کیت تست اعتیاد و نحوه استفاده از آن

کیت تست اعتیاد و نحوه استفاده از آن

فهرست مطالب

ممکن است بعضی مواقع شرایطی پیش آید که مجبور شویم از کیت تست اعتیاد برای تشخیص اعتیاد یک فرد استفاده کنیم. امروزه استفاده از این کیت‌ها در منزل و یا حتی در یک محیط کار برای تشخیص فوری اعتیاد استفاده می‌شود. نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد دشوار نیست و هر کسی به‌راحتی می‌تواند با پیروی از دستورالعمل، آن را انجام دهد.

این کیت‌ها توسط شرکت‌های مختلفی در جهان تولید می‌شوند و مورد تأیید، کنترل و ارزیابی سازمان‌های معتبری مانند سازمان غذا و داروی آمریکا، سازمان استاندارد اروپا و سازمان بهداشت جهانی هستند. وجود دو خط روی نوار تست به معنای این است که جواب کیت اعتیاد منفی است. در این مقاله از وب‌سایت تسهیلگران کیت اعتیاد مثبت و منفی را بررسی می‌کنیم.

اعتیاد

متأسفانه، یکی از مشکلاتی که بشر از ابتدای تاریخ متمدن با آن درگیر بوده اعتیاد به ماده مخدر است. امروزه شاهد آن هستیم که این مشکل بسیار جدی‌تر شده و اثرات وخیم و جبران‌ناپذیری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها گذاشته است. بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات و عدم توانایی در داشتن راهکارهای مدیریت استرس در زندگی به مواد مخدر پناه می‌برند. از طرف دیگر امروزه لازمه استخدام در بسیاری از مشاغل، عدم اعتیاد به مواد مخدر است. استفاده از کیت تست اعتیاد روشی سریع است که از طریق آن مدیران برای بررسی اعتیاد یا عدم اعتیاد نیروی کار خود استفاده می‌کنند.   

معرفی کیت تست اعتیاد

یکی از روش‌های سریع برای تشخیص اعتیاد، استفاده از کیت تست اعتیاد است که استفاده از آن بسیار ساده است. البته نمی‌توان به طور قطعی روی پاسخ این کیت‌ها حساب کرد و برای اطمینان کامل از پاسخ نهایی، انجام آزمایش در آزمایشگاه بسیار معتبرتر است. درهرحال استفاده از کیت‌های تست اعتیاد یکی از روش‌های سریع برای موارد ضروری و رسیدن به یک پاسخ نسبتاً درست است. آشنایی با نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد هم مهم است.

انواع کیت های تست اعتیاد

انواع کیت های تست اعتیاد

در حال حاضر برای تشخیص سریع اعتیاد دو نوع کیت تست اعتیاد وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • کیت ۵ کاره: برای تشخیص ۵ ماده مخدر مانند مرفین، شیشه، THC( موجود در حشیش و ماری‌جوانا) و متادون
  • کیت ۱۰ کاره: برای تشخیص همزمان ۱۰ نوع ماده مخدر مانند بنزودیازپین‌ها، اکستازی، کوکائین، فنسیکلیدین و…. این کیت‌ها می‌توانند قرص‌های آرام بخش و خواب آور را نیز شناسایی کنند.

از نظر نحوه عمل برای تشخیص اعتیاد نیز کیت تست اعتیاد به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. کیت تست اعتیاد مخصوص بزاق

این نوع کیت تست اعتیاد به دلیل استفاده راحت‌تر، مناسب محیط‌های کاری است. به دلیل آنکه مواد مخدر تنها تا ۲۴ ساعت در بزاق فرد باقی می‌مانند استفاده از این نوع کیت در این بازه زمانی می‌تواند جواب صحیح را به ما بدهد. نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد نیز به این صورت است که ظاهرشدن دو خط در کیت علامت منفی و ظاهر شدن یک خط بالای خط تست، نشانه مثبت بودن جواب کیت اعتیاد است.

۲. کیت اعتیاد مخصوص ادرار

نوع دیگری از کیت تست اعتیاد، از طریق ادرار فرد، اعتیاد یا عدم اعتیاد او بررسی می‌شود. هر کدام از این دو نوع کیت مزایا و معایب خود را دارند. در کیت مخصوص بزاق تمام مراحل تحت کنترل است و فرد نمی‌تواند هیچ تقلبی مرتکب شود. از طرف دیگر مزیت کیت‌های ادرار این است که بر خلاف کیت‌های بزاق، می‌توان اعتیاد فرد و مصرف موارد را در چند روز گذشته و حتی یک هفته قبل بررسی کرد.

نحوه عملکرد کیت‌های تست اعتیاد

نحوه عملکرد کیت‌های تست اعتیاد

امیدواریم که جواب کیت تست اعتیاد همیشه منفی باشد. مشاهده افرادی که به دلایل گوناگون در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند واقعاً ناراحت‌کننده است. هنگام روبروشدن با مشکلات زندگی، ارتباط با افراد موفق و تلاش برای یافتن معنا در زندگی می‌تواند مانع سقوط فرد در این دام شود.

احتمالاً این سؤال برای شما پیش خواهد آمد که کیت تست اعتیاد چگونه کار می‌کند. هنگام استفاده از این کیت‌ها، ترکیبات ماده یا مواد مخدر با آنتی‌بادی‌های کیت اعتیاد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد را نشان می‌دهند. انواع کیت‌های تست اعتیاد در برندهای مختلف وجود دارد و نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد یک برند می‌تواند با برند دیگر متفاوت باشد.

برای اینکه بتوانید از جواب کیت اعتیاد مثبت یا منفی اطمینان یابید باید دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کرده و دقیقاً مطابق با آن عمل کنید. نکته مهم اینکه هر کیت اعتیاد می‌تواند محدودیت زمانی مشخصی داشته باشد. به همین دلیل خواندن دستورالعمل قبل از استفاده و پیروی از آن بسیار ضروری است.

نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد

درباره نحوه خواندن کیت اعتیاد باید گفت که بعد از استفاده از کیت تست اعتیاد چه از طریق بزاق یا ادرار، خطوطی روی آن ظاهر می‌شود که با بررسی آن‌ها می‌توان ماده مخدر مصرفی را تشخیص داد. اگر روی نوار کیت دو خط ظاهر شود جواب کیت اعتیاد منفی است؛ ولی وجود یک خط روی نوار نشان‌دهنده مثبت‌بودن جواب تست و مصرف ماده مخدر است.

البته یک امکان دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه اگر خطی روی کیت ظاهر نشود یا خط ظاهر شده در قسمت پایین باشد، جواب تست معتبر نیست و برای رسیدن به پاسخ قطعی باید به آزمایشگاه مراجعه کرد.

میزان خطا در کیت های اعتیاد خانگی

میزان خطا در کیت های اعتیاد خانگی

انواع کیت تست اعتیاد خانگی، کیت‌هایی ارزان هستند که در کمتر از ۲۰ ثانیه وجود یا عدم وجود ماده مخدر در بدن فرد را نشان می‌دهند. نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد خانگی آسان بوده و با دنبال‌کردن دستورالعمل آن را فرامی‌گیرید. اگر فردی یک ماده مخدر مصرف کرده باشد تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف نیز تست مورفین او از طریق کیت اعتیاد ادرار مشخص می‌شود.

معمولاً کیت‌های تست اعتیاد خانگی می‌توانند مواد مخدر دارای مورفین را شناسایی کنند؛ ولی معمولاً برای الکل جواب کیت اعتیاد معتبر نیست و مصرف الکل را نشان نمی‌دهند. درباره میزان خطا در این کیت‌ها از هر ۱۰۰۰ نفر ممکن است تنها ۵ تا ۶ مورد تشخیص نادرست باشد.

مواد مخدر مورد شناسایی با کیت تست اعتیاد

با دنبال‌کردن دستورالعمل کیت، می‌توانید نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد را به‌راحتی یاد بگیرید. درباره مواد مخدر مورد شناسایی توسط کیت تست اعتیاد باید گفت که کیت‌های بزاق انواع مواد مخدر شامل آمفتامین، مواد افیونی مانند تریاک، مت‌آمفتامین، حشیش، کوکائین و بسیاری دیگر از مواد مخدر حاوی مورفین را شناسایی می‌کنند. کیت‌های تست اعتیاد ادرار مصرف الکل، گروه آمفتامین‌ها، ماری‌جوانا، بنزودیازپین‌ها، ماری‌جوانا و مواد افیونی را بادقت بالایی نشان می‌دهند.

میزان معتبر بودن کیتهای تست اعتیاد

میزان معتبر بودن کیت‌ های تست اعتیاد

معمولاً این سؤال پیش می‌آید که آیا جواب کیت تست اعتیاد معتبر است یا خیر. در این باره باید گفت که این کیت‌ها برای انجام یک آزمایش ساده در منزل یا محل کار مناسب هستند و جواب کیت اعتیاد تنها مثبت یا منفی‌بودن مصرف را نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از این کیت‌ها نمی‌توان گفت فرد چه ماده مخدر و چه میزان از آن را مصرف کرده است.

یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه ممکن است فرد هیچ‌گونه اعتیادی به ماده مخدر نداشته باشد؛ ولی نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد نشان دهد که فرد ماده مخدر مصرف کرده است. استفاده از داروهای خاص مانند داروهای حاوی کدئین می‌تواند روی جواب کیت اعتیاد اثر گذاشته و مثبت باشد. این همان تداخلات دارویی است که می‌تواند بر نتیجه تست اثر بگذارد.

جمع‌بندی

کیت تست اعتیاد وسیله‌ای کوچک برای تشخیص فوری مصرف یا عدم مصرف ماده مخدر است. این کیت‌ها به‌صورت نواری بوده و از طریق تست بزاق یا ادرار پاسخ را نشان می‌دهند. نحوه خواندن جواب کیت اعتیاد به این صورت است که ظاهرشدن دو خط روی کیت نشان می‌دهد که جواب منفی بوده و فرد هیچ ماده مخدری مصرف نکرده است. وجود یک خط روی نوار علامت نشانه کیت اعتیاد مثبت و مصرف ماده مخدر است.

درصورتی‌که هیچ خطی روی نوار ظاهر نشود یا خط ظاهرشده در قسمت پایین باشد جواب تست معتبر نیست و باید به آزمایشگاه مراجعه کرد. کیت‌های اعتیاد بزاق، وجود ماده مخدر را در بازه زمانی ۲۴ ساعت نشان می‌دهند؛ ولی کیت‌های ادرار، ماده مخدر مصرفی تا چند روز و حتی یک هفته قبل را هم می‌توانند نشان دهند.

وب‌سایت تسهیلگران مرجعی تخصصی است که با ارائه راه‌حل‌های مفید و سازنده، تلاش می‌کند گامی مثبت و ارزشمند در جهت کاهش ضعف‌ها، تقویت ارزش‌های والای انسانی و اجتماعی بردارد. برای دریافت مشاوره یا اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت اطلاع از مطالب مفید دیگر در خبرنامه عضو شوید