ترس از شکست
  • نداشتن آرامش و توان صحبت درباره احساسات و افکار خود
  • تبدیل‌شدن به فردی کنترل‌گر در زندگی و روابط شخصی برای انجام درست و تمام‌وکمال کارها
  • داشتن قوانین سخت‌گیرانه در بخش‌های مختلف زندگی
  • به دنبال فردی کامل و بی‌نقص بودن در ازدواج
  • پیش‌بینی شکست در زندگی مشترک قبل از شروع آن
  • ردکردن کیس‌های ازدواج با بهانه‌های مختلف و گاه نابه‌جا
  • تحلیل رفتارها و صحبت‌های شریک احساسی تا ساعت‌ها
  • داشتن معیارهای جزئی و غیرواقع‌بینانه برای ازدواج مثل رنگ چشم
  • داشتن عزت‌نفس پایین
  • داشتن احساس تنهایی عمیق در زندگی
  • احساس شکست با هر بحث و اختلاف‌نظر کوچک

بیشتر بخوانید: مراقبه و مدیتیشن راهی برای رسیدن به آرامش و آگاهی

تاثیر کمال گرایی در ازدواج در عملکرد جنسی زوجین

عملکرد جنسی زوجین یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی زناشویی است که بر بسیاری از ابعاد زندگی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. افراد کمال‌گرا در زندگی جنسی خود ممکن است با وجود هر نقص هر چند کوچک، احساس کنند که جذابیت کافی نداشته و نمی‌توانند عملکرد جنسی مناسبی را از خود نشان دهند. این امر موجب آسیب‌پذیری زوجین می‌شود؛ اما قابل‌کنترل و درمان است.

تاثیر ازدواج با افراد کمال گرا

کمال گرایی در ازدواج در واقع یک آسیب است. اگر فرد کمال‌گرا با فردی که این ویژگی‌ها را ندارد، ازدواج کند، ممکن است دچار دردسر شود. همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم فرد کمال‌گرا تمایل دارد، تمام کارها را بدون عیب‌ونقص و به‌صورت کامل انجام دهد. پس اگر کاری خلاف میل او انجام شود، باعث می‌شود که در احساس رضایت وی از زندگی مشترک تاثیر منفی بگذارد و این موجب بروز اختلافات بعدی خواهد شد. تاثیر ازدواج با افراد کمال‌ گرا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • می‌تواند اشتیاق فرد را از بین ببرد.
  • تاثیر منفی بر اعتمادبه‌نفس شخص خواهد داشت.
  • مانع رشد فردی خواهد شد.
  • باعث ازبین‌رفتن لذت انجام کار می‌شود.
درمان ایده آل گرایی در ازدواج

درمان ایده آل گرایی در ازدواج

اولین گام برای درمان کمال گرایی در ازدواج مشورت با روان‌شناس و مشاور متبحر است. این رفتار با پیگیری مصرانه قابل‌درمان است و نیاز به مداومت و پشتکار فراوان فرد و مهارت و تجربه تراپیست خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که درمان قطعی و حتمی برای کمال‌گرایی در زندگی فردی وجود ندارد؛ اما با تمرین و تلاش، فرد می‌تواند زندگی راحت‌تر و بهتر همراه با احساس رضایت بیشتری داشته باشد. این درمان حس ناامیدی و استرس را از بین برده و موجب شادابی و نشاط فرد خواهد شد.

نمی‌توان ادعا کرد که تلاش برای حل مشکل کمال ‌گرایی در ازدواج کاری دشوار و پیچیده است؛ بلکه اگر هر دو طرف با هم سعی در بهبود رابطه‌شان داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی این چالش را پشت سر بگذراند و رابطه‌ای قوی و متعادل را ایجاد نمایند. در واقع تمام افراد کمال‌گرا به یک اندازه درگیر نیستند و از این نظر با یکدیگر تفاوت دارند؛ پس نمی‌توان با قطعیت شکست زندگی با فرد کمال‌گرا را پیش‌بینی کرد.

یکی از راه‌های موثر درمان کمال گرایی در ازدواج مثبت‌نگر بودن و دوری از تفکرات منفی است. راهکار منطقی دیگر آگاهی از افکار و احساسات کمال‌گرایانه و تشخیص درست آن‌ها است. نترسیدن از اشتباه‌کردن و آزمون‌وخطا در زندگی یک عامل مهم در بهبود ویژگی کمال‌گرایی است و تعیین اهداف معقول و منطقی نیز به آن کمک خواهد کرد. با خودتان مهربان‌تر باشید و کمتر به خود سخت بگیرید تا روی خوش زندگی را ببینید.

جمع‌بندی

کمال گرایی در ازدواج می‌تواند باتوجه‌به میزان و شدت آن تاثیرات متفاوتی بر موفقیت زندگی مشترک داشته باشد. تاثیر ازدواج با افراد کمال گرا در عملکرد جنسی فرد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی مشترک است نیز تاثیر داشته و موجب افزایش سطح نارضایتی زوجین خواهد شد. راهکار اصلی درمان ایده آل گرایی در ازدواج مراجعه به روان‌شناس آگاه و باتجربه است که بتواند با برنامه‌ریزی و ارائه راه‌حل‌های کاربردی به درمان مشکلات زوجین کمک کند.

گروه تسهیلگران بر این باور است که بیماری اعتیاد یک وضعیت بشری است و تلاش دارد با بالابردن سطح آگاهی فرد درگیر اعتیاد و خانواده او بتواند گام بزرگی در جهت کاهش این آسیب بردارد. همچنین کمک می‌کند تا برای درمان هم وابستگی با قرارگرفتن در روند بهترشدن به هم کمک کنیم که برای یک روز به خود و دیگران و جهان هستی آسیب کمتری برسانیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید